Izgleda da je u najavi prvi sukob u novoj vladi. Đelić i Dinkić ne samo da imaju oprečna mišljenja o preregistraciji vozila sa crnogorskim tablicama, već su spremni da se po toj temi sukobe i javno. Biće interesantno pratiti nastavak ove diskusije.
Da se razumemo, zakon koji propisuje da se mogu uvesti samo polovna vozila sa Euro 3 motorom je loš zakon jer sprečava građane Srbije da jeftino dođu do automobila. Sa druge strane, može nešto i da se kaže u prilog činjenici da pravila igre moraju biti jednaka za sve i da su oni koji su kupovali vozila u Crnoj Gori bili svesni rizika.
Najbolje rešenenje je dozvoliti slobodan uvoz polovnih vozila bez obzira na Euro 3 ili bilo koji drugi standard. Ako bih morao da se odlučim između Đelićevog ili Dinkićevog predloga, izabrao bih prvi. Čini mi se da je on više u duhu slobodnog tržišta.
Najverovatniji ishod je ipak produžavanje statusa kvo, koji će u suštini više odgovarati Đeliću jer će građani nastaviti da koriste svoja vozila. Znači, Dinkić na potezu.
4 comments:
Lazare,
Samo bih se delimično složio s tobom. Slažem se da je izuzetno važno da se zakon jednako primenjuje na sve. Neko je odustao od uvoza automobila zbog tog zakona, neko je stisnuo zube i platio sve što treba, kupivši skuplji automobil nego što mu je potreban. Onaj ko je sve to pokušao da zaobiđe kupivši auto u Crnoj Gori bio je svestan rizika i sada treba ili da plati uvozne dažbine, ili da prihvati da ne može uvesti zastareli auto iz sada nezavisne Crne Gore u nezavisnu Srbiju i da pokuša da ga proda u Crnoj Gori za koliko može. Uostalom, da bi registrovao auto u Crnoj Gori, taj se najčešće tamo prijavljivao da boravi. Zašto bi sada Srbija imala obavezu da mu da prava koja imaju rezidenti Srbije ako je on dobrovoljno izabrao da bude rezident Crne Gore?
A oko samog zakona: nije svaki zakon koji zabranjuje određene mašine loš i anti-tržišan. Nekad je zaštita okoline od prekomernog zagađenja opravdana. To je stvar procene: koliko zagađenja smo spremni da podnesemo? I kako ćemo ograničavati zagađenje - zabranam ili ekološkim taksama? Važno je samo da pravila budu realna i da budu ista za sve.
Problem pomenutog Zakona je bio, i još uvek je, što se u samoj Srbiji još proizvode vozila koja ne zadovoljavaju Euro 3 standarde. Pa treba, dakle, ili spustiti standarde na Euro 2 ili ne znam koji, ili momentalno zabraniti domaću proizvodnju motora nižeg standarda, ili privremeno dozvoliti i uvoz takvih motora (do određenog roka, ali svima, ne samo onima iz Crne Gore nego i onima koji bi da takav npr. Euro 2 motor kupe u Nemačkoj).
Lighthouse, ovaj zakon jeste užasno loš. Takse su uvek bolje rešenje od zabrana. Kod taksi prihod barem dobija država, a i onaj ko odluči da kupi bez obzira na visoku taksu je opet na dobitku. Zabrane sa druge strane stvaraju čist gubitak za sve.
Zbog toga su u spoljnoj trgovini ukinute zabrane i kvote i prešlo se na carine. Toliko su štetne da ih je Svetska trgovinska organizacija zabranila. Ako se štitite, štitite se carinama.
Što je najvažnije, ova zabrana nije ni ekološka. Ljudi prosto nastavljaju da voze svoje 20 godina stare automobile.
Lighthouse, slažem se da nije svaki ekološki zakon loš. Ovaj jeste. Ponajviše zbog toga što nisu razmišljali o ekologiji kada su ga donosili. Kao što si i sam primetio zastava ne proizvodi po datom standardu.
Precizno govoreci, radi se o uredbi, a ne o zakonu. (Uredba o uvozu motornih vozila, vazeca je stupila na snagu 2.12. 2005. godine, dan posle objavljivanja, a ne standardnih osam).
Za tu uredbu je vezana jedna zanimljivost. Naime, stupanjem na snagu Zakona o spoljnotrgovinskom poslovanju (29.11.2005. godine) potpuno nepromisljeno su ukinute sve uredbe koje su donete na osnovu starog zakona (recimo, vezane za kontrolu porekla robe, zbog cega je EU opet mogla da nas napenali za secer, ili one vezane za proceduru uvoza i izvoza opasnih materija). Izmedju ostalih, ukinuta je i stara uredba o uvozu motornih vozila kojom je bilo predvidjeno da se ne moze uvoziti vozilo starije od 6 godina. Kada je zakon stupio na snagu nastala je prava panika, kako u vladi, tako i medju uvoznicima novih automobila, jer je tih par dana uvoz polovnih automobila bio potpuno slobodan! Tada je kruzio trac po vladi da tih dana vecina zaposlenih u ministarstvu za ekonomske odnose sa inostranstvo uopste nije dolazila na posao, jer su, kad su shvatili sta se desava, pokusavali da uvezu automobile.
Tada se neko setio i vezao uvoz za standard, a ne za godiste (sto je ipak bolje, jer za 3-4 godine nece uopste biti bitan).
Na kraju, mislim da ovde DSS igra prljavu igru. Ta uredba je doneta na Bubalovo insistiranje, a sada stoje sa strane i cute.
Post a Comment