Pages

14 July 2008

Koridor 10

B92 javlja da danas počinju radovi na Koridoru 10, na deonici između Preševa i Vladičinog Hana.

Moj odnos prema srpskim autoputevima je prilično ambivalentan. Sa jedne strane, naravno da su putevi bitni. Takođe, naravno da bi bilo dobro da Srbija ima pristojne autoputeve.

Ali, sa druge strane, postavljam pitanje opravdanosti. Putem od Soluna do Beograda sam prošao u petak pre podne. Mogu samo da kažem - nigde žive duše. Autoput kroz Makedoniju je avetinjski prazan, stao sam na jedan parking na par minuta, NIKO nije prošao pored mene dok sam stajao, u sred letnje sezone. U Srbiji je situacija malo bolja, ali opet je put koji postoji sasvim dovoljan. Jeste problem kada se naiđe na kamion, ali nije problem preticanje, osim malo kroz Grdeličku klisuru.

Putem ka Sofiji nisam išao skoro, ali slutim da je slična situacija. Manje - više je isto i ka Mađarskoj. Pre par meseci sam tuda vozio i ni u jednom trenutku nisam posmislio da su tri trake malo.

Sa druge strane, po gradovima su gužve i to ne samo u Beogradu. Dakle, da se ja pitam, ja bih sredstva za infrastrukturu uložio primarno u završetak obilaznice oko Beograda, kao i u izgradnju još 2-3 mosta u Beogradu. Takođe, ne bih uopšte išao na izgradnju autoputeva punog profila (po tri trake sa obe strane, međusobno odvojene), već u izgradnju puteva sa 4 ili čak samo 3 trake. Mislim da su takvi putevi dosta jefitniji, a realno nema potrebe za punim autoputevima. Takav put bi bio sasvim dovoljan od Beograda do Požege, kao i za deonicu Kragujevac-Batočina.

12 comments:

Gavrilo said...

Г. Пауновићу, мало сте окренули узрок и последицу. Путеви су празни ЗАТО што су такви. Не задовољава понуда потражњу увек, некад понуда ствара потражњу. Направите добре путеве, па ћете видети како ће се брзо напунити!

grh said...

mislim da su putevi koji imaju odvojene trake, tako da nije moguce preci na suprotnu traku mnogo sigurniji. a prateci medije, cini mi se da ipak mnogo vise ljudi pogine van beograda nego u beogradu, pa mi se s te strane cini opravdano da se grade sigurniji putevi i van beograda.

a u beogradu treba da se razvija javni prevoz.

Lazar Antonić said...

Meni se čini da je taj koridor 10 kada smo bili klinci bio prilicno pun. Sećam se da se duže čekalo na naplatnoj rampi nego na grčkoj granici. Moguće je da Gavrilo u pravu i da će biti više saobraćaja kasnije.

Sa druge strane, skoro sam čuo priču da metro u beogradu uopšte ne bi bio isplativ i da ga nijedna privatna firma nikad ne bi sagradila. Kažu, Beograd je suviše mali grad sa malo ljudi.

Slaviša Tasić said...

G. Paunoviću, dosta diskriminacije prema Jugu. Za koga vi ustvari radite?

grh said...

zanimljivo; koliko putnika je minimum po kilmetru metroa da bi se isplatio? a za light rail?

mada bi se beogradskom javnom saobracaju dosta moglo pomoci i samo tako sto ce se napraviti bus lane i povecati broj buseva.

mislim, znam da je srbija jos u fazi razvoja kada je ljudima jako vazno da pokazuju status (tj svoj auto), ali ako busom mozes da stignes duplo ili tri puta brze (jer nema guzve na tom bus lane-u koji sam predlozila) + ne treba da brines o parkiranju + poveca se broj i kvalitet vozila (bolja udobnost) + uvedes congestion charge, mislim da ce se vise ljudi odluciti za bus i dosta poboljsati problem guzve u centru.

naravno, kako se srbija bude razvijala, mislim da ce ljude sve manje zanimati da pokazuju status a sve vise brinuti zbog izgubljenih sati u prevozu, pa ce biti spremniji da plate vise da negde brze stignu.

u svakom slucaju, sumnjam da grad velicine beograda i sa takvom infrastrukturom moze da zasniva saobracaj na privatnim vozilima.

Marko Paunović said...

Gavrilo: Put prema Grckoj, kao ni putevi prema Bugarskoj i Madjarskoj, nisu uopste losi. Asfalt je u dobrom stanju, nema rupa. Pretpostavljam da je neko nekada zaista odlucio da ne putuje zato sto ne postoji autoput, ali sam prilicno ubedjen da se radi o malom broju slucajeva.

Da budzetska sredstva nisu ogranicena, slozio bih se sa vama - bolje je da se napravi put, nego da se ne napravi. Ali, u slucaju kada postoje zaista goruci problemi, poput beogradske Gazele, ili pancevackog mosta, mislim da nije ispravno reci "ako ga napravis, on ce doci" (ko je gledao "Polje snova" zna o cemu pricam).

Gabriela: Naravno da su bezbedniji. Jos bi bezbedniji bili kada bi se skroz oblozili gumom. Ali, bezbednost nije jedina vrlina saobracajnog sistema. Sa druge strane, ako su sredstva ogranicena, a jesu, pitanje je u stvari sledece - da li ce se vise zivota spasti ako Leskovac-Kumanovo bude pun autoput, a ostali putevi ostanu ovakvi kakvi su, ili bi se vise zivota spaslo ako bi se za iste pare prosirilo 5 puta vise kilometara? Ja priznajem da ne znam odgovor.

