03 December 2009
A nedelju dana posle Klimagejta
Kategorija:
Verovali ili ne
Jeffrey Sachs ima članak o globalnom zagrevanju sa naslovom: "Dosta politike -- vreme je za vođstvo eksperata."
Lament nad TV-om
Pre neki dan je u Politici tema dana bilo istraživanje koje je pokazalo da su Srbi "svetski šampioni u gledanju televizije". Kao da je gledanje televizije u najmanju ruku jednako pokušaju samoubistva, brojni eksperti su dali svoje objašnjenje ovog navodnog problema. Te to je rezultat samoće i otuđenosti, te to je rezultat "lenjosti duha i manjka para", te "opšte propasti" i tako dalje. Nikome nije pala na pamet elementarna stvar - TV program u Srbiji je bolji i jeftiniji nego u većini drugih zemalja.
Ponoviću - TV program u Srbiji je izuzetno dobar. Ako imate osnovni SBB-ov paket bukvalno nema šanse da ne naletite na nešto što vas zanima. Da li su to filmovi, serije, sport, informativni program, obrazovni program, naučni program, crtani filmovi, muzