Pages

03 March 2008

Strane investicije u Srbiji

Već duže vreme mislim, a teško mi je da to i dokažem, da Srbija ima relativno povoljnu poslovnu klimu (ako zanemarimo politiku). A, kad me neko pita "Zašto onda nema više stranih ulaganja?", moj odgovor je uglavnom "Zbog nekompetentnih i korumpiranih opštinskih i gradskih službi".

Mali dokaz mojoj tvrdnji je to što se opština Inđija našla na 18. mestu u Evropi po privlačnosti za strane investitore. To, po meni, znači da su investicije u Srbiji moguće čak i sa ovakvim nacionalnim zakonima i vlastima, ali da je potrebno da se "na lokalu" stvari promene. Šta tačno treba da se promeni? Ja ne znam, ali znam ko zna - gradonačelnik Inđije.

19 comments:

Vanja said...

Uopšte mi nije jasno zašto Goran Ješić nije ministar za lokalnu upravu?

I ne razumem zašto sve druge opštine ne preslikaju ono što su oni dobro uradili?!

To mi nikad neće biti jasno.

Zadnji prolazimo kroz tranziciju i umesto da učimo na tuđim greškama, mi pravimo nove.

Marko Paunović said...

Moram da priznam da ni meni nije jasno. Odnosno, mozda mi je i jasno - to bi znacilo da se odrice mesta gradonacelnika.

Jesic je to probao da zaobidje tako sto ga je Djelic postavio za savetnika za strana ulaganja. Nakon toga je Savet za sprecavanje sukoba interesa protumacio da su funkcije gradonacelnika i savetnika potpredsenika vlade "u sukobu", pa je podneo ostavku na mesto savetnika. Zasto je radije odabrao da ostane gradonacelnik, nije mi jasno.

Medjutim, treba biti realan i reci da Indjija dobar deo svoje "privlacnosti" ipak duguje svom polozaju. Biti izmedju Beograda i Novog Sada, odmah pored autoputa, je velika prednost.

Anonymous said...

Opština Stara Pazova ima isti, ili bolji položaj. Izlaz na dva auto puta, 30-ak km od Beograda, 40-ak od Novog Sada. Ali tamo su na vlasti radikali.

Marko Paunović said...

Nisam hteo da kazem da Jesic nije imao uticaja. Naravno da jeste.

Samo sam hteo da kazem da se ne moze ceo uspeh pripisati njemu. Ima opstina kojima ni 10 Jesica ne bi mnogo pomogli.

Suzana Ignjatović said...

Zasto prosecne plate u Indjiji nikada nisu bile bogzna sta? Stara Pazova je vecito u nekom proseku, a siba je pomenuta Stara Pazova. Je li to neka srpska Kerala? Kombinacija dobrih institucija i uprave, svet pismen i deca ne skapavaju, HDI u vrhu Indije a opet ekonomski rast slab. (Koliko sam videla, to se lagano menja) Ne kazem da je Jesic neki teski socijalista, mozda ne moze da utice na strukturu investicija pa su plate male...Ipak, meni bi bilo vaznije da imam platu na nivou musavog Lajkovca (gotovo uvek medju prvih desetak opstina sa platama) nego da mi se fini sluzbenik usluzno i ponizno smesi...Karikiram, ali stvarno, koje varijable zaista treba uzeti u obzir kada se procenjuje stanje blagostanja ljudi u nekoj opstini? Recimo, malo mi je smesan indikator "emisija ugljendioksida" cak i na nivou drzava (HDI indikator) ali sta je vazno - efikasnost administarcije, obrazovni nivo, broj siromasnih? Opet glasam za shushke, a za ostalo cu se snaci :)

Anonymous said...

Bravo Miss, pare nego sta

Marko Paunović said...

Prosecna plata je problematicna iz jednog osnovnog razloga - nezaposlenosti.

