Svi trzisni liberali (pa i na ovom blogu) se slazu da su drzavne subvencije generalno losa ideja. Nisam ekspert pa ne zelim da ulazim u teoriju, vec samo da dam neke prakticne primere.
U Kambodzi apsolutno nema subvencija. Poredjenja radi GDP/capita je $400 u Kambodzi dok je u Srbiji oko $4,000. Na primer struju proizvode privatne kompanije i prodaju po trzisnim cenama otprilike oko $0.22/Kwh. Ja placam struju oko $500 mesecno, koliko placa i prosecan kambodzanac ukoliko trosi struju koliko i ja. Posto je struja skupa ljudi je ili stede ili je uopste ne koriste. Ono sto bi iznenadilo nase ministre je da nema strajkova ili socijalnih nemira. Jednostavno, svi znaju koja je cena struje i onda shodno svojim primanjima je i trose. Ako niste znali prosecan akumulator daje dovoljno struje za nedelju dana gledanja TV-a. Svako punjenje akumulatora kosta $0.25, sto je jako lukrativan posao u ruralnim delovima zemlje.
Takodje, Vlada Kraljevine Kambodze (nisu u srodstvu sa Karadjordjevicima) ne ulaze ni u auto insdustriju. To nije sprecilo njen razvoj u Kambodzi. Desetine privatnih 'fabrika' proizvode kamione (vidi sliku) i lokalna taksi (tuk - tuk) vozila. Kamion sa slike nov kosta oko 2 - 3 hiljade dolara, dok je nov Yugo oko 10 hiljada. Slazem se da je kamion komican ali svakako dokazuje da je moguce razviti industrijsku proizvodnju i bez drzavne intervencije.U Kambodzi apsolutno nema subvencija. Poredjenja radi GDP/capita je $400 u Kambodzi dok je u Srbiji oko $4,000. Na primer struju proizvode privatne kompanije i prodaju po trzisnim cenama otprilike oko $0.22/Kwh. Ja placam struju oko $500 mesecno, koliko placa i prosecan kambodzanac ukoliko trosi struju koliko i ja. Posto je struja skupa ljudi je ili stede ili je uopste ne koriste. Ono sto bi iznenadilo nase ministre je da nema strajkova ili socijalnih nemira. Jednostavno, svi znaju koja je cena struje i onda shodno svojim primanjima je i trose. Ako niste znali prosecan akumulator daje dovoljno struje za nedelju dana gledanja TV-a. Svako punjenje akumulatora kosta $0.25, sto je jako lukrativan posao u ruralnim delovima zemlje.
Usput, cuo sam da se ovi kamioni izvoze i u Laos, to je nesto sto bi Pravivodic svakako umeo da ceni a Milosavljevic da nagradi.
3 comments:
Vrlo važno što su ružni, komični, itd, ti kamioni završavaju posao ljudima koji ih koriste. I sve to za par hiljada dolara. Dobar primer kako se ka "evropskim standardima" (šta god to značilo) ide uz pravi redosled koraka, a ne kao kod nas obrnutim redosledom (prvo se zabrani uvoz vozila bez Euro 3 motora, a kad će da se zabrani proizvodnja istih, i to gubitaška proizvodnja, uz obilne dotacije iz džepova svih nas - ne zna se).
Interesantno, i u energy observery tvrde (blic prenosi) da se previse rasipa struja u Srbiji u poredjenju sa regionom i da se to moze korigovati cenovnom politikom.
http://www.blic.co.yu/ekonomija.php?id=587
Pa to je rekao tip iz NIS-a. Naravno da se on zalaze za slobodno formiranje cena. Uz, naravno, jednu sitnicu - zadrzavanje zabrane uvoza naftnih derivata.
A i argumenti su mu truli - veliki spoljnotrgovinski deficit.
Post a Comment