Lazare: Koridor 10 jeste bio mnogo puniji ranije. Zasto sada nije, ne znam, ali imam par ideja. Jedna je - Madjari, Poljaci, Cesi, imaju vise para, pa idu na letovanje u Grcku avionom, da ne voze po 20 sati. Secam se kako sam se smejao u leto 2004. godine, kada sam se vracao sa nekog puta... Vozim kroz Vojvodinu nocu, nigde zive duse, dolazim na naplatnu rampu, a tip me pita "Jel pocela guzva na granici?". Ja kazem "Ma nije, nema nigde nikoga", a on kaze "Pa kako nema, pocela je Olimpijada?". Secam se auforije koja se dizala 2003-2004 kako moramo brzo da sredimo puteve, posto ce ljudi da nagrnu na olimpijadu. A oni otisli avionom....

Slavisa: Mene u stvari placa konzorcijum rumunsko-bugarskih lobija i hrvatsko - crnogorsko - albanskih lobija, sa osnovnim ciljem da se kompletan saobracaj preusmeri preko ta dva pravca. Ukljuceni su i neki masoni, ali o tome ne smem sada da pricam. :)

A sada ozbiljno. Ja shvatam prednost autoputeva, samo nisam siguran da oni treba da budu apsolutni prioritet, imajuci u vidu sadasnju frekvenciju saobracaja. Eto, samo toliko.

grh said...

"pitanje je u stvari sledece - da li ce se vise zivota spasti ako Leskovac-Kumanovo bude pun autoput, a ostali putevi ostanu ovakvi kakvi su, ili bi se vise zivota spaslo ako bi se za iste pare prosirilo 5 puta vise kilometara? Ja priznajem da ne znam odgovor."

pa nisi tako postavio pitanje prvi put. nisi ni spominjao zivote i bezbednost, nego si zakljucio da treba ulagati u obilaznicu i puteve po beogradu jer je tu gusci saobracaj.

ja sam istakla da ima i aspekt bezbednosti i ljudskih zivota. a potpuno sam svesna i da su resursi ograniceni i da bezbednost nije jedini parametar koji je bitan kada se razmatra razvoj saobracajne infrastrukture.

Marko Paunović said...

Gabriela:
Ja mislim da prosto treba sve staviti na papir i videti sta se najvise isplati. Ja duboko sumnjam da je izgradnja autoputa najvise cost-effective, ali sasvim je moguce da gresim.

Ali problem je u tome sto, koliko ja vidim, nikome ni ne pada na pamet da bilo sta stavlja na papir.

BluesRocker said...

Meni se čini da neko ovde meša babe i žabe. Šta će da se gradi u Beogradu a šta van Beograda nije isto. Ono što će da se gradi u Beogradu treba da finansira Beograd, a između gradova republika. Dokle mi koji nismo iz Beograda da finansiramo vas koji tu živite? Što se tiče autoputeva, oni su iplativi sami od sebe i samo treba naći koncesionara. Dok su u vlasništvu države nisu isplativi jer se mnogo kraducka. :)

Gavrilo said...

Пут према Мађарској уопште није лош?(!?!?)То је за мене новост, нисам се додуше возио ове године...Из вишедеценијског породичног искуства Вам говорим да ће сваки "озбиљан" возач УВЕК изабрати дужи али бољи, него краћи а лошији пут! А за целу (умал' не рекох ЦЕЛОВИТУ!:-)) Србију горуће питање ипак су аутопутеви, а не београдски мостови, колико год да је Београд СРЦЕ СРБИЈЕ (што рече г.Тадић:-))

Marko Paunović said...

Richarde, ja ne zivim u Beogradu. Stavise, preko Gazele relativno retko prelazim.

Ja nisam ni rekao da treba da se resi problem Brankovog mosta, to je beogradski problem, pa neka ga rese sami. Ali, Gazela je na medjunarodnom putu. Obilaznica nije usmerena ka Beogradjanima, nego ka onima koji bi da ga zaobidju.

Problem sa autoputevima je upravo u tome sto NISU isplativi. Zato je i propala prica sa Pozegom, jer je koncesionar naknadno trazio da mu se garantuje odredjena zarada, odnosno da drzava doplati ako nema dovoljno saobracaja. Frekvencija saobracaja, kada sam poslednji put gledao, pre 2 godine, nije ni izbliza bila dovoljna za autoput, cak ni za postojece. Ako se dobro secam, jedino je deonica Novi Sad - Paracin opravdavala postojanje auto puta. I, ako ne gresim, Ibarska magistrala, negde do Lazarevca.

mp said...

Mislim da ste svi pomalo u pravu. Put prema madjarskoj je prazan jer je suvise skup. Ako se ne varam, putarina za domaci auto u jednom pravcu od beograda do subotice je nekih 8eur, u poredjenju sa 6 eur za 4 dana na autoputevimau celoj madjarskoj ili nekih 80 EUR za ceku godinu po austriji. Mozda su madjarska i austrija prejeftine. Na zalost ne znam cene i celokupnu kalkulaciju za alternative koje zaobilaze srbiju, ali znam da su upravo krenuli sa zabranama za voznju kamiona po zaobilaznim (regionalnim) putevima kroz srbiju na racun buke i zagadjenja. A znam i da GEA turs kombi koji redovno barem 3 puta dnevno vozi do Bpest aerodroma, zaobilazi put od NS do Sub na racun regionalnih puteva. Isto kao sto su slovenci roknuli neku uzasno visoku cenu za vinjetu neophodnu za voznju preko njihovih 20 km autoputa, pa svi hrvatski gastarbajteri lepo zaobidju to parce na racun 20 min duze voznje. Horgos-Pozega mozda nije najsvetliji primer, al za ostatak koridora 10 nisam najsigurniji da nema ekonomske isplativosti.