Pages

08 June 2007

Kako se zvati?

Najbolje bi bilo da se prosto zovemo "liberali". Ali ta reč je izgubila originalno značenje. U Americi već odavno liberal znači levičar ili simpatizer demokrata. A gubi i u Evropi, naročito tako što liberalima sada sebe zovu razne političke stranke levice i centra. Ako danas kažete prolazniku u Srbiji da ste liberal, misliće da ste iz LDP-a, ili sledbenik misli Biljane Srbljanović, ili da imate vikendicu na Povlenu. Jozef Šumpeter je to lepo rekao: najveći kompliment koji su protivnici slobodnog tržišta ikada dali liberalizmu je to što su preuzeli njegovo ime.

Najbliže etiketi po kojoj nas već poznaju bi bilo "neoliberali". Tako nas zovu levičari. Ali tu je problem što neoliberali nigde ne postoje. Neoliberal je negativan termin koji služi za identifikaciju onih koji ga koriste (odmah znate da su nekakvi antiglobalisti), a ne da identifikuje jednu grupu u pozitivnom smislu. Niko sebe ne zove neoliberalom. Uostalom, nema ni potrebe da sami sebe zovemo neoliberalima kada tu ništa nije "neo". Ceo termin je nastao zato što protivnici liberalizma ipak nisu mogli ništa da prigovore Loku, Hjumu i Adamu Smitu. Onda su izmislili da su današnji liberali "neo".

Sledeći kadnidat je "libertarijanci". U Americi je ovaj termin postepeno prihvaćen. Kada su videli da su im levičari ukrali naziv "liberal", ljubitelji političkih i tržišnih sloboda su sebe počeli da nazivaju libertarijancima i do danas je taj termin postao dobro poznat i u širim krugovima. Postoji i Liberterijanska stranka. Ali malo teže je to uraditi sada u Srbiji, i Evropi uopšte. Trebalo bi mnogo vremena, a ionako zvuči rogobatno.

Poslednji, i naziv za koji ja glasam je "tržišni liberali". Taj termin je jasan, precizan i na srpskom zvuči prirodno. Istovremeno označava i politički liberalizam i veru u slobodno tržište. Pri tome je manje omiljeni termin "tržište" povezan sa uvek pozitivnim "liberal".

12 comments:

Gavrilo said...

Дакле да резимирам:"Најбоље би било да се просто зовемо либерали". И ТАЧКА!

Lazar Antonić said...

sam si rekao da termini menjaju značenje sa vremenom. Kao što je liberal promenio značenje, tako i danas pogrdni neoliberalizam može za par godina imati pozitivno značenje.

Kapitalizam je reč koju je skovao Marks i imala je negativan kontekst, ako se ne varam, a danas se kapitalisti sa ponosom tako nazivaju.

Ja se slažem sa Gavrilom, liberal je i dalje najbolji izraz. Ne mislim da je toliko sažvakan u Srbiji.

Suzana Ignjatović said...

Odlicna tema, Slavisa. Mislim da o ovome treba ozbiljno raspravljati, znas kako kazu postmodernisti> diskurzivno je performativno. Bitno je da imamo neku odrednicu. Elem,kada mene pitaju o orijentaciji obicno kazem klasicni liberal.

Nisam za varijantu trzisni liberal jer nosi konotaciju one lose podela na ekonomski liberalan&socijalno konzervativan.

Монархистичка Иницијатива said...

Једноставно неопходна је РЕКОНКВИСТА речи либерал - треба је, просто, вратити свом једином значењу! Нема изворног, новог, левог, оваквог или онаквог либерализма. Није либерализам ни хришћанство, ни марксизам, па да постоје стотине интерпретација. А није ни никакво "једноумље", него почива на најосновнијој логици здравог разума. Ово што "Тржишно решење" ради најбољи је доказ за то, и најбољи начин да се значење либерализма "васпостави"!

Anonymous said...

Lazar, MT i Drustvo su u pravu.

I ja za sebe kazem da sam liberal ili klasicni liberal, kako kad. U srbiji nije toliko izlizano a i nema neke alternative. Neoliberalizam i kapitalizam su smisljeni kako bi se ocrnili liberali itd, vec ste napisali, a ovo trzisni liberal je suvise usko.

Slaviša Tasić said...

Dobro, ali uzmete samo liberal, onda morate stalno da objašnjavate -- ne, ne mislim na Liberale Srbije, ni na Čedu i Lečića, ni na političke liberale kakvim sebe nazivaju čak i Đ. Vukadinović i S. Antonić (ili Keynes i John Rawls), itd...

Klasični liberal je preciznije, ali zvuči više kao poglavlje u istoriji filozofije nego kao živa ideologija.

Anonymous said...

