Možda se upućeniji u muzičku scenu znali za ovo, ali ja sam tek sada čuo. Radiohead je prošle godine dozvolio besplatni downoload svog novog albuma, ili preciznije ostavio kupcima da sami odrede cenu koju će platiti makar ta cena bila i nula. Radiohead je poznat po levičarskom opredeljenju i ovaj gest se uklapa u taj pogled na svet. Očekivali su, naime, da kupci sami procene šta je fer i dobrovoljno plate pristojnu cenu. Od svakog prema mogućnostima, svakome prema potrebama.
Ispalo je da su se malo razočarali rezultatima, prekinuli ovaj metod i počeli da regularno prodaju CD po stalnoj ceni od 15 dolara. Nikada nisu objavili koliko su ljudi dobrovoljno plaćali za download, ali evo jedne procene na osnovu uzorka. 62% ljudi je downloadovalo album besplatno, 38% platilo makar nešto. Prosečna cena plaćena za skidanje celog albuma (uključujući i sve one koji su platili nula) je bila 2.26 dolara.
Radiohead je možda iznenađen da komunizam još jednom nije radio, ali ja sam iznenađen da je cena dostigla i ovih $2.26. Standarda ekonomija predviđa da bi prosečno plaćena cena bila ravna nuli, a sve ostalo je ustvari merilo odstupanja od normalne pretpostavke racionalnosti. Radiohead bi još i trebalo da je zadovoljan. Rekao bh da je veći deo ovih 2 i nešto dolara koji su u proseku plaćeni neka čestitka za ovakav eksperiment. Nastave li slučajno i drugi bendovi sa ovim metodom, siguran sam da će se prosečna cena približavati nuli. Ali po svemu sudeći, neće više pokušavati.
4 comments:
Ako neko zna kako se vodi biznis onda su to levicari. Naravno da Radiohead nisu ocekivali da se obogate od dobrovoljnih priloga niti ocekuju da ce CD industrija doziveti drugi bum. Njima se ova fora isplatila. Publicitet je cudo, a samo treba naci dobar nacin da se on konvertuje u lovu. Evo, lepo kaze levicar Peter Gabriel gde lezi lova u muzickom biznisu danas. Covek napravio i sajt koji promovise free download...
Slazem se da bi cena eventualno dostigla nulu, ali s velikim prisustvom piraterija koja je iz dana u dan sve prisutnija i da je nemoguce suzbiti mozda je ta cena neminovnost u nekoj daljoj buducnosti.
Можда су чланови групе и њихови пријатељи ти који су нешто платили:)
Ako se ceo model poslovanja muzičke industrije zasniva na naplaćivanju distribucije, a cena distribucije (i mogućnost kontrole distribucije) zbog interneta polako približavaju nuli, takav model poslovanja verovatno neće opstati.
Ovaj eksperiment Radioheada je samo jedan od raznih pokušaja da se pronađe alternativni model poslovanja.
Ako su zaradili bilo šta blizu 2.26$ po albumu, dobro su prošli, pošto ih je distribucija istog koštala manje od 0.007$ po albumu.
Ali pare se ne zarađuju samo u distribuciji, što Radiohead dobro zna. Što više ljudi čuje album, to više ljudi ode na koncert, kupi poster, majicu... Koliko će im se ovakav vid promocije na kraju isplatiti, verovatno ni sami ne znaju...
Sve u svemu, cela muzička industrija hoda po mraku, i pokušava da nadje izlaz is situacije u kojoj su se našli, a kako i da li će uspeti, tek ćemo videti.
Post a Comment