Pages

10 January 2011

Problem sa PISA testom

OECD kaže da PISA test "procenjuje koliko su učenici pri kraju osnovnog obrazovanja stekli znanja i veština koje su neophodne za puno učešće u društvu". Međutim, kada pogledate testove, shvatite da to nije baš tako - PISA nije test "znanja i veština", već test razmišljanja, zaključivanja i primene znanja. U stvari, PISA testovi dosta liče na test inteligencije.

I onda, problem nastaje kada se na osnovu PISA rezultata procenjuju obrazovni SISTEMI, a bez skretanja pažnje na to da je PISA skor u stvari veoma korelisan sa IQ-om. Recimo, ako pogledate poslednje PISA podatke, možete da vidite da se u prvih 5 zemalja/regiona nalaze Šangaj, Hong Kong, Singapur, Južna Koreja i Finska i da zaključite da te zemlje/regioni imaju superiorne obrazovne sisteme. Međutim, onda pogledate listu zemalja po prosečnom IQ-u (koja je, naravno i očekivano, veoma sporna) i vidite sledeće zemlje na vrhu - Hong Kong, Južna Koreja, Japan, Tajvan i Singapur.

Dobro, šta sve to znači i kakve to veze ima? Ja razmišljam ovako.

Uspeh u obrazovanju zavisi primarno od dve stvari - detetove inteligencije i kvaliteta samog obrazovanja. Ukoliko u jedan obrazovni sistem ulaze deca koja su inteligentnija nego u drugi obrazovni sistem, očekivano je i da nakon obrazovanja ta deca budu uspešnija, čak i ako su dva obrazovna sistema potpuno ista. Ukratko, sami PISA rezultati nam ne govore mnogo, jer ne uzimaju u obzir razliku u inteligenciji dece, već svu razliku objašnjavaju kvalitetom obrazovnog sistema.

Onda me nije mrzelo, pa sam napravio tabelu u kojoj sam povezao PISA i IQ rangove, pa izračunao razliku između ta dva. U tabeli imam 56 zemalja. Poenta je da ako je zemlja odlična po PISA rangu, a relativno loša po IQ rangu, radi se o dobrom obrazovnom sistemu. Sa druge strane, ako je IQ dobar, a PISA skor loš, onda nešto ne valja u obrazovnom sistemu. Evo šta sam našao.

Po ovome, najgore obrazovne sisteme imaju Austrija, Luksemburg, Italija, Kazahstan i Tajvan, a najbolje imaju Irska, Finska, Australija, SAD i Novi Zeland. Recimo, Finska sa 18. najinteligentnijom nacijom ima druge najbolje PISA skorove, a SAD sa 29. nacijom po inteligenciji ima 16. PISA skorove (od ovih 56 koji se preklapaju u dva spiska). Sa druge strane Austrija sa devetim IQ skorom zauzima tek 33. mesto po PISI. Na donjem grafikonu su prikazane sve zemlje, pa kliknite da bi mogli da pročitate imena.


Nažalost, na pitanje "Gde je tu Srbija?", nemam konkretan odgovor, jer Srbije nema na listi zemalja za koje je računat IQ. Ali, nedostatak podataka me svakako neće sprečiti da iznesem svoj stav. :)

Elem, PISA skorove imamo, pa nam treba samo IQ. Evo procenjenih IQ-ova za zemlje u okruženju: Makedonija 91, Albanija 90, Bosna 90, Hrvatska 90. Mislim da neću mnogo da pogrešim ako i za Srbiju pretpostavim 90. Sa tim IQ skorom bi delili 43. mesto sa Hrvatskom, a po PISA skoru smo 37. u ovom mom spisku, što znači da naš obrazovni sistem relativno dobro "radi" i delio bi od 15. do 18. mesta sa Poljskom, Francuskom i Meksikom.

Ne moram ni da napomenem da se svemu ovome može staviti mnogo prigovora, ali sam pomislio da bi nekome moglo da bude zanimljivo. Ali, mislim da je osnovne poentu - da PISA skorovi ne zavise samo od kvaliteta obrazovnog sistema, nemoguće osporiti.

9 comments:

Stevan said...

