Ministarstvo saobraćaja predlaže da dugovi Puteva Srbije budu prevedeni u javni dug. Iako mislim da država ne bi trebalo to da finansira, mogu da razumem da se putevi grade od novca poreskih obveznika. Ipak, ne mogu da razumem da svi građani treba da plaćaju i održavanje puteva.
Izgleda da Putevima Srbije nisu dovoljne samo akcize na naftu i drumarina (da ne pominjem garantovane kredite i NIP pošto se ta sredstva uglavnom koriste za izgradnju novih puteva) već je neophodno uzimati novac od svih građana. Poštenije bi bilo da postave naplatne rampe na svim putevima ili da povećaju godišnju taksu za puteve kako bi uslugu održavanja plaćali građani koji ih najviše i koriste.
Naravno, činjenica da nisu u stanju ni da održavaju puteve iz sopstvenih izvora je najbolji argument za privatizaciju istih. Da koncesionar koji radi put Horgoš Požega sutra kaže kako bi bilo neophodno da se iz budžeta plate troškovi održavanja siguran sam da bi većina ljudi, uključujući i mene, počela da laje da to spreči. Zašto bi Putevi Srbije bili tretirani drugačije?
9 comments:
Mislim da bi idealno resenje bilo naplacivanje takse po predjenom kilometru. Pri registraciji automobila, jednom godisnje, pogledaju "brojac", vide koliko si presao za godinu dana, pa ti naplate, recimo 1 dinar po km za auto i 5 dinara po km za kamion. Ili, ako ukinu akcizu, neka povecaju to na 5 i 25 dinara, ili tako nesto.
Problem bi bio sa strancima, ali i njima mozes da obracunas drumarinu bi izlasku iz zemlje, ili jednostavno da im izdas vinjetu, koja vazi nekoliko dana, kao sto postoji u Madjarskoj ili Austriji.
Interesantno ti je ovo za brojač. Problem je što ga je moguće menjati i što bi verovatno bio problem kod preprodaje vozila. Mada, i broj predjenih kilometara bi mogao biti uračunat u cenu.
U slučaju da naplaćuješ i brojač i drumarinu na nekim putevima, kako bi oduzimao kilometre koje si platio direktno. Čuvao bi priznanice? Komplikovano.
Takođe kod brojača naplaćuješ korišćenje puta za proteklu godinu dok kod registracije to radiš za godinu dana unapred. Mada bi i to moglo da se sredi.
Ja nemam ništa protiv drumarina. Možda je administracija malo skuplja ali to bi po meni već trebao da bude problem privatnika.
Da li znas koliko ljudi radi na naplati drumarine u Putevima Srbije?
Pre jedno mesec dana sam vozio tipa koji radi u njihovoj kadrovskoj sluzbi - kaze da ih ima skoro 1000. Po nekoj konzervativnoj proceni plata i bez kraduckanja, to ti izadje na 6-7 miliona evra godisnje. Kada tome dodas izgubljeno vreme ljudi koji cekaju da plate, trosak naplate je sigurno reda velicine 20-30 miliona evra godisnje.
Naplatom po brojacu bi se to izbeglo i to bi bilo UMESTO drumarine. Naravno, analogni brojaci mogu da se steluju, ali sam siguran da bi bilo moguce da se napravi neki uredjaj koji ne bi mogao da se steluje, a koji bi mogao da se poveze na auto i da meri predjenu kilometrazu. To bi kostalo, ali bi bilo sigurno mnogo jeftinije od troskova naplate drumarine i obracuna akcize. A bilo bi i postenije - sada placaju samo oni koji koriste autoput.
Naravno, moguce je i da se postavi neki GPS uredjaj u svaki auto, ali bi to bilo jako lose zbog narusavanja privatnosti.
Da ali ova koncesija Horgoš Požega komplikuje stvari. Ne možeš da naplaćuješ dva puta za istu stvar. Mada kapiram da bi moglo to nekako elektronski da se oduzima (skeniranje tablica ili slično).
Mada, kažem, interesantna mi je ideja za brojač, pogotovu jer imamo uglavnom državne puteve. Da su privatni, sasvim bi mi bilo svejedno.
sta fali easy pass resenju? jeftino je i efikasno.
ja znam za onaj u americi, a vidim ima i u irskoj
http://www.eazypass.ie/
Pa mali je problem što to znači naplatu drumarine, odnosno ipak zapošljavanje ljudi kao što rade sada.
Nemaju sve trake u Americi easy pass već samo nekoliko. I dalje imaju ljude koji sede i vraćaju kusur u nekim trakama.
Problem je ustvari što easy pass pokriva samo puteve sa drumarinom odnosno gde su postavljeni easy pass instrumenti. Marko priča o plaćanju održavanja za sve puteve, i tamo gde nema drumarine.
Easy pass je sjajna ideja i putevi srbije bi trebalo da je primenjuju na autoputevima gde se naplaćuje drumarina, ali pitanje je kako naplatiti drumarinu gde se ne naplaćuje, već se trenutno novac daje iz budžeta.
Cak je i akciza na gorivo relativno dobro resenje, jer je korelacija potrosnje goriva i predjene kilometraze dosta visoka.
Problem je sto naplacena akciza nije (bar koliko ja znam) namenski prihod za puteve, vec prosto ide u budzet kao i svaki drugi prihod. To znaci da je sasvim moguce da prihodi od akcize rastu, ali da se sve manje ulaze u puteve, sto mislim da je lose.
Markov predlog je nazalost potpuno nerealan, a predlog sa GPRS-om mi lici na Big Brother in your car.
Inace, koliko znam sasvim je uobicajeno da se kao osnovni izvor prihoda koristi akciza na gorivo.
Ko vise trosi gorivo, u principu vise trosi i puteve *npr.potrosnja kamiona je veca a kamioni vise i opterecuju puteve.
Kod nas je problem sa samim preduzecem.Nazalost iako postoji sve sto je neophodno da se radi ozbiljnija procena potreba i kontrola trosenja sredstava to se ne cini.
Inace drugi izvori prihoda su od registracije i sl.
Inace stopa od 15% predvidjena za 2008 tj. 20% za 2009 od akciza je relativno mala u poredjenju sa drugim zemljama.
Eclectic
Post a Comment