Pages

14 December 2007

Relevantno tržište

Problem je što kreativnim definisanjem relevantnog tržišta možete kazniti koga hoćete. Kod Deltinih prodavnica Komisija je utvrdila da je relevantno tržište ustvari usluga koju možemo zvati "supermarketi u Beogradu". Po izveštaju Republičkog zavoda za statistiku, Deltini objekti imaju oko 11% učešća u maloprodaji u Beogradu i oko 6% u Srbiji. Ali ako se računaju samo supermarketi, i to samo u Beogradu, dolazi se do cifre od 63% kojom operiše Komisija.

Šta je onda relevantno tržište: roba koja se kupuje ili usluga supermarketa na nekoj teritoriji? Pošto je Komisija definisala uslugu supermarketa kao tržište, to znači da se tumači da građani nekako imaju pravo da sve kupuju u jednom supermarketu. Ako kupuju hleb u pekari, meso u mesari, a ostatak u Maxiju, onda monopola nema. Ali ako odluče da sve kupe u Maxiju, onda monopola ima. Ja ne volim kada država kreira razna prava. Iz antimonopolskog zakona inače sledi da imamo pravo na robu po određenim cenama. Iz ove odluke posebno, izvedeno je da imamo pravo da sve kupujemo u jednom supermarketu.

Kome ova odluka ide na štetu ? Prvo pekarima, mesarima i ostalim specijalizovanim prodavnicama. A kao i svaka državna borba protiv monopola, nije sigurno ni da koristi građanima. Treba se zapitati zašto preduzeća uopšte idu na ukrupnjavanje. Da bi konačno ostvarile monopol? Ne, nego da bi smanjila troškove po jedinici proizvoda, da bi ostvarila ekonomiju obima. Zato su veće prodavnice i lanci jeftinije od manjih individualnih radnji. Puka je pretpostavka Komisije da se posle nekog nivoa ukrupnjavanja, određen na 40% tržišta, taj trend izokreće i supermarketi odjednom počnu da podižu cene. Ako greše, onda sprečavanje spajanja C-marketa sa Maxijem može značiti i sprečavanje sniženja nekih cena.

7 comments:

Marko Paunović said...

Problem je u stvari jos slozeniji od toga. Komisija je do 63% ucesca dosla tako sto je delila ukupni prihod Deltinih maloprodajenih objekata (ukljucujuci i onaj u obicnim prodavnicama, znaci ne samo u supermarketima), sa ukupnim prometom u beogradskim supermarketima. Znaci, brojilac i imenilac se ne odnose na isto relevantno trziste, sto je zaista veliki propust.

Cini mi se da njihovo resenje ni ovoga puta nece moci da opstane na Vrhovnom sudu.

Ivan Jankovic said...

Mislim da je cinicam ovo gzakonodavsta toliki d aonio ni ne pretpostavlajju da posle odredjenog nivoa ukrupnjavanja cene rastu. DiLorenzo je pokazao da su u Americi svi "monopoli" s kraja 19 veka smanjivali cene i povecavali proizvodnju brze od ostatka ekonomije, a Stigler je pokazao da u XX veku nema niakkavih razlika u cenovnim praksama izmedju koncentrisanih i ne-koncentrisanih industrija.

Problem sa Deltom po meni nije u tehnickom krsenju antimonopolskog zakona vec u tome da li zaista oni imaju upliva na vlasti u donosenju odluka kojima se ogranicava trziste za stranu konkurenciju. Sudeci po tome da su mnogi strani lanci koji posluju u okolnim zemljama uglavnom odsutni iz Srbije, ja zakljucujem da to mora imati politicke uzroke, ali naranvo ne mogu eksplicitno tvrditi da je Miskovic odgovoran za to. Takodje, okolnosti pod kojima je C market prodati Miskovicu su takodje blago receno sumnjive. Ali, nista od toga nema veze sa Miskovicevim "monopolom". Kao da bi svi ti potencijalni marifetluci i korupcija vlasti bili opravdani da je Deltino "trzisno ucesce" manje od 40%.

Ova odluka Komisije ce svakako pasti. Mislim da je vrlo glupo od LDP da svoju "borbu protiv Miskovica" vezuje za antimonopolski zakon. Ali, kad vidimo kakav koncept konkurencije i trzista na tehnickom nivou zagovara Gligorov, onda nisam mnogo iznenadjen.

Slaviša Tasić said...

Da, ima nelančanih prodavnica koje su veće od mnogih C-marketa ili Pekabeta, a uopšte nisu ušle u račun. To bi oduzelo još nekoliko procenata od ovih 63%.

Andrej Stanimirović said...

Ubeđen sam da je logika cele stvari vrlo jednostavna: strvinari su nanjušili gde ima da se ždere. Da je Delta neuspešna, ne bi bila zanimljiva ni da ima deset puta više prodajnog prostora.
Kako onda ne jure Beogradski sajam za monopol na sajamske usluge?
Nema smisla naprezati mozak u pokušaju da se pronikne u njihovu logiku - sve je zapravo vrlo jednostavno: ocrni ga da ga lakše opljačkaš. Gnusni monopolista!
Gori su od Miloševića, brže ih je vlast pokvarila.

Marko Paunović said...

Andrej:
Koga je vlast pokvarila? Pa Miskovica ne juri Vlada...

Andrej Stanimirović said...

Huh!? Nego ko ga juri, neko udruženje građana?

Marko Paunović said...

Pa ne znam da li si pratio sta se desava, ali je Vlada napadnuta od strane LDP-a i mnogih drugih zato sto navodno BRANI Deltu od napada Komisije.