Pages

09 October 2007

Monopoli, Komisija i Delta

Čujem da se pripremaju izmene i dopune Zakona o zaštiti konkurencije. Tekst još uvek nije javno dostupan, ali izgleda da će izmene biti relativno značajne. Recimo, članove Komisije neće više predlagati grupe građana (Udruženje pravnika, Naučno društvo ekonomista, Privredna komora, Advokatska komora), već isključivo Vlada, što valjda podrazumeva i izbor novih članova. Nadam se i da će izbaciti nebulozu da kazne izriče sudija za prekršaje (gde se sada sudi onima koji su se potukli u kafani, pijanim vozačima i onima koji prekrše antimonopolski zakon).

Ako zanemarimo ozbiljne prigovore na sam koncept antimonopolskog zakonodavstva (recimo, ovde i ovde), moje mišljenje je da ako tako nešto već mora da postoji (a izgleda da mora, što zbog "evropskih standarda", što zbog pritiska medija), onda hajde da to barem bude što manje problematično i da se jasno znaju pravila. Važeći zakon je veoma loš, iz mnogo razloga, ali ne bih da sada u to ulazim. Koliko sam čuo, izmene će ga popraviti u određenim segmentima, ali se izgleda uvode i neke dodatne nelogičnosti. Na primer, prag za prijavu koncentracija se definiše kao "30 miliona evra zajedničkog prometa ili sticanje 40% učešća na relevantnom tržištu". Ovaj drugi deo je posebno problematičan jer mnoge firme (za razliku od firmi iz udžbenika) nemaju ni blagu predstavu o tome koliko je njihovo tržišno učešće, niti znaju koje tržište uopšte treba da smatraju "relevantnim".

Dobar primer toga je Delta. Koje je njihovo "relevantno tržište proizvoda"? Maloprodaja, naravno, ali ko su im sve konkurenti? Osim očiglednih (Merkator, Rodić, Super Vero, Idea), u konkurente bi mogli da se ubroje i Lilly, sve male piljarnice, zelene pijace, čak i pekare i prodavnice bele tehnike. Ako se sve to smatra tržištem, onda Delta nema ni 10% učešća. Koje im je "relevantno geografsko tržište"? Ako pitate njih - Balkan, ako pitate Komisiju - Beograd (zato što i oni znaju da u Srbiji Delta nema ni 20% učešća, a u Beogradu sigurno ima više). Zanimljivo je da resorni ministar Bubalo kaže da je Komisija "došla do zaključka da Delta kontroliše veći procenat nego što je to zakonom predviđeno ", iako zakon, naravno, nikome ne zabranjuje da ima veliko učešće na tržištu. Slučaj je sada, koliko ja znam, pred Vrhovnim sudom.

Definicija dominantnog položaja je u teoriji relativno jasna - to je ona firma koja može u velikoj meri na tržištu da deluje nezavisno od ostalih učesnika, ne obazirući se na njihove postupke. Ako biste pitali direktora Maksija da li on može da ne zna šta rade Merkator ili Todorić (ne Vlada, nego Ivica), mislim da bi vas samo bledo pogledao i pitao "jel si ti normalan?". U tako nešto može da poveruje samo neko ko nikada nije radio u privatnom biznisu.

9 comments:

Anonymous said...

Ako ne postoje monopoli kako onda objasniti proizvode koji su skuplji od istih u Hrvatskoj ili Nemackoj

mp said...

Cela ta prica je po obicaju politicko zamazivanje ociju. Mnogo veci su monopoli u telekomunikacijama, energetici, duvanu npr i sigurno ima jos puno primera, pa se niko njih nije dohvatio. Konkurencija u trgovini u Srbiji mi se cini daleko ostrijom nego npr ovde u Austriji gde postoji ukupno rekao bih 3-4 maloprodjana lanca, a dodatno retko gde ima malih radnji ili zasebnih supermarketa kao sto je to slucaj u Srbiji. A ako neko smara sa antimonopolima onda je to Evropska komisija...

Marko Paunović said...

Vrlo jednostavno - visokim carinama. Kada profunkcionise CEFTA, cene u Hrvatskoj i Srbiji ce biti prakticno iste. Kada profunkcionise SAA, cene u Nemackoj i Srbiji ce biti prakticno iste.

Da budemo sasvim jasni, ja ne kazem da monopola u Srbiji nema. Ima, itekako, ali su oni zakonom garantovani i yasticeni - NIS, EPS, Telekom itd.

Delta sasvim sigurno nema monopolski polozaj jer sasvim ocigledno nije jedini trgovac u Srbiji. Ja sam prilicno siguran da nema ni dominantni polozaj.

