Pages

04 November 2009

Haos u saobraćaju

Juče sam prisustvovao pravom haosu. Krenem oko 6 sati iz Beograda za Požarevac sa trojicom drugara. Već od Autokomande gužva. Dva sata kasnije, nakon pređenih 5 km, stižemo na NIS-ovu pumpu na brdu. Sneg veje, pala magla. Pumpa ne radi, "pao im je sistem". OK, uzima moj drug plastični balon za vodu i prelazi autoput da kupi naftu sa druge strane. Kolona se proteže i napred i nazad koliko god pogled dostiže. Nakon nekog vremena krećemo dalje. Sat vremena kasnije, nakon pređenih još par kilometara, evo nas na Bubanj Potoku. Odjednom se gužva razilazi i 45 minuta kasnije stižemo kući.

Dobro, gužve i udesi se dešavaju, koga da kriviš?

Evo koga. Nijedna radio stanica ne javlja o tome, čak ni RoadStar, koji je kao namenjen vozačima. Zovem ženu, ona gleda vesti, niko to ni ne pominje. Sajt Automoto saveza (kome sam pristupio sa mobilnog) prenosi samo standardni izveštaj o stanju na putevima. Pozovem 987 da ih pitam da li oni znaju šta se i gde desilo, niko se ne javlja na telefon. Pozovem 011987 (pošto ne znam da li treba pozivni broj), tamo se opet niko ne javlja.

U ovakvim situacijama precizna informacija je ključna. Da smo znali da ćemo čekati 3 sata, išli bi preko Smedereva. Neki ljudi su nam kasnije pričali da su čekali 5 sati da prođu autoputem. Da im je neko rekao da je put neprohodan, ili bi se vratili odakle su pošli, ili bi išli gde su pošli nekim drugim putem. Ali, nije im niko rekao, niti su bilo gde mogli da pronađu odgovarajuću informaciju.

Kako to može da se reši? Ima sigurno mnogo načina (na primer, da AMSS počne da radi svoj posao), ali najočigledniji način je postavljanje elektronskih panela na autoputu koji bi pružali informacije.

Koliko takav sistem može da košta? Ne znam, ali znam da bi se isplatio nakon samo jednog haosa u kojem je po nekoliko sati izgubilo nekoliko hiljada ljudi. Da ne govorim o potrošenom gorivu, izgorelim lamelama i izgubljenim živcima.

14 comments:

Vlada said...

tj. da privatnici preuzmu upravljanje putevima, umesto Veljimih kadrova u Putevima Srbije... a u AMSS-u je za direktora postavljen provereni SPS kadar koji je 2000 preuzeo B92 - Aleksandar Nikačević

Marko Paunović said...

Sve mi se cini da AMSS treba ukinuti. Odnosno, ukinuti im sva javna ovlascenja (izdavanje medjunarodnih dozvola i slicno), pa videti da li mogu da prezive od clanarine. Mozda i mogu, ne znam.

Takodje mi se cini da Srbiji zaista nedostaje neka advocacy grupa koja bi se bavila stvarima poput cene i kvaliteta goriva, Zakona o bezbednosti saobracaja, korumpiranoscu policajaca, nerazumnim ogranicenjima brzina, carinama i porezima na automobile i generalno svim onim sto zaista dotice vozace....

Srdjan said...

Marko, već postoji jedna, Komitet za bezbednost saobraćaja, koja je se intenzivno borila da ubedi nadležne da poboljšaju mnoga nedovoljno dobra rešenja u (sada već usvojenom) Zakonu o saobraćaju.

Srdjan said...
This comment has been removed by the author.
Marko Paunović said...

Hvala Srdjane, nisam znao. Pogledacu njihov sajt.

Medjutim, meni je bezbednost tek jedna od bitnih stvari. Naravno, bitno mi je da putevi budu ocisceni i dobro oznaceni, ali mi je bitna i cena tehnickog pregleda, cena osiguranja, takse pri registraciji, zabrana uvoza polovnih kola i gomila drugih stvari koje nemaju nikakve veze sa bezbednoscu.

andreas breme said...

najverovatnije ce tehnicki pregled dosta poskupeti kad vec to pomenu....

a sta bi sa onim CD-om sto sam se prijavio :)

Marko Paunović said...

Poslacu ove nedelje... Moram prvo da vidim sa postom kako da uopste posaljem CD-ove u koverti. Nesto ne stizem ovih dana.

Веља said...

Марко, исти сам проблем имао јуче између 17 и 19 сати и стекао сам исти утисак... без објава на било којој радио станици. Само је Студио Б дао неку опскурну изјаву да треба избегавати "све путеве са узбрдицама (Авалски пут, Борску и сл.), јер су многима гуме ћелаве, па су се попречили по путевима и не може а се прође". Пробао сам већину путева на томе делу - све је било блокирано, и то у читавој дужини: Булевар мира и Незнаног јунака, Аутокоманда и Булевар ЈНА (Авалски пут), Ауто-пут ка Бубањ Потоку... На крају сам се једва пробио неким обилазним путем преко Кумодража, који је притом био сасвим нерашчишћен. Путовао сам преко 2 сата, а обично стигнем за пола сата.
Снег је путаре изненадио као и увек...
Мислим и да је добар део разлога за јучерашњи потпуни колапс у томе што се већ месецима на јужним прилазима Београду раде разне саобраћајнице и алтернативе су возачима сведене. Чини ми се да би у регуларним условима те саобраћајнице могле бити завршене за пар месеци... А о квалитету извршеног посла да и не причам, на "реконструисаним" деловима Кружног пута су се већ појавиле рупе.

mileusna said...

Postavljanje elektronskih panela samo po sebi nije rešenje problema. Potrebno je da neko i ažurira tekst koji će se pojavljivati na tim panelima. :)

Marko Paunović said...

To si u pravu...

Mozda neko od onih nekoliko hiljada koji rade u Putevima Srbije, saobracajnoj policiji i AMSS?

Slaviša Tasić said...

Mene najviše čudi da radio stanice same od sebe to ne rade. To obično postoji u većim gradovima, radio stanice javljaju bez potrebe za nekakvom kolektivnom akcijom.

Vlada said...

A u našim radio stanicama je uglavnom zaposlen samo DJ Pentium, tako da nema ko da prima i šalje informacije

tiki said...

A D A C

mileusna said...

@vlada Dj Pentium :))

BTW, igrom slučaja, naleteh danas na ovaj sajt http://www.bgsaobracaj.rs/ mada sumnjam da će biti od neke pomoći. Takođe servis ovog tipa a koji pretenduje na to da stvarno bude koristan bi morao da ima i svoju mobilnu verziju kako bi se vozači informisali i iz svojih vozila kao što je Marko pokušao.