Pages

01 June 2007

Winner's curse

Pojam "pobedničke kletve" se odnosi na činjenicu da je onaj ko pobedi na aukciji verovatno precenio vrednost predmeta aukcije. Radi se o tome da, kada je cena predmeta veoma neizvesna, izlicitirana cena predstavlja procenu najoptimističnijeg kupca. Kada na kraju aukcije kupac plati cenu, ostaje mu da razmišlja "Da li je moguće da su svi ostali glupi, a da sam ja jedini pametan jer sam ponudio ovoliko para? Da nisam ipak ja pogrešio?" Ovaj koncept je ključan u ekonomskoj analizi aukcija. Koga zanima, na netu se nalazi dobar online udžbenik o teoriji aukcija. Mislim da svaki ekonomista treba da zna bar osnove ove teorije.

Setio sam se ovoga juče dok sam, na Radio Beogradu, slušao izjavu Đorđa Milunovića, čoveka koji je kupio "Reč naroda" iz Požarevca za cenu koja je bila 100 puta viša od početne. Čovek bukvalno nije mogao da progovori i uspeo je samo da promuca da "je u šoku jer je platio mnogo više nego što je planirao". (Uzgred, šta je Zavod za ekonomiku domaćinstva, koji je isto juče prodat???)

Mislim da bi Danijelu Cvjetićaninu i drugima koji misle da se naša privreda prodaje po bagatelnim cenama bilo korisno da makar malo prouče teoriju i naše zakone.

2 comments:

Anonymous said...

Kad bih mogao da kupujem preduzeća u Srbiji po tržišnoj ceni a da ih prodajem po ceni koju proceni Danijel Cvjetićanin (i njemu slični) bio bih milijarder.

Lazar Antonić said...

odlično :)

Treba zabraniti da procenjuju vrednost preduzeća ukoliko nisu spremni da toliko plate sami.