Marko,

Ako kažete da "PISA testovi dosta liče na test inteligencije" i da je "PISA skor u stvari veoma korelisan sa IQ-om" (nažalost, od kuće nemam pristup akademskoj mreži, pa ne mogu da pročitam pun članak), zar nije logičnije izvući zaključak da iz rezultata PISA testova u tom slučaju nema poente "izvlačiti" informaciju o obrazovnom sistemu ništa više nego iz samog IQ-a?

Marko Paunović said...

Ne znam, verovatno ste u pravu...

Ali, jasno je da dete, koliko god inteligentno, ne bi moglo da iole uspesno resi PISA testove bez neke vrste obrazovanja.

Dakle, PISA svakako meri i obrazovanje. Ali, isto verovatno vazi i za IQ test....

Tesko je sve to razluciti i znati sta je uzrok, a sta posledica.

Stevan said...

Da, upravo na to sam mislio - nije kao da su deca u Singapuru i Hong Kongu genetski ili na bilo koji drugi način pametnija, bolja, tj. "viša rasa" sama po sebi, već prosto ti testovi testiraju stvari sa kojima oni više dolaze u kontakt. Čini mi se da sam davno video da je IQ dece (ili ljudi) u gradovima veći od IQa na selu.

U svakom slučaju, veoma zanimljiva tema i post. :)

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Takva korelacija PISA testa i IQ testa je i očekivana jer IQ test dece pokazuje odnos njihovog fizičkog uzrasta(godine rođenja) i mentalnog uzrasta,u matematičko-logičkom razmišljanju. Singapur,Hong Kong i te zemlje imaju sasvim očekivan plasman po pitanju IQ-a jer upravo primenjuju neke napredne metode u učenju matematike pošto je iq mera matamatičko-logičkog uzrasta. Zemlje koje pokazuju veliku fleksibilnost u obrazovanju,što se kod nas kao izgovor naziva ,,dosta ulažu u obrazovanje" u stvari samo primenjuju rad koji deci omogućava da se prilagode načinu učenja koji im odogovara,npr Finska...
Najzad sasvim je jasno da mi i ostale postkomunističke zemlje učimo po metodu memorisanja,a ne rasuđivanja,tako da bi u toj konkurenciji bili među prvima.

DragonLady said...

http://www.pescanik.net/content/view/6137/1309/
Pametne stvari o Pisa testiranju rekao je u Pescaniku Aleksandar Baucel

Željka Buturović said...

pametnije i zanimljivije je ovo sto je marko napisao.

Nemanja said...

Ako test inteligencije meri inteligenciju, PISA test meri prakticnu primenu znanja, i test inteligencije slican PISA testu.

Onda inteligencija jednaka prakticna primena znanja. Inteligencija urodjena. Prakticna primena znanja urodjena xexexe

bobek33 said...

Bitan je sistem obrazovanja, a ne inteligencija dece. Doduse, treba gledati na prosecnog apsolventa svakog sistema, pa onda na okruzenje u kojim odredjen sistem funkcionise (drzavno i privatno). Meni nije potrebna analiza IQ ili PISA da bih zakljucio kakvo je stanje obrazovanja u Srbiji, a kakvo u drugom, dobro meni poznatom slucaju, tj. u Poljskoj. Razlika je ogromna i ne radi se ovde o nekoj prirodnoj inteligenciji, ali o ustanovima (sistem), kulturnim obrascima koji funkcionisu u drustvu, otvorenosti privrede (postoji korelacija izmedju karaktera privrede i funkcionisanja sistema obrazovanja) i generalnoj politici koju vodi drzava. Ako pogledamo na sve to kroz spomenute kriterija onda lako mozemo doci do zakljucka da srpski sistem obrazovanja kao i vestine i znanje koje dobijaju srpski djaci su daleko ispod proseka karakteristicnog za razvijene zemlje.

Ja bih vise uputio svih koji se bave tom temom da razgovaraju sta treba uraditi da bi se neke stvari u Srbiji promenile. Na nacin koji Marko povezao IQ testovi sa PISA mogao bih da dezavuisem rezultate svake rang liste ili istrazivanja. Da jos jednom kazem: stanje u srpskom sistemu obrazovanja je katastrofalno, drustveni obrasci pogresni, uticaj okruzenja (institucionalnog konteksta u privredi i drzavi) veoma negativan.

P.S. PISA proverava vestine i znanje koje su potrebne ljudima u savremenom, globalizovanom svetu. Da li se to nekome svidja ili ne, takva je brutalna stvarnost;)