Pages

25 December 2006

Block kontra Jankovic

Ja sam, generalizujući i malo bezobrazno "gurajući" napred Mizesov nalaz o ekonomistima kao tehničkom instrumentariju vladavine i zapravo izumu socijalizma, u jednom članku tvrdio da postoji velika razlika između studija Economics, što uključuje makroekonomiju, javne finansije, i slične stvari, i studija biznisa koje osposobljavaju čoveka da radi u firmi, na berzi, i uopšte u privatnom sektoru. Čak sam tvrdio da ekonomisti popout Hajeka i Fridmana nisu doprineli renesansi liberalizma svojim striktno ekonomskim učenjem, već opštim filozofskim konceptima koji su često protivrečili njihovoj ekonomskoj teoriji.

Walter Block u zanimljivom članku na sajtu Mises instituta tvrdi upravo suprotno, da je najbolji način da neko promoviše liberalizam taj da postane PHd ekonomista, i to na odeljenju za economcics, a ne business. Jedino tako će moći da se posveti teoriji i razvoju, formulisanju i promociji liberalnih ideja. Možda to i nije kontradiktorno mojoj tvrdnji, jer je ona istorijska (gledano unazad ekonomisti su vršili tu i tu funkciju...) a Block govori o profesorskom poslu. Ipak, mislim da većina PHD ekonomista postaju birokrati u agencijama, savetnici, centralni bankari, rade u nekim think tankovima itd, dakle bivaju instrumentarij vlasti, a ne neko ko promoviše bilo koje, pa ni libereralne ideje. Čak i na fakultetima ima malo prostora za liberalno misleće PhD ekonomiste. Pa, sam Hajek je predavao na fakultetu za sociologiju, jer njegovi vajni prijatelji sa Ekonomskog fakulteta ga nisu smatrali dovoljno dobrim ekonomistom da bi predavao kod njih. Mogu da zamislim kakva sudbina čeka nekog sa sličnim idejama a bez Hajekove biografije...

3 comments:

Anonymous said...

Cinjenica jeste da vecina ekonomista nisu liberali (narocito u Srbiji). Ali, isto mislim da je cinjenica da je i ta manjina daleko veca nego u drugim oblastima. Siguran sam da vise liberala (ili konzervativaca, kako hoces) ima medju ekonomistima, nego u sto ih ima u drugim drustvenim naukama.

Ako su ekonomisti "proizvod" drzave, sta onda reci za politikologe (kojima su drzava, moc i vlast osnovni predmet posmatranja), sociologe (koji se, kao, bave drustvom, ali im je sve vreme cilj da ga "poboljsaju", naravno putem drzave) ili pravnike (daj boze da bi za 10% njih bilo posla i u anarhiji)? Filozofi su malo specificni, ali u Srbiji danas bar 95% njih radi, na ovaj ili onaj nacin, za drzavu.

Inace, imao je Greg Mankiw pre neki dan post na temu " Does econ make people conservative?"...

Slaviša Tasić said...

Uz sve rezerve prema mainstream ekonomiji, naročito besmislenoj matematizaciji čiji je jedina svrha da stvori privid "naučnosti", ekonomisti su u proseku ipak
naklnonjeniji tržištu nego ostatak populacije. Bryan Caplan je objavljivao istraživanja koja porede šta obični ljudi a šta članovi Američke asocijacije ekonomista misle o raznim temama, i rezultati su da su ekonomisti dosta liberalniji od ostalih. Koliko god da su ekonomisti intervencionisti, još uvek su bolji od medijalnog glasača ili što Marko kaže od ostalih profesija.

Evo primera. Skoro je oko 600 ekonomista i valjda 5 Nobelovaca među njima potpisalo peticiju za povećanje minimalne nadnice. To se na prvi pogled čini mnogo, ali je ustvari samo veoma mali procenat profesionalnih ekonomista i mali procenat živih Nobelovaca. Ako pitaš stanovništvo o minimalnoj nadnici 70% bi bilo za, a ako pitas sociologe ne smem ni da pomislim...

Marko Paunović said...

Ja razumem Ivanovu frustraciju ekonomistima, posto sam cesto i sam isfrustriran. Nekako, jasno mi je da prosecni sociolog ne shvata funkcionisanje trzista. Ali kada me ekonomista ubedjuje kako "drzava mora da podrzi..." prosto ostanem bez teksta.

Tako da, cak i ako je 95% sociologa antitrzisno nastrojeno, jasno mi je i nisam ljut. Ali, ako je i samo 5% ekonomista antitrzisno nastrojeno, meni to uopste nije jasno i onda sam frustriran i besan.

Sto se Kaplana tice, treba da mu prva knjiga izadje za koji mesec. Koliko sam shvatio, nece tu biti niceg novog, sustinski bice kolekcija njegovih prethodnih radova. To bi bilo zanimljivo prevesti na srpski.