Pages

25 October 2007

"Pravosljavlje" o globalizaciji

Moram priznati da nikada do večeras nisam čitao časopis "Pravoslavlje". Pogledao sam malo koje rubrike imaju i najviše me je zainteresovalo šta kažu na temu "Crkva i savremeni svet", imajući na umu da se Pravoslavnoj crkvi često zamera upravo to što se ne bavi savremenim pitanjima.

Kada sam malo pročitao tekst, morao sam da proverim još jednom koji časopis čitam, jer je veoma ličio na nekadašnji "Komunist", koji je moj deda voleo da čita. Recimo:

"Kao što se životinja hidra prilagođava novoj sredini i sa više krakova svojih pipaka siše životne sokove žrtve, tako i te idustrijske hidre sišu resurse, radnu snagu i druge „životne sokove" nacionalnih privreda zemalja tzv. periferije."

Ili:
"Dakle, oni koriste svoj „uticaj“ na poluge vlasti i na javnost i na taj način aktivno deluju na neusvajanje antimonopolskih zakona, utiču na snižavanje poreskih opterećenja za strani kapital, zakon o zaštiti životne sredine... Na ruku im idu slabo organizovani sindikalni pokreti i politička nestabilnost."

Ima tu svega: i imperijalizma i eksploatacije radnika i antimonopolske politike i zaštite životne sredine i sindikata. A posle kažu da je naša Crkva desničarska organizacija.

8 comments:

Anonymous said...

Nema razloga za čuđenje. I pravoslavna crkva je u procesu tranzicije. I ona osmišljava strategije kako da se prilagodi novonastalim okolnostima u okruženju. Da nije tako (da se ne prilagođava) već bi se davno ugasila. I pored svih osporavanja ona je opstala, čak možemo da kažemo da je u nekim aspektima ojačala. Tek ćemo mi slušati o stavovima SPC i to ne samo preko Pravoslavlja.

Lazar Antonić said...

Da ali se katolička i protestanska crkva daleko brže prilagođavaju. Možda su ovi malo kasno uskočili u voz, ali bolje je biti u poslednjem vagonu nego čekati drugi.

Da citiram jednu domaćicu "ne idu ljudi u popove da se spasu nego da se napasu." Izgleda da sam se i ja navukao na komunističku propagandu. Što kaže Ivan, stidim se.

Anonymous said...

Vec duze vreme razmisljam o odnosu PC prema ekonomiji. Skoro sam dobio knjigu Sergeja Bulgakova "Pravoslavlje" za koju mi je receno da ima nesto i o ekonomiji. Sam Bulgakov je zanimljiva licnost
http://en.wikipedia.org/wiki/Sergei_Bulgakov

Sve jedno bilo bi zanimljivo procitati neki clanak o pravoslavlju i ekonomiji.

Koliko se secam studentskih dana
najveci srpski freakonomista Zarko Ristic je pored brushaltera ubacio nesto i na tu temu. Ako neko jos nije zalozio njegovu knjigu neka baci pogled. Prema tome i Monti Pajton deluje kao hiperrealizam.

eclectic

Ivan said...

Nema veze sa postom ali ne znam kako drugacije da poslajem poruku

Mozda bi vam ovo bilo zanimljivo za vas blog:
http://blog.b92.net/text/1182/Srpski%20politi%C4%8Dki%20kvadrant/

Marko Paunović said...

Hvala Ivane, jeste zanimljivo. Prokomentarisacu kratko.

Ivan Jankovic said...

Objasnjenje definitvno ne prati sliku, jer vertikalna linija ocigledno deli liberale od intervencionista a crvena vodoravna internacioanliste od nacionalista. A autor je napisao obratno.

No cak i da je slika ispravno protumacena ja mislim da je problematicna. Radikali ispadaju u II kvadrantu, nacionalisti u politickom i liberali u ekonomskom smislu. To je mozda vazilo do 1993. Sad su oni veci socijalisti od svih ostalih zajedno.

Anonymous said...

Све што је цитирано апсолутно стоји.
Уместо што живите у својим илузорним представама система који обожавате у дословно, сакралном смислу, требало би да међу очи ставите наочаре (није Вам потребан двоглед, није тако далеко) и да се загледате у зид са којим ће се "овај воз који више нико не контролише, сударити у скорој будућности", и да објективно погледате и схватите зашто је још пре 130 година Ниче модерног радника назвао "плаћеним робом".

Anonymous said...

Господо драга, као што писац текста каже: први пут је читао "Православље" и одмах је нашао нешто занимљиво. Требало би сви без обзира на веру, убеђења и националност да прочитају понеки број. На тај начин би смо избегли неке замке или да кажем грешке (наравно ово је моје лично мишљење). Неке од тих грешака су последица дугогодишњег антисрбског и антиправославног деловања комуниста, а сматрам да су тако такођер деловале и друге религије и секте, удружене са режимима са којима су имали заједничке интересе (нпр: Римо-католичка црква и Хабзбуршка монархија, или Ислам и Отоманска империја)
Неке од основних грешака су свакако поређење Српске Православне Цркве са другим најчешће, западноевропским религијама и религиозним сектама. То је погрешно, ми нисмо као они (у духовном и религиозном смислу)и сматрам да неби требали да будемо као они. Вековима смо другачији и вековима одолевамо, с разлогом.(Без лазне скромности сматрам да је то тако, зато сто смо малко бољи.)И морам још да приметим да су многи постови послани од људи, који су на неки начин рекло би се кивни на СПЦ. Ови људи не наводе ни један лични пример, него цитирају, тетке,баке...и комунисте.Њима саветујем нека мали сами истражују ситуацију у СПЦ, па ако им се несвиди(али баш лично њима) нека се одлуче за неку алтернативу. Тако ће мо избећи грешке(замке), о томе како црква треба да иде у корак са временом и прилагођава се новим ситуацијама. Да бих вам то објаснио цитираћу: Компромис је смрт морала.
За крај ево једне причице можда вас малко продрма :-).
Дали сте некада упали на журку, потпуно неспремни. Ваш поклон није био кул,нисте се лепо обукли или сте можда били каљави (можда не све то него само нерасположени). Када се нађе у таквој ситуацији сваки човек се осећа нелагодно. Док сви на журци трче ка центру просторије да плешу,или циркулишу и мувају се, ви се скривате по мрачним ћошковима избегавате контакте чак и са пријатељима.Без цумње многи људи се тако осећају први пут у Цркви, и то је разумљиво. Можда од туда толики презир према истој.Мој савет њима је да пронађу некога пријатеља, који ће им мало објаснити шта да очекују, као да се понашају и наравно да се не плаше. Обично, а то је стара традиција у већини религија, та особа је Кум.Видеће те да када прођете ову прву препреку после буде лакше. Биће наравно и других искушења али то касније.


~Гаврило^с Принцип^с~