To je naslov kolumne Miroslava Prokopijevića u novom Ekonomistu, a koji se bavi novim Zakonom o bezbednosti u saobraćaju. Par citata:
Tako, ako se zakonske odredbe pooštre, a korupcija i sve ostalo ostane isto, kao što i hoce, posledica ce biti samo veci mito. Ranije ste policajcu davali 1.000, sada ce to biti 6.000 dinara. Pored policije, profitirace kroz korupciju i veštaci, sudije za prekšaje i krivicari. Cene njihovih „usluga“ ce višestruko skociti.
Drakonske kazne za ucesnike u saobracaju u kombinaciji sa odsustvom kazne za državnu stranu (putevi, policija, veštaci, sudovi) mogu da postoje samo u policijskoj državi. U gradjanskoj državi postoje ravnoteže.
Naravno, mi nismo građanska država. Ovde policajci pišu zakon koji će kasnije da primenjuju.
15 comments:
pa dobro, mogli bi i da imamo sistem u kome policajci, recimo ne rimaju platu iz budzeta, ali dobiju da zadrza sve kazne koje naplate (naravno, podrazumevam da mogu da dokazu prekrsaj). kakve veze ima to sa sigurnoscu u saobracaju? ako ce 6,000 kazna odvratiti vise ljudi prekrsaja nego 1,ooo din kazne (mito)?
a mogli bi i da postave svugde kamere, pa da se automatski naplacuju kazne svakom ko je "uslikan" na delu.
Прокопијевић је наравно отворио важну ствар у овом тексту. Јасно је да се променом висине казни ни на који начин не решава проблем, јер се ни до сада закон није кршио зато што су казне мале, већ зато што контрола није била добро осмишљена. Међутим, не верујем да ће се висина мита повећати сразмерно повећању запрећене казне (мислим да ће повећање бити мање). Уосталом "тржиште" ће већ дефинисати тарифу...
Komentar nekoga na Pressovom sajtu:
predpostavljam da ce u delu o zimskoj opremi pisati da sva vozila od recimo prvog novembra, moraju obavezno da imaju montirane nove zimske gume(koje se bacaju na kraju sezone), zapadnog proizvodjaca (najbolje Slovenacka, Sava ili Good year) i lance za sneg ne starije od 15 minuta, sa zutim okovom sa strane i plavim krugom u sredini, inace je predvidjena kazna od 2000000 dinara pa navise i sest godina zatvora u Hagu...kakav nakaradan zakon...najbolje je sto ce sada svi da se biju da budu saobracajni policajci...ima opet da zidaju kuce na tri sprata, ko moj komsija saobracajac, u doba sverca benzina...
Novim zakonom će davanje mita biti malo otežano jer policija više ne naplaćuje kazne, nego će dati uplatnicu pa će svako da plati u banci. Svako direktno davanje novca policiji će se tretirati kao mito. Čim zakon stupi na snagu, moći ćemo da gledamo na youtube kako se podmićuju policajci.
Čuo sam da će saobraćajnim policajcima biti ograničen iznos novca koji mogu da imaju kod sebe, pa će ih biti malo lakše kontrolisati.
I sa ovim zakonom će biti kao i sa drugima. Verovatno će se prvih par meseci kažnjavati malo više i onda će nastaviti sve po starom.
To sa neplacanjem direktno policajcu uvodi sjajnu Selingovu tacku. Platices policajcu na ruke koliko bi platio kaznu, samo da ne moras da sipcis 50km da bi nasao banku.
Meni se bas to desilo i u Crnoj Gori i u Bosni. Kao "ajde moze, da te ne maltretiram da trazis banku po ovom kijametu,"
U čemu je problem sa tim mitom? Mislim da je to divna stvar. Neki dan sam imao saobraćajku, niko nije bio ni ogreban, i umesto da platim 250 evra i popasem mesec dana oduzimanja vozačke, izvukao sam se sa 75 evra. Te pare od kazne bi ionako završile u nekim subvencijama za kupovinu stanova pripadnika srednje klase ili, u najbojem slučaju, u pretplati za Times njegovom kraljevstvom visočanstvu. Ili, pak, za modernizaciju nepostojećih aerodroma. Ovako smo dobro prošli i ja i policajci. Korupcija nije bolest, nego istovremeno i simptom i lek bolesti (način da se tržište spontano reguliše mimo sprega državnih regula).
Saša, odlična poenta.
