Pages

23 July 2008

Tuga jednog Miška

Strani prevoznici u Srbiji ne mogu da obavljaju usluge domaćeg prevoza. Mogu ali uz posebnu dozvolu i samo ako privredna komora potvrdi da u Srbiji niko drugi to ne može da uradi. Esnaf domaćih autoprevoznika štiti zakon (član 7). Zato naše esnaflije ne mogu da žalim kada se bune što im je hrvatska vlada kontramerom ukinula jedan broj dozvola.

Naravno špediteri traže krivca na pogrešnom mestu. Oni su naveli da je nekolicina funkcionera iz Ministarstva za infrastrukturu omogućilo „Zagrebtransu" da nezakonito posluje u Srbiji, što je rezultaralo neprimerenom reakcijom hrvatskog ministarstva. Nisu im dozvole za prevoz u hrvatskoj ukinute jer je ministarstvo za infrastrukturu omogućilo hrvatskom prevozniku da vozi u Srbiji već upravo jer im je to bilo zabranjeno. Zašto je strancima domaći prevoz zabranjen je podjednako dobro pitanje i za srpsku vladu i za domaće prevoznike. Ta mera jedino ima za cilj da građanima Srbije učini prevoz skupljim. Pošto su monopoli trenutno popularna tema možda bi i ovo ograničenje slobodne trgovine trebalo da se stavi na tapet.

8 comments:

Marko Paunović said...

Koliko ja znam, a moguce je da su se stvari promenile - upravo to je "evropski standard". Recimo, nemacka firma ne moze da prevozi teret od Madrida do Barselone.

Ali, mislim da nemacka firma moze da prevozi teret od Madrida do Pariza.

Lazar Antonić said...

Moguce je da si u pravu, sto naravno ne znaci da je to dobro resenje.

Slaviša Tasić said...

Kako je to onda jedinstveno trziste?

Marko Paunović said...

Koliko ja kapiram, EU regulise medjunarodni saobracaj, ali, kada se radi o unutardrzavnom prometu, onda je to stvar drzave clanice.

I to ima neke logike. Sad, ako drzava clanica zeli da ima glup sistem, ne moze EU da im to zabrani.

Slaviša Tasić said...

Pa da, ali diskriminacija prema zemlji porekla unutar EU bi trebalo da je zabranjena... Slobodan promet usluga.
Znam da ima dosta rupa u jedinstvenom trzistu, ali ova je toliko ocigledna, zabrana Nemcima da rade u Spaniji.

Lazar Antonić said...

Kao slucaj onog fudbalera Bosmana. U tom slucaju je EU zakljucila da je slobodna migracija radne snage neprikosnovena. Mada ja u tom slucaju smatram da fudbalska asocijacija bi trebalo da ima prava da uspostavlja pravila koja god hoce, kao privatno udruzenje.

Mozda bi evropski sud mogao i ovo pitanje da razmotri, pod uslovom da je markova pretpostavka tacna.

Marko Paunović said...

Nije zabranjeno Nemcima da osnuju firmu u Spaniji, pa da voze, ali je zabranjeno da vozila sa nemackim tablicama prevoze u unutrasnjem saobracaju u Spaniji. Koliko se secam, nesto je Komisija htela da liberalizuja, bila je neka inicijativa "Open Roads", ali su bile blokade i strajkovi, pa su odustali. Verovatno su uveli prelazni period do 2058.

Uzgred, mislim da Lazar nije dobro preneo sta se u stvari dogodilo u nasem slucaju. Postoje te dozvole za tranzit i to nije isto sto i dozvola za unutargranicni prevoz.

Hrvati nisu "uzvratili istom merom" u ovom slucaju, odnosno ne radi se o tome da zato sto "mi njima" ne dajemo da voze unutar Srbije, sada ni "oni nama" nece dati da vozimo unutar Hrvatske, vec se radi o tome da su sad "oni nama" smanjili broj prolaza kroz Hrvatsku (recimo, za Nemacku, ili Austriju).

Analogija bi bila da, ako Hrvati odbiju jednu Imlekovu posiljku, mi dupliramo carine na sve iz Hrvatske. Jednostavno, mera je, cini mi se, nepotrebno ostra.

Lazar Antonić said...

Vidim da je popularno da gresim... ali sada to nije slucaj... napisao sam kontra merom... ne istom merom...

Mozda mera hrvatske vlade jeste ostra ali ja i dalje ne mogu da zalim nase kamiondzije koje se kod nas zalazu za protekciju a onda se protive protekciji drugih drzava... bez obzira sto nisu iste mere u pitanju... Tako to obicno biva sa trgovinskim ratovima... zabrani se nesto malo... druga strana malo ostrije reaguje... zatim ovi prvi uvedu jos zabrana, dok na kraju trgovina sasvim ne bude zabranjena... Niko se verovatno na kraju i ne seca kako je sve pocelo...

U pitanju je ocigledno bio veliki posao koji je dobila jedna firma iz hrvatske, a kako verovatno nijedna srpska firma nema toliki posao u hrvatskoj oni su odlucili da oduzmu jedan broj tranzitnih dozvola smatrajuci to postenim...

Ja stvarno ne mogu da se saosecam u ovom slucaju sa nasim prevoznicima...