Pages

05 September 2007

Fraserov indeks ekonomskih sloboda 2007

Izašao je Indeks ekonomskih sloboda kanadskog Fraser instituta. Indeks sloboda poredi elemente kao što su poresko opterećenje, otvorenost za spoljnu trgovinu, udeo privatne svojine u privredi, regulacija privrede, banaka i tržišta rada. Ovako izgleda vrh:
1. Hong Kong
2. Singapur
3. Novi Zeland
4. Švajcarska
5-7. SAD, UK, Kanada
8. Estonija
9-10. Irska, Australija

Po prvi put je urađen indeks za Srbiju, ali bolje da nije. Nalazimo se na poražavajućem 119. mestu, zajedno sa Nepalom i Gabonom, odmah iza Nigerije i Sijere Leone. Toliko o neoliberalnoj reformi i preteranoj liberalizaciji. Svi podaci su iz 2005., mada ne vidim da se u međuvremenu mnogo toga popravilo.

Rangirana je ukupno 141 zemlja. Crna Gora je 60., Hrvatska 82., Slovenija 91. Kazahtan, koji smo skoro pominjali, odličan 32., Mađarska čak 22.

Od linkova koji su tamo, cela lista sa međunarodnim poređenjima je ovde. Na ostalima su detaljni podaci.

2 comments:

Marko Paunović said...

Gledao sam malo tabelu sa svim detaljnim podacima i nisam uopste uveren u sve ovo. Recimo, na inflaciji smo dobili maksimalnih 10 poena, jer je uneto da nam je prosecna inflacija bila 0 (polje AE 115) u sheetu za 2005. godinu. Nije mi jasno ni kako je standardna devijacija inflacije za proteklih 5 godina bila 36 (4. najvisa u svetu!), kada ni jedne godine nije bila ni priblizno tolika, a kamoli da je toliko varirala (po meni je st.dev. bila oko 12).

Takodje, dobili smo samo 3.8 za razliku rasta novca i rasta GDP-ja u proslih 10 godina. To je tako i zato jer je 99. bio drastican pad GDP-ja, sto je trebalo (cini mi se) zanemariti.

Posebno me cudi neverovatno niska ocena (1.7) za osnivanje preduzeca (5Cii). Za "price controls" isto samo 2, sto mi nije jasno (mada vidim da niko nije dobio 10, sto mi je isto cudno).

Nije mi jasno ni zasto samo 2.4 za "mandated cost of hiring". Koliko ja znam, privatna firma moze da zaposli koga god hoce, bez ikakvih direktnih troskova. I zasto samo 6.7 za "military in politics". Ja ne znam ni kako se zove nacelnik generalstaba, a kamoli ostali vojnici (BTW, istu ocenu ima i Turska!!!).

Crnogorci su, recimo, to drugacije uradili. Ocene gde bi verovatno dobili malo (recimo 5cvi, 5cvii, 5biv, 5bv, 5bvi, 4ei, 4eii i 4eiii) nisu ni uneli.

Sve u svemu, kada bi se podaci o novcu ispravili, skor bi nam bio oko 6.2, sto bi nas podiglo negde na 90. mesto. Sa malim modifikacijama jos par (meni) sumnjivih brojeva, bili bi negde na 80. mestu, sto mislim da je realno.

Ako neko ko je ovo radio cita TR, voleo bih da cujem objasnjenja. Iskreno, ne znam kakva je tacno metodologija, odnosno koje su reference trazene za date ocene.

Slaviša Tasić said...

Jeste, veoma je sumnjiva tolika razlika između CG i Srbije.

Za osnivanje preduzeća je ustvari vrlo visoka ocena, 9.4, a ova 1.7 je za "administrativne zahteve" u biznisu, kako god to merili.
Vrlo niske ocene su i za nezavisno sudstvo i nepristrasne sudove, 2.5 i 2.9, takođe teško merivo.

Inače, kod inflacije za poslednju godinu je još čudnije jer je ocena 10 i u zagradi piše da je inflacija bila 0! Ustvari je te godine (2005) bila oko 20%. Možda je zato standardna devijacija ispala veća.
Ali u konačnoj oceni za inflaciju to mora da se dobrim delom potire.