Pages

03 October 2007

O cenzuri

Miodrag Kuzmanović piše za "Svet kompjutera" o cenzuri:

Cenzura... Da li iko može da navede istorijski primer cenzure koja je nekome donela išta dobro? Da li je neki narod postao bolji kada mu je vlast limitirala pristup informacijama ili ograničavala kreativni potencijal? Živeli smo 50 godina pod komunističkim staklenim zvonom, što nas nije sprečilo da se pohvatamo za vratove kao majmuni ispred monolita. Deca koja su odrastala u idiličnom okruženju socijalističkog raja, deca koja nisu znala za eksplicitno nasilne sadržaje u medijima, činila su nezamislive stvari deci sa drugačijim naglaskom.

3 comments:

Anonymous said...

Evo primera da je cenzura ucinila nesto dobro, secam se iz price koju su nam cula u Lisabonu. Tamo su, naime,krajem osamdesetih godina u jednom delu Lisabona poceli neredi - koliko se secam, rasni, dakle, crnci i belci se nesto dokacili, bilo je nekoliko ranjenih. Uvece je to prikazala televizija (naravno). Naredno vece, drugi deo grada ukljucio se u sukob od prethodne veceri. Da bi to uvece prikazala televizija. Gradonacelnik je onda zabranio TV prenose, policija je pojacala kontrolu i - sukobi su se smirili. Kada sam to cula, pocetkom devedesetih i kada sam se setila kako je kod nas tih godina sve bilo drugacije - slobodno pljuvanje, pothranjivanje prostote i mrznje, pomislih - ovo u Lisabonu, ljudi, uopste nije bilo tako glupo!Uticaj nepostojanja cenzure na jacanje nacionalne mrznje sam dozivela i mislim da je fatalna.Uostalom, nacizam se i dan-danas proganja - cenzurise- a to radi svako ko drzi do sebe, zar ne?

A drugi dokaz da cenzura donosi i neke koristi dao je Sir Peter Hall, ambasador u Beogradu sa pocetka devedesetih, rekavsi - Dok ste imali diktaturu (koja naravno ukljucuje i cenzuru) mnogi nisu ni znali koliko su im drugi narodi mrski, jer je to bilo zabranjeno ispoljavati. E pa, eto ti ga sad!

Iako nisam za diktaturu, ja sam ipak za cenzuru, moram da priznam. Jer nista nije toliko zarazno kao niske strasti i los ukus. Mislim da u javnom zivotu mora postojati donja granica koja se ne sme prelaziti. Vec sam svojevremeno odustala od pisanja u Politici zbog toga sto mislim da u najstarijem listu na Balkanu nikako NE SME (a to je valjda cenzura) da se dozvole ad hominem uvrede i prostakluci, makar se odnosili i na moje oponente, i makar ja to isto u svojoj kuhinji ponavljala sa prijateljima.

Da li je cenzura to da Marko Jaksic ne sme za govornicom da izgovori reci - ciganski mentalitet, ili to da Vucic ne sme nikoga sa govornice da naziva narko-dilerom? Ja mislim da to jeste cenzura i smatram je dobrodoslom.

Jos ostaje da se vidi ko ce da bude cenzor. Hmmm. Izvrsna vlast, ocigledno. Hoce li biti zloupotreba? Sigurna sam da hoce, to je trade off izmedju prostote, odnosno svih oblika nakaznog lica ljudskog, s jedne i neslobode, recimo, s druge strane. E pa ti biraj.

Ja se raspisala, odlican vam je sajt, mnogo pozdrava svima od Dane Popovic

Anonymous said...

Potpuno se slazem da cenzura mora
da postoji i ona ovako ili onako funkcionise u svim razvijenim drustvima.Pitanje je gde prestaje cenzura i pocinje diktatura.
Naravno da m i se ne dopada sto bi cenzor bio izvrsna vlast i sto bi to bilo zloupotrebljeno , ali u pravu ste:biraj

Anonymous said...

Nemam nista protiv cenzure, odnosno diktature, ako sam ja taj cenzor, tj.diktator. U ostale nesto nemam poverenja. Cak ni u Lecica, Kojadinovica, ili Voju Brajovica. A boga mi, ni u Cekica.

Danice - isto to sto su radili u Lisabonu je radio i Milosevic. Nije izvestavao o nemirima kako ih ne bi bilo. Cinjenica da je cenzura smirila nemire nije sama po sebi nuzno dobra. Mozda su ti nemiri bili sasvim opravdani. Zrtava je bilo i 9. marta, pa smo tada insistirali da mediji o tome izvestavaju. Milosevicev argument je bio da smo mi sa ove strane divljaci i da ne treba da nam se pridaje znacaj.

Sto se skupstinske govornice tice, tu mora da vlada apsolutna sloboda govora. Tu ne sme da bude nikakve cenzure. Pa ako narod voli prostake, neka mu. To je demokratija. Zabrana Vucicu da nekoga nazove narko dilerom, znaci zabranu i da se Milosevic nazove diktatorom, Seselj ratnim zlocincem, a Kostunica novim Milosevicem.

A sto se nacizma tice, nije tacno da ga zabranjuju svi koji drze do sebe. U Americi je naci pokret sasvim legalan. Mislim da nacizam zabranjuju pre svega oni koji imaju te komplekse, poput Nemaca, Austrijanaca, ili Italijana, oni koji se plase da ce nacizam da se "povampiri".