Sasa,
Nije problem u korupciji kada je lek, problem je kada izmisljaju prekrsaje samo da bi izvukli pare.
Dakle, nije toliki problem kada carinik uzme pare i pogleda na drugu stranu dok ulaze cokolade bez carine. Problem je kada uvedu carine na cokoladu samo da bi uzimali pare.
A ovde mi se cini da se o tome radi.
Da se nadovežem na Sašinu ideju, prosečna visina mita bi čak mogla biti signal zakonodavcu kolike treba da budu kazne. Jer, mito je onoliki koliko prosečan prekršilac stvarno ima (a u situaciji ovdašnjeg bespravlja hoće, spreman je) da plati a da ne vadi utoku na policajca. Drugo, treba povećati izvesnost kazne, a da je zakonodavcu do bezbednosti saobraćaja a ne do punjenja budžeta on bi snizio a ne povišavao kazne. Da je kazna za nepropisno parkiranje milion evra, uvek bih se parkirao nepropisno jer znam da nema šanse, da nema odakle da mi je naplate. A da je kazna samo 200-300 dindži a da znam da je verovatnoća naplate blizu 100%, i to u roku od odmah, dobro bih razmislio.
Usput, nabavite "evropski izveštaj", jer ako ga nemate kod sbe, kazna može biti i veća od one koju dobijete prilikom prekoračenja brzine. :)
Od jedne uobičajene stvari kao što je vožnja, sad smo dobili čitavu nauku, jer se nekom tako prohtelo. Ja sam prvi za to da se uvede red na našim putevima, ali ne vidim na koji način će ovo doprineti tome. Izuzev u prva dva meseca dok panduri budu naloženi a narod uplašen.
"Da se nadovežem na Sašinu ideju, prosečna visina mita bi čak mogla biti signal zakonodavcu kolike treba da budu kazne."
Ne potpuno tačno. Zaboravili ste na transakcione troškove rizika da vas uhvate i odvedu na robiju. Zabranjivanje mita, složićemo se, nikad nije potpuno sprovodivo - i to je dobro - ali ono podiže troškove i rizike pribegavanja podmićivanju, a time i troškove transakcija koje ono omogućava.
Kada država isključuje bilo koju drugu opciju osim zabrane, mito je jedina alternativa.
Brut,
u pravu si za transakcione troškove. Samo imaj na umu da su i jedna i druga strana dimenzionirale rizik kao prihvatljiv. Drugim rečima, pošto su se uključene strane poznavale od ranije, u skladu sa tim i transakcioni troškovi rizika bili su zanemarljivi :-)
Da, to može da smanji transakcione troškove od rizika da vas obojicu uhvate, ali one koji su uračunati u cenu pri prvom upoznavanju, zar ne? Takođe, zakonodavac je predvideo i to, pa će policajac sada u transakcione troškove uračunati i svoj rizik, koji je povećan unutrašnjom kontrolom (ograničen broj novčanica koje sme da ima kod sebe). I još jedna stvar, taj policajac nikada neće imati moje poverenje, niti ću ikada umisliti da je on neko ko mi pomaže da izbegnem besmislene državne propise. Taj odnos nikada neće biti katalaktički - državni službenik, moj neprijatelj, nikada neće postati moj prijatelj.
Šta god, poenta je da ovakva državna politika kažnjavanja samo podiže nivo podmićivanja, nepoverenja i prevare u društvu. Dobićemo nešto što smo imali u socijalizmu gde ništa niste mogli da uradite bez mita i gde je sveopšte nepoverenje bilo distinktivna oznaka sistema, a što se u literaturi još uvek smatra "istočnoevropskim" fenomenom. Svako će varati svakog zato što i njega svi varaju. Zato, braniti korupciju i mito u odnosu pojedinca prema državi - kada država ne ostavlja alternativu - smatram vrlinom, ali sam takođe i svestan da to potire osnove uzajamnog poverenja i morala u društvu, što su vrline bez kojih je nemoguće graditi slobodno društvo.
Tako nas nova drakonska politika kažnjavanja dvostruko udaljava od onoga čemu težimo. Uvek je tako sa državnim akcijama, u stvari. Država jača a društvo slabi; korupcija cveta a mito postaje jedini supstitut za moralne akcije pojedinaca.
Na zapadu, u "uređenim" i "ozbiljnim" državama situacija je još gora. Tamo je drastično sužena mogućnost moralne akcije pojedinca korupcijom sistema. Ostaju samo terorističke akcije.
Post a Comment