Pages

13 April 2007

Saradnja dva giganta

Poslednjih dana možemo čuti da će Zastava započeti saradnju sa General Motors-om. Kako kaže direktor Zastave Zoran Radojević, jedino što naša strana treba da ispuni je "davanje mogućnosti General Motorsu da se pozicionira na našem tržištu".

Naravno, reći da General Motors nije već dobro pozicioniran na našem tržištu je obična glupost. Opel je ovde među najpopularnijim automobilima već decenijama, Chevrolet je od pre par godina veoma prisutan, a naš narod je dobro upoznat i sa Saab-om i sa Daewoo-om. Za Cadillac, Pontiac, Hummer i Buick su čula i mala deca iako ih nikada nisu uživo videla. Očigledno se ne radi o tome.

Radi se o istoj priči kao i sa Fiatom. Priznaće se domaće poreklo automobilima proizvedenim negde drugde, neće se naplatiti carina i tako će im se "dati mogućnost za pozicioniranje".

1 comment:

Lighthouse said...

Ne znam šta mi više smeta - automobil za koji lažno tvrde da je "domaći", a ja znam da je domaći samo utoliko što se proizvođač domaćinski utalio s Veljom, ili automobil koji bi stvarno bio domaći, pa bih se za njega osnovano (znajući šta je Yugo) mogao bojati da je ne samo nezamislivo bezobrazno nepouzdan, nego i veoma opasan.

Osim kraljice Marije i Zorana Đinđića, ne znam je li iko iz političke ili društvene elite u Srbiji ikad bio car-friendly. Kraljica Marija je bila veliki fan automobilizma, osnovala je i auto-moto savez, ali nije bila na položaju s koga bi mogla uticati na realnu politiku, a koja je još pre komunizma značila dranje kože s leđa vozačima a za uzvrat ponižavajuću vožnje po lošim drumovima. Zoran Đinđić je, otvarajući Sajam automobila 2002. održao najbolji govor na tu temu koju sam ikad čuo na srpskom jeziku: rekao je da je automobil jednako lična sloboda, i da onda nije čudo da je kod nas automobil bio satanizovan i od političara i od intelektualaca, a da će se to promeniti. Nažalost, nismo stigli da vidimo ispunjenje obećanja, mada su prve mere bile kontra obećanjima (sve pumpadžije upućene na isti kazan, po isto nekvalitetno domaće, ili "domaćinski" uvezeno, gorivo).

Sećam se i da sam posle 2000. razgovarao s grupom novoizabranih funkcionera Auto-moto saveza. Vrlo naivno a pun entuzijazma, govorio sam im o tome kako je krajnje vreme da se osnuje jak a stranački nezavisan auto-moto savez koji bi odlučno branio prava automobilista, u Srbiji ugrožavana valjda mnogo pre pronalaska automobila. Gledali su me kao da im pričam o hemijskom sastavu stena na Neptunu.