Pages

10 March 2008

E sad mi je jasno... Valjda...

Već se neko vreme čudim prateći američke izbore zašto novine naglašavaju koji demokratski kadidat je u kojoj državi "pobedio", budući da znam da je sistem glasanja uglavnom proporcionalni, a ne većinski. I mislio sam da ja nešto ne razumem, jer je to prosto nenormalno - ako se glasovi raspoređuju proporcionalno, mnogo bitnija informacija je ko je dobio koliko glasova, nego ko je gde "pobedio". Razlika između 49% i 51% je jednaka razlici između 70% i 72%.

Objašnjenje daje David Friedman, koji se našao u istom čudu kao i ja. Objašnjenje je da će ove izbore verovatno odlučiti takozvani superdelegati (predstavnici na konvenciji koji su tu "po funkciji", recimo demokratski kongresmeni, guverneri i slično), a oni će najverovatnije glasati onako kako je njihova država većinski odlučila. To znači da podatak o tome ko je u kojoj državi pobedio ipak može da bude bitan.

Nisam ubeđen, ali nisam čuo bolje objašnjenje.

4 comments:

Lazar Antonić said...

Tvoje incijalno objašnjenje je bolje. I ti i Fridman bi trebalo da verujete incijalnim instinktima :)

Ako Obama osvoji većinu a superdelegati glasaju za Hilari to će biti svojevrstan puč koji će ozbiljno ugroziti demokratsku partiju, što bi bila katastrofa. Dick Morris klintonov bivši savetnik je objavio tekst pod nazivom Gotovo je. u kome ovo lepo objašnjava.

Znači bolje objašnjenje je da je gotovo i da je Obama već pobedio.

Marko Paunović said...

Svidja mi se tekst u linku, mada moram da priznam da mi nije jasno na koje to "moje objasnjenje" mislis... Ja nisam ponudio nikakvo objasnjenje, meni i dalje nije sve to bas najjasnije.

Ok sada, verovatno je gotovo, ali je takva prica od pocetka... Obama pobedio ovde, Hilari onde, tih vesti ima svuda. A podatak o tome ko je koliko glasova dobio tesko moze da se nadje. Prosto mi je bila cudna fascinacija time ko je gde pobedio, a da niko ne kaze sta to u stvari znaci.

U teoriji, jedan kandidat moze da pobedi u 49 drzava sa jednim glasom razlike, a da izgubi u nekoj vecoj sa nulom i da ne bude nominovan.

Marko Paunović said...

A ovo je super:

Suggestion for Obama:

The next time Hillary uses the recycled red phone ad, counter with one of your own. When the phone rings in the middle of the night, have a woman’s voice, with a flat Midwestern accent, answer it and say, “Hold on” into the receiver. Then she should shout, “Bill! It’s for you!”

Because with Hillary’s complete lack of any meaningful experience in foreign affairs, and her lack of the “testing” that she boldly claims, she’ll be yelling for Bill.

Lazar Antonić said...

Pa na to pre superdelegata. Da je važno kolika je većina. Inače na zvaničnom Obaminom sajtu možeš da vidiš tačan broj delegata koji su do sada osvojili i on i Hilari.