Mozda je onda najbolje neoliberal. Mislim da to dobro sumira nase stavove, a za to sto neki tome pridodaju negativno znacenje, bas me briga.

Kada cujem da nekoga okarakterisu kao neoliberala znam kakvi su mu stavovi i da se najverovatnije slazem sa njim.

Anonymous said...

Нисам ваш истомишљеник, и искрено небитно ми је како ће те се именовати. Ваш 'блогг' читам због занимљивих гео-политичких полемика.
Ипак нешто бих вам предложиио молим вас ради познатих разлога, немој те бити ни либерали, нити неолиберали.
Будите слободњаци или нови слободњаци. Можда изгубите, а можда и задобијете мало угледа у свету овим потезом, али ваљда је Србија важнија.



-Гаврило'с Принцип'с-

Marko Paunović said...

Ja se slazem da bi bilo dobro kada bi postojala rec u srpskom jeziku koja bi dobro prenela smisao onoga za sta se zalazemo.

Slobodnjak nije lose. Mada, ako svi ostali vuku naziv iz drugih jezika (komunisti, socijalisti, radikali, demokrate, liberalne demokrate, socijal-demokrate) ne vidim zasto bi bas mi morali da insistiramo na jezickoj cistoti.

Anonymous said...

Либерали, тржишни либерали, класични либерали, либертаријанци... сваки од израза има својих предности, али и лоших страна. Битније од самог имена јесте организовати се и деловати, и можда из тог разлога за термин иѕабрати оно што маркетиншки "пије воду". Или просто преузети неку од организација које се "неоправдано и ничим изазвано" служе либералним атрибутима (уѕ обавезну конзумацију одређеног времена неопходног за прочишћење назива у свести популације).

Слободњак у свакодневном језику пре означава неког ко је брачно или емотивно неартикулисан. Такође, може да означава и неког ко је на служењу затворске каѕне, али у облику мање рестриктивном од уобичајеног.

Ѕбог тога сматрам да би примеренији био израз "слободари".

ВГ

isabella olena said...

Здраво пријатељи, ово је моје сведочанство. У браку сам 5 година и живимо заједно 9 година. Били смо разведени 4 месеца. Он жели да оде и не жели да спасе наш брак. Били смо сјајан пар (бар сам веровао у то) и ретко смо се свађали. Неколико месеци пре него што је отишао од куће, био је тако неактиван и много је спавао. Схватила сам да има емотивну везу са неким и потврдила сам да га привлачи. Онда је рекао да више није заљубљен у мене и да не може да живи са мном. Молио сам се, плакао и тако месецима. Заиста ми је потребна помоћ и желим свог мужа назад. Сурфовао сам интернетом када сам видео сведочење једне жене да је др Алаба био диван мађионичар који је помогао у лечењу миома и да је могла да натера своје дете да се прибере код куће. она је написала његов контакт и ја сам га копирала, прво сам посумњала на овај контакт, али стварно ми треба трајно решење за мој проблем, па му шаљем поруку у којој објашњава моју ситуацију, рекао ми је да се побринем да се муж врати ако имам да поступим тако како ми је указао, урадио сам све што ми је рекао, а четвртог дана добио сам извињење од њега да не зна шта му је, те вечери се вратио кући и молио се за све својим гресима и пошто су наша љубав и брак постали јачи, желим да се захвалим великом магичару чаролија др Алабију на његовом добром раду и поново срећи у животу. Ако имате исте породичне проблеме или друге проблеме, контактирајте др Алабу данас на: дралаба3000@гмаил.цом или га контактирајте на ВхатсАпп и Вибер на овај број: +1 (425) 477- 2744 Могу да изведем било које чини за које мислите да ја сам живо сведочанство .................

Anonymous said...

ЕФИКАСНА И МОЋНА ЉУБАВНА ЧАРОЛИЈА ЦАСТЕР ДР ВАЛЕ
Супруг ме је одбацио након пет (5) година брака само зато што га је друга жена опчинила и оставио је мене и дете да патим. Једног дана када сам читао интернет, видео сам пост о томе како је овај чаролија на овом ВХАТСАПП-у +2347054019502 помогао жени да врати мужа и дао сам му одговор на његов ВХАТСАПП и он ми је рекао да је жена имала чаролија на мог мужа и он ми је рекао да ће ми помоћи и након неколико дана да ћу вратити свог мужа. Веровао сам му и данас ми је драго да вам свима кажем да овај чаролија има моћ да врати љубавнике. јер сам сада срећна са својим мужем. Хвала за ДР ВАЛЕ. Обратите му се на ВхатсАпп/Вибер број: +2347054019402 или на е-маил: дрвалеспеллхоме@гмаил.цом Хвала ДР ВАЛЕ. Нека вас богови увек награђују за ваше добро.