Pages

16 November 2009

Novi naučni časopis

Bavite se nekom naukom, a volite s vremena na vreme da odigrate neku MMO igru? Sada možete da spojite svoje dve strasti, napišete naučni članak i objavite ga u Journal of Virtual Worlds Research.

Tekstovi se bave najrazličitijim temama - od tehničkih standarda i grafičkog dizajna, do analize ponašanja igrača, razvoja kulture i ekonomije u ovim igrama.

Tema sledećeg broja je "Virtual Economies, Virtual Goods and Service Delivery in Virtual Worlds".

19 comments:

Strile said...

Vec duze vreme sam "navucen" na Bitefight, online igricu. Princip igrice je borba izmedju dve rase - vampira i vukodlaka. E sad, igrica se vreemenom razvijala. Prvo je bila cisto stvar napada, tj. upornosti igraca i vremena provedenog za kompom. Dakle, princip prvobitne pljackashke horde. Pljackali su se, naravno, oni koji nisu imali toliko vremena i volje za samu igru, pa golde nisu zaradjivali pljackom drugih igraca, nego radom na groblju.

Preokret u igrici je nastao sa uvodjenjem marketa :) Tada su do izrazaja dosle i neke druge predispozicije, kao sto su poznanstva ili "brokerska" intuicija. Ljudi su trgovali opremom preko marketa. Recimo, imas drugara koji je visok lvl, i kojemu nije nishta da ti da 100.000 golda. Princip je: kod trgovca kupis neki item (recimo da je to 500 golda) i stavis ga na market za 100k. Drugar to otkupi, i ti se jednom transakcijom ojacas. Operacija je mogla i da se ponovi, tako sto ti drugar vrati item za minimalnu cenu, a ti ga njemu prodas opet za max. Ili, visis po ceo dan na marketu, i pratis kako drugi manipulisu itemima, kako je gore opisano. Tako krades iteme koji se postavljaju za mini cenu, i stavljas ih za neku "realnu" cenu (ako nemas prijatelje, naravno).

Tako je, sa marketom, igrica postala mnogo drustvenija, postalo je vazno, npr, biti u nekom savezu - savez igra ulogu drugara koji otkupljuje iteme. S druge strane, "pljackasi" koji su ulozili gomilu vremena, vrlo tesko su prihvatali nova "trzisna" pravila igre, a neretko i napustali igru. Naime, preko noci je neko mogao toliko da se "obogati" i ojaca svoje skilove, za staje njemu bilo potrebno, recimo, godinu dana upornosti i odricanja.

Ja sam bio pljackas, i prvi sam poceo koristiti prednosti marketa. To mi je omogucilo da ostanem u igrici i jos uvek pariram igracima koji su se ojacali "poklonima" ili snalazljivoscu na marketu.

Strile said...

Eto, to je moje iskustvo sa tim igricama. Zahvaljujuci Bitefightu imao sam priliku gledati, gotovo u labaratorijskim uslovima, kako trziste menja pravila igre, i kako se plemenska lovacko-sakupljacka horda, uvodjenjem marketa, transformisala u socijalno povezanu i civilizovanu zajednicu, gdse svako moze naci svoju sansu.

Ali, moram da dodam, igrica kao igrica je time i izgubila na drazi, nema vise onu katarzicku funkciju, gde si mogao da budes ponosan na svoje skilove ("misice"), jer su oni verno odrazavali tvoj ulozeni rad i trud. Sada su i neki drugi imali isto takve misice, iako njihov trud nije bio ni priblizan tvome, ili bar nije bio vidljiv.
Nepravda:)

Strile said...

Naravno, kreatori igrice su ubrzo uvideli da je market los po njihov proifit, jer su ljudi mogli da se ojacaju i igraju, a da uopste ne koriste dodatke koje moras da kupis od firme koja je proizvela igricu (Game Forge, u ovom slucaju). Tako su prvo uveli kontrolu cena, tj. postavili maximalnu cenu prodaje itema na marketu (prvo se ta cena mogla slobodno odredjivati), da bi potom "markirali" iteme tzv. "vezom dusha", pa sad 1 item mozes samo jednom da stavis na market. Cist socijalizam:)

Marko Paunović said...

Ja igram vec vise od tri godine (mada sam prakticno sada vec prestao) online simulaciju fudbala - Hattrick. Hattrick recimo ne dozvoljava tu vrstu pomoci drugim igracima - ako transfer fudbalera prelazi neku ocekivanu trzisnu cenu, administrator je suspenduje.

