Pages

17 April 2008

Štrajk

Štrajk koji je pozvala opozicija u Zimbabveu nije uspeo. Ljudi koji rade za par desetina dolara mesečno su se uplašili da ne izgube posao. Sa druge strane možda pozivanje na štrajk i nije najbolja ideja u zemlji gde je većina permanentno u štrajku, odnosno gde je nezaposlenost 80%.

Mene je uvek impresioniralo kako ljudi ne žele da rizikuju da izgube poslove koje u suštini i nemaju (odnosno za koje nisu plaćeni). Pored ljudi u Zimbabveu i mi smo sjajan primer. Tokom devedesetih kada su plate bile očajno male većina ljudi ipak nije napuštala državni sektor. Ako su i radili nešto privatno to je isključivo bilo posle radnog vremena. Takođe, u Gazi i Zapadnoj obali, zaposleni uopšte nisu primali plate po nekoliko meseci, možda i godinu dana. Ni kod njih nije bilo masovnog napuštanja posla. Slaviša se u poslednje vreme bavi psihologijom pa bi možda mogao da objasni u čemu je problem. Zašto ljudi pristaju da rade bez nadoknade? Da li nada stvarno umire poslednja? Ili manjak lidera, da je 10% ljudi napustilo posao da li bi ih ostali sledili?

4 comments:

grh said...

pa oni koji su znali i mogli su otisli. ostali: nista ne radis, tece ti staz (pazi to je ljudima jako vazno), besplatno fotokopiras deci cele udzbenike, malo kraduckas,sigurnost posla relativno visoka. mislim, sta je alternativa za onog koji je nesposoban ili jednostavno lenj da bilo sta menja?

grh said...

a druga je stvar sto kod nas ljudi ne traze posao. ne, kod nas se posao "ceka". ako mi ne verujes, pogledaj bilo koju vest, recimo na b92, o nezaposlenosti. uvek ce intervjuisati par ljudi (reprezentativni uzorak) koji posao ceka 2,5, ili 10 godina.

Slaviša Tasić said...

Ne treba ti psihologija nego ekonomija, to je problem kolektivne akcije. Ja jedan svojim napuštanjem posla neću ništa da promenim, a ako u štrajk ne uspe mogu da izgubim. Kad svi tako razmišljaju onda niko napusti posao.

Napustili bi kad bi mogli nekako da koordinišu između sebe.

tiki said...

Očit primer je bila EI (ja sam tad bio u NIŠU) ono koji su znali otišli a snajke iz okolnih sela ostale tadi staža , nako bi doma morale rintat a ovko rinta svekrva i naravno imaš lični marketing ko radiš nešto "STALAN" posao a ne šverc i šta ti ja znam nešto od dans do sutra. A šta su mi se ti sstažisti krvi napili pametujući .........