Vrlo lako mozes da dodjes u situaciju da opstina koja propada i u kojoj rade samo drzavne sluzbe ima vecu prosecnu platu od relativno prosperitetne opstine u kojoj je nezaposlenost niska. Sada su plate u drzavnom sektoru iznad plata u privatnom i to dosta iskrivljuje stvari (recimo, Lazarevac i Pozarevac dobro stoje sa platama zbog termoelektrana koje zaposljavaju dosta ljudi i isplacuju relativno velike plate).

Drugi problem sa platama je veliko ucesce dohotka od poljoprivrede u velikom broju opstina. O gastarbajterima da ne pricam.

Tesko je videti koji je "pravi" indikator kvaliteta zivota u nekoj opstini. Da se ja pitam, koristio bih prosto trzisnu cenu stanova i zemljista, kao sumarni podatak svega.

Bojim se da bih bio usamljen u svom stavu. Vecina ekonomista voli da izracunava neke indekse na osnovu vise pokazatelja... A i tesko je naci pouzdane podatke o trzisnoj ceni nekretnina na nivou opstine.

Anonymous said...

" Sada su plate u drzavnom sektoru iznad plata u privatnom i to dosta iskrivljuje stvari"

Ovo onda vodi ka zakljucku da cela vasa prica ne drzi vodu tj. da je bolje da postoji sto vise drzavnog sektora u privredi (ako nam je cilj maksimalno blagostanje za sto veci broj ljudi, a verujem da jeste cak i neoliberalima), sto se i poklapa sa stavovima vecine nasih uglednih ekonomista i clanova saveza ekonomista srbije, i generalno sa razmisljanjem vecine stanovnistva.

Suzana Ignjatović said...

Tako je. Jasan mi je efekat Kostolca i Kolubare na nase dve opstine. I sve ostalo je skroz logicno. Stoga je tvoj predlog indikatora jako dobar, pokriva aktuelno i prospektivno.

Sto se tice Jesica, on je meni oduvek bio super lik uprkos neobicnim sklonostima (npr. obozavanje lika Ce Gevare i drzanje njegovog postera u office-u). Zato mi ovo zrno soli koje bacam na Indjiju deluje kao grumen..
Ipak, ne mogu da ne primetim neke stvari.

Meni se cini da je Jesic od svih sektora najvis razvio jedan - PR. To nije lose samo po sebi. Medjutim, sta se pominje od investicija u ovom tekstu B92: tehnoloski park i stambeno-poslovni kompleks. Obe stvari deluju malo potemkinovski (doduse, meni malom djokici za IT) Je li to treba da bude neka Silikonska dolina, Bangalore...Malo mi je to anahrono, osim ako ce IT eksperti da se dosele iz Bangalorea i nasele u stambenom kompleksu koji prave njihovi zemljaci...Mislim da se danasnji IT autorsing radi malo drugacije i ne zahteva poljanu na po puta vec moze da se radi odakle god. I ne zahteva 600 miliona dolara ulaganja.

I svakako mislim da IT-Mile nece sici sa lajkovacke pruge da bi otisao u Indjiju.

Btw, izvinjavam se Lajkovcanima za moj glupi komentar - "musavi Lajkovac". Nisam dobro pogledala prezentaciju opstine. Samo im fali jedan dobar Jesic i odmah ce ih SIEPA predloziti za tu listu FDI.

Slaviša Tasić said...

Anonimus -- država ništa ne proizvodi nego se izdržava od onoga što privatnici proizvode. Mogu oni još duplo da povećaju svoje plate, ali to ne znači da su ih zaradili, nego da su još više uzeli od privrede.

Čak i državne firme koje naizgled nešto proizvode ustvari samo imaju monopole.

Marko Paunović said...

Anonymous:

Ako vi nemate nista protiv da vam se dupliraju porezi da bi oni imali duplo vece plate, onda stvarno ne znamo sta pricamo. Ja nekako pretpostavljam da ljudi ne vole da placaju poreze, ali mozda gresim.

