Veoma lep tekst Russa Robertsa na temu kako ekonomista razmišlja o politici.
Posebno je zanimljiva priča o švercerima i vernicima (bootleggers and baptists). Poenta je u tome da kada vernici izdejstvuju zabranu točenja alkohola, od toga najveću korist imaju šverceri. Tako vernici političarima omogućavaju da biračima lakše "prodaju" štetne politike. Naravno, ovo se često dešava. Recimo, naftne kompanije ponekad finansiraju napore "zelenih" da se zabrani izgradnja nuklearki. Drugi primer je zabrana reklamiranja cigareta. Iako izgleda na prvi pogled da je to korisno "za društvo" i "za decu", najveću korist od zabrane reklamiranja imaju upravo proizvođači cigareta, iz dva razloga. Prvo, zato što država sprovodi kartelski sporazum koji je u interesu svih njih, a to je da ne bacaju pare na reklame. Drugo, zato što je time u potpunosti onemogućen ulazak na tržište novim firmama. Kako da se nova firma pojavi na tržištu i ponudi nove cigarete, ako ne sme da ih reklamira? "Kupuje se na trafici ali nisu novine" je prilično zbunjujuće.
Druga zanimljiva stvar u Robertsovom tekstu je suprotstavljanje pogleda na politiku Ralpha Nadera i Georgea Stiglera. Nader veruje da je dobra državna uprava moguća "samo ako bi pravi ljudi bili na pravom mestu". Stigler veruje da će, suočeni sa istom strukturom podsticaja, svi političari da se isto ponašaju, što implicira da je potrebna promena strukture podsticaja, a ne samo ljudi.
Ekonomski pogled na politiku mnogi ljudi smatraju ciničnim. Međutim, ja ne vidim ništa cinično u izjavi "političari su ljudi, isti kao i svi ostali". Ja zaista smatram naivnim, a boga mi i neinteligentnim, kada neko pita "zašto lepo ne sednu i ne dogovore se, pa da nam svima bude bolje?"
6 comments:
kakva neverovatna slucajnost. upravo sam stavio post kojim se primenjuje B&B metodologija na globalno zagrevanje, a da nisam prethodno procitao tvoj post. Promenicu naknadno da stavim referencu na tvoj post.
Evo sad sam ga procitao.Mozda samo da uskladimo terminologiju. :)
ja u velikoj meri delim vase stavove o trzisnoj privredi, da je to najbolji sistem za maksimizaciju blagostanja najveceg broja ljudi itd. ali evo jednog primera koji se ne uklapa u vasu doktrinarnu tezu da povlacenje drzave iz privrede uvek ima dobre efekte. Naime, zeleznice Srbije su po prvi put ostvarile profit koji je veci od subvencija koje dobijaju i profit se stalno povecava. Meni nije jasno kako vi uopste mozete da zamisljate privatne pruge? ko bi ih gradio i brinuo o bezbednosti? i sta bi bilo sa zeleznicom srbije da nije subvencionisana svih ovih godina i ubuduce sta bi bilo? Ko bi ulagao u modernizaciju? Probacu da ostavim link
železnice srbije
"Naime, zeleznice Srbije su po prvi put ostvarile profit koji je veci od subvencija koje dobijaju i profit se stalno povecava."
Ovo ne piše u vesti, u vesti piše da je prihod od transporta veći od subvencija, profit se ne pominje.
Ne znam sa kakvim će rezultatom Železnice da završe ovu godinu, ali pošto su prošle godine imali gubitak od 7 milijardi dinara a 2005 čak 15 čisto sumnjam da će i ove godine biti mnogo bolje. Pri tom, uzrok za toliko smanjenje gubitka je verovatno promena kursa evra.
Anonymous:
Slazem se sa Pingvinom da niste dobro razumeli ovu vest. Pomesali ste "prihod" i "profit".
Medjutim, to nije toliko bitno. Pitanje koje jeste bitno je - "kako mozete uopste da zamislite privatne pruge?" Pa, meni licno nije tesko da to zamislim buduci da su prve pruge na svetu bile privatne. Sa nacionalizacijom i subvencijama su poceli tek kada se ispostavilo da zeleznica ne moze da izadje na kraj sa konkurencijom drumskog saobracaja.
Tu u stvari postoje dva odvojena pitanja - privatizacija pruga i privatizacija vozova. Privatizacija pruga se verovatno nece skoro desiti. Ali, privatizacija vozova bi mogla sutra da se desi bez ikakvih negativnih posledica. Samo bi skocio kvalitet.
Anonymous -- Ono sto nikada necemo saznati je sta bi do sada bilo sa privatnom zeleznicom u Srbiju da njen razvoj nije ZABRANJEN, da bi drzava promovisala svoju zeleznicu.
Pogledaj nas stari post i link prema jednom od starih brojeva Ekonomista, gde se vlasnik firme "Kombinovani prevoz" zali sto mu drzava ne dozvoljava da radi prevoz svojim privatnim vozovima.
http://trzisnoresenje.blogspot.com/2007/02/privatna-eleznica.html ili nadji post "Privatna zeleznica" na pretrazivacu.
Post a Comment