Zanimljiva stvar u Hattricku je sto postoji "drzava" (administratori) koja kroz razne "mere ekonomske politike" moze da utice na cene fudbalera, koje su ti osnovni prihod i trosak. Gomila parametara je nametnuta odozgo (plate fudbalera, cena ulaznica, svi troskovi), tako da je stalno na forumima bila rasprava tipa "cene su nenormalno niske (visoke), treba nesto pod hitno da se uradi".

Meni je najzanimljivije bilo to sto prakticno niko nije trazio da se uvede slobodno odredjivanje i ostalih cena (recimo, da se uvede mehanizam pregovaranja sa igracem oko plate, ili da mozes da variras visinu cene karata, od cega bi zavisila poseta), vec je rasprava uvek bila oko toga da li administratori treba da podstaknu, ili da se bore protiv inflacije.

Nedavno sam sa Hattricka presao na CM online, zanimljivije je....

Moje iskustvo sa MMO igrama je dakle iskljucivo vezano za browser igre. Nisam se nikada usudjivao da instaliram WoW ili tako nesto, jednostavno ZNAM da bi mi se i previse svidelo. Sa druge strane, Second Life mi uopste nije jasan.

Anonymous said...

Oo

Koliko otprilike real life para vrede najvece zabelezene transakcije u browser igrama ( ruku na srce nemam predstavu posto ih nisam igrao ) ?

Sto se tice klasicnih igara ... u Lineage 2 oruzje za maga pojacano na + 12 je prodato za 12 000 $ ( tu do izrazaja dolazi kockarski element adikcije - svako sledece "ostrenje" u 66% slucajeva dovodi do pucanja ) .

Lineage 2 takodje ima "zabavniju" ekonomiju od WOWa na primer . Nema aukcijskih kuca vec se itemi prodaju na pijaci - ostavis lika da sedi i prodaje . Pri tom je pozeljno da sedis i ti za kompom i da vices WTS ... i naravno da skupljas ponude i da pregovaras .

Kad bolje razmislim imao sam na sebi opreme u vrednosti od nekih 1000 e - vise nego ikada u real life :D

Marko , svaka cast na textu !

Vlada M said...

Aj sad kad svi hvale browser igre koje igraju da i ja kazem koju za www.erepublik.com

Napravljena je kao neka vrsta socijalne strategije postoje drzave koje medjusobno ratuju, sklapaju saveze, postoje firme, trziste a vi ste pojdinac u drzavi. Moete da glasate za koga hocete da upravlja drzavom, mozete vi da se kandidujete idt

Trziste je prilicno dobro odradjeno, mozete otvoriti firmu, prodavata proizvode, kupovati.

Stvar koja je mene odusevila je kada se desila prva veca hiperprodukcija u Srbiji kako su ljudi odmah trazili da drzava oktupljuje njihove proizvode, da se fiksiraju cene, da se zaustavi propadanje njihovih firmi jer ce drzava ako njih ne bude da propadne :)

Kao u stvarnom zivotu :)

Na srecu drzava u igrici nema puno mogucnosti da fiksira cene ili otkupljuje proizvode.

Vlada said...

Ja ću malo da odem u off topic (izvinjavam se unapred), ali ova vest mi je za nevericu dokle ide ludilo sa zakonima i pokušajima da država "uređuje" razne oblasti, država vs privatnik:

http://www.pressonline.rs/sr/vesti/beograd/story/87266/Humanost+nije+po+zakonu%21.html

Saša said...

Vlado,

vest je za rubriku Luda planeta. Nisam mogao da verujem kada sam pročitao. Posebno mi je zapala za oko sledeća rečenica:

"Donatori mogu, prema Zakonu, novčano da doniraju realizaciju jednog projekta, ali i to nismo imali u dosadašnjoj praksi jer uvek ispadnu neke komplikacije".

U mojoj opštini kada hoćete da asfaltirate puteve u mesnoj zajednici, dovoljno je da skupite 2/3 novca, a ostatak obezbeđuje opština. Mislim da je to OK rešenje. A ovi iz Direkcije su birokratski ludaci kojim me je neko u snu hirurškim putem odstranio kompletan mozak.

Anonymous said...

... i nasuo malo asfalt umesto mozga . Njihova teznja ka kontroli i nekontrolisanoj moci je stvarno tema za psihijatre .