Marko Paunović said...

Miss T:
I meni cela ta prica sa IT parkom deluje malo nerealno, ali ko zna... Da znam da razvijam IT parkove, ja bih se time bavio... Ovako, mogu samo da pretpostavim da neko ko je raspolozen da ulozi pare u to zna sta radi.

I cini mi se da znaju. Prakticno jedina stvar koja ti treba za IT su ljudi. A gde imas boljih ljudi nego na pola puta izmedju Beograda i Novog Sada? Jos ako imas i gradonacelnika koji zna engleski, sta ti vise treba?

Anonymous said...

Miss T, nisam strucan za IT a sto se tice stambeno-poslovnog kompleksa, to je jednostavno terminologija koja se upotrebljava za nesto sto se sastoji od rezidencijalnih i poslovnih jedinica u istoj zgradi ili u vise objekata koji su deo jednog projekta. Tu mogu biti i izlozbeni prostori, hoteli, maloprodaja itd.

Drugo je pitanje kome to u Indjiji treba, ko ce da kupuje Armanija tamo ili cak stan, ili jos gore ko ce da odseda u hotelu u Indjiji, osim mozda te ekipe koja ce eventualno da dodje iz Bangalorea :)

Anonymous said...

Zaboravio sam da kazem da IT i stamb-posl. kompleks nisu povezani, rade se nezavisno.

Suzana Ignjatović said...

Marko dig, hvala na preciznoj definiciji.

Naravno, nisam mislila da je to jedna ista stvar, samo sam bila sarkasticna na temu kako bi autsorserski Bangalore mogao da autsorsuje svoj IT biznis u novi autsorserski raj - Srbiju...

Ne vidim jednostavno kako ce da bukne rast ni od stamb-poslovnog ni od tehnoloskog parka ili slicnih "projektovanih projekata". Na toj ledini (ok BROADBAND ledini) mora valjda neko da pocne da posluje inace ce ostati potemkinova (jeshina:-) sela. A malo mi je nerealno da se desi. Blizina Indjije Beogradu i NS nije nikakva prednost. Naprotiv. Zasto bi iko isao da radi i zivi tamo za 500-600 evra? nije sve u parama, ali kad su pare male, ljudi gledaju neke druge prednosti posla i zivota(npr. mladi IT ce pre odabrati da bude blizu beogradske Silikonske doline nego Jeshiceve sil.doline). Osim ako Jesic ne ponudi nesto ultra-ekstra - npr. neki Las Vegas..U stvari, to bi vec imalo smisla. Sta bi sa onim mambo-jambo projektom kockarnica u Obrenovcu?

Anonymous said...

Nisam imao pojma da postoje planovi za kockarnice u Obrenovcu. Mada meni ni ona ledina na NBGD nije pre 3 godine izgledala "bogznasta" a sad je tamo airport city sa najjacim kompanijama. Nikad ne reci nikad :)

Marko Paunović said...

Sto se kockarnica tice, koliko ja poznajem Zakon o igrama na srecu i podzakonske propise, kazino u Hotelu Jugoslavija ima monopol na kazino na, cini mi se, 100km razdaljine. I za to su platili, ako ne gresim, 20-ak miliona evra.

Tako da nista od Obrenovca...

Anonymous said...

obrenovac ima 2 kazina

Marko Paunović said...

Sad sam proverio. Licenca za kazino u hotelu Jugoslavija mu daje monopol na @30km od skupstine grada Beograda".

Medjutim, sve jedno, mislim da ta dva "kazina" u Obrenovcu nisu zaista i po zakonu registrovani kao kazina nego imaju dozvolu za "priredjivanje igara na srecu na automatima".

Kazina podrazumevaju da "igrači igraju protiv igračnice ili jedan protiv drugoga, na stolovima za igru sa:
(1) kuglicama;
(2) kockicama;
(3) kartama;
(4) drugim sličnim rekvizitima"