Visoka cena recimo ulja je pre svega rezultat niske produktivnosti nasih seljaka i preradjivaca koju im dozvoljava visoka carinska zastita. Sasvim je moguce da cene budu visoke, a da niko ne pravi profit. Zastava je vec 50 godina zasticena ko beli medved, a ne verujem da je profit ikada napravila. Automobili su u Srbiji zato skuplji nego u Hrvatskoj ili Nemackoj, ali nema monopola.

Anonymous said...

a šta je sa mlekom, zar Salford nema monopolski polozaj

Marko Paunović said...

Naravno da nema monopolski polozaj. Za monopolski polozaj je neophodno da bude JEDINI proizvodjac. Koliko ja znam, ima jos gomila malih proizvodjaca, a ima i makar jedan veliki igrac koji nije u vlasnistvu Salforda - Somboled.

Da li ima dominantan polozaj je drugo pitanje, ali odgovor se ne zasniva, cak ni po nasem zakonu, samo na trzisnom ucescu. Cak i ako Salford ima preko 40% ucesca, u obzir se mora uzeti jos mnogo faktora, poput recimo barijera ulasku. Ako danas ne postoje znacajne prepreke za osnivanje mlekare (a ja to zaista ne znam, ali mislim da ne postoje), onda niko ne moze da ima dominantan polozaj, zato sto svako moze da napravi mlekaru i da mu konkurise.

Detalje ne znam, ali i ako ima dominantan polozaj, razloge treba pre svega traziti u prilicno nenormalnoj politici zastite mlekarstva, jer su tu efektivne carine cesto preko 50% posto, a svakako ne u neadekvatnoj antimonopolskoj politici.

Anonymous said...

Mozda su 50% ako racunas i pdv. Kod obracuna uvoza se prvo dodaje pdv pa se onda na tu sumu obracunava carina koliko ja znam. ali pdv je nezavisan od carina i cak i ako se carine ukinu ostaje pdv

Anonymous said...

"Ako biste pitali direktora Maksija da li on može da ne zna šta rade Merkator ili Todorić (ne Vlada, nego Ivica),"

a sta ako se oni dogovore da zajedno podignu cene?

Anonymous said...

"pdv je nezavisan od carina i cak i ako se carine ukinu ostaje pdv".

PDV ima i Salford tako da PDV ne utiče na konkurentnost.

Marko Paunović said...

Anonymous 1: Carine i prelevmani zajedno su bez PDV-a preko 50% kod vecine mlecnih proizvoda (sirevi, jogurti, mleko).

Anomynous 2: To je ta stalna zamena teza. Prvo tvrde da je neko monopolista, onda kada vide da nije monopolista, onda mora da ima dominantan polozaj. Kad vide da nije ni to, onda mora da je kartel.

Ne znam, mozda kartel i postoji u proizvodnji ulja, na primer. Srpsku uljarsku industriju kontrolise troje ljudi - Miskovic, Todoric i, ako ne gresim, Peconi. Jedan je vlasnik Vitala, drugi Sunca, treci Dijamanta (ili tako nesto). Moguce je, naravno, da su seli i dogovorili se oko cena, ali zaista sumnjam. Ali, ono sto je bitno je da niko nikada nije pokrenuo postupak pred Komisijom za tako nesto. Ako neko ima neke dokaze neka ide u Komisiju i neka pokrene spor. Suvise su to ozbiljne optuzbe (kazne idu do 10% godisnjeg prometa firme) da bi se time licitiralo u novinama ili na TR-u. Ono sto je jos bitnije je da je i to rezultat carinske zastite. Carina na ulje je, ako ne gresim, 30%. Neka ukinu carine, pa ce cene istog casa da padnu, a na trzistu ce biti jos igraca, pored njih trojice i samim tim ce verovatnoca dogovora znacajno da padne.

Sto se maloprodaje tice, ako Miskovic, Merkator i Todoric sednu i dogovore marze, nece im puno pomoci. Zasto? Pa zato sto ce sutra neki Lilly da pocne da prodaje i prehrambene proizvode i da im uzme trzisno ucesce. Ili ce Metro da prosiri mrezu, ili ce regionalni lanci (za koje u Beogradu nikad niko nije ni cuo) da im uzme trziste, ili ce to biti buduci kupac Robnih kuca Beograd.

Taj kartel moze samo da opstane ukoliko najavljeni Zakon o trgovini uvede neke nenormalne uslove za izgradnju novih trznih centara. Ali to onda opet nije problem neadekvatne antimonopolske politike, vec loseg zakona, koji uvodi barijere ulasku.