@Marko

Ni meni second life nije jasan .
Uvek sam smatrao da nema smisla traciti dragoceni real life u igrama i pri tom raditi iste one stvari koje je moguce raditi i real life . Sa druge strane voditi odred pri opsadi zamka ... :D

perica said...

Told you so!
Ovaj slučaj zvuči potpuno sumanuto ako državni aparat vidite kao "dobre momke" koji se o nama brinu i trude se da nam olakšaju život. Neobjašnjivo je i takvo ponašanje i činjenica da smo se u takvoj situaciji uopšte našli.
Ako se mođutim pođe od pretpostavke da se radi o gomili protuva čija je podrazumevana ili u 4 oka izrečena namera da prisilno otimaju bogatstvo i kontrolišu ljude - sve je odmah logično i jasno.
E sad, da li mi hoćemo da nam stvari budu jasne, pa makar bile i neprijatne ili hoćemo da žmurimo pred očiglednim? Država pljačka narod, pa molim vas, nečuveno! Opet sumanuta teorija zavere! Aha.

Marko Paunović said...

Uopste ne znam o cemu pricate... Kada odem na link koji je dao Vlada, otvori mi se tekst "Milutinovic i ostali opet u sudnici".

Strile said...

E to se ja cesto pitam. Mislim da treba odbaciti onu naivna psiholoska objasnjenja da se u igricama i VR trazi nekakva psiholoska kompenzacija ili nadomestak za nezadovoljstvo u RL. To je, u sushtini, ona marksisticka/materijalisticka teorija ideologije kao lazne svesti ili fetisizma svesti. Mislim da VR ili ideologija uopste imaju nesto "vise" od toga, da nije puko iskrivljenje ili nadomestak... Znam mnoge veoma zadovoljne osobe, u nekom nepretencioznom i uobicajenom smislu receno - zdrave i ispunjene ljude - koji su opet navuceni na igrice ili koje privlaci neki oblik VR. Uostalom, i ovde vodimo neke virtualne debate, bez ikakve garancije da ce one ikada imati neko dejstvo u RL (sigurno ne u vidu novcane nadoknade). Sta bi onda bila funkcija VR ili Seconlife, u cemu je njegova draz?

Vlada said...

Marko evo vesti ukratko

Inspekcija prekinula asfaltiranje pojedinih ulica u Ripnju jer je protivzakonito da neko to radi o svom trošku čak iako nadležne institucije nemaju novac. Jedan privrednik iz ovog sela asfalt dao kao donaciju, a sada mu preti čak i kazna!

Stanovnici beogradskog naselja Ripanj i dalje će hodati neasfaltiranim i razrovanim ulicama jer nije po zakonu da pojedinac donacijom asfalta reši taj problem! Iako zvuči nestvarno, humanom privredniku iz ovog sela Miodragu Milanoviću preti čak i kazna jer je do sada donirao asfalt za nekoliko ulica, a Mesna zajednica sprovela asfaltiranje.

U Direkciji za puteve kažu da je ovakva vrsta donacije protivzakonita i kažnjiva iako Direkcija zbog nedostatka novca nema u planu da sredi sporne ulice (?!).

Marko Paunović said...

Ludilo... Da su se skupili ljudi da ociste ulicu ne bi niko imao nista protiv.

Anonymous said...

@Brut

U pravu si ,
Ja i ne polazim od tog psiholoskog gledista , vec samo isticem da je u neku ruku racionalnije vr vreme provesti radeci stvari koje su nemoguce u rl .
I vodjenje diskusija na blogu ili trgovina u second life , ako vec nema neposrednih posledica na rl ima posrednih . Covek kroz diskusiju saznaje neke nove stvari i stice nova iskustva .
Ako neko trguje u second life to moze da ima i sjajnih posledica po racun u banci .
Medjutim , ja bih ipak radije uzjahao vranca i otisao da nekome maknem glavu posto to sigurno nikad necu moci u rl .

Saša said...

Posle ovakve vesti svako ko mi kaže da je država mistična altruistična sila koja pomaže ljudima, a ne mala grupa ljudi koja živi na grbači većine je ili budala ili lažov. Ili i jedno i drugo.

perica said...

Top selling book u Mises Store: Anatomy of the State by Murray Rothbard. Ima kompletan prevod na Katalaksiji - Anatomija države.

nagnatron said...

Eve Online ima izuzetno zanimljivu ekonomiju.

perica said...
This comment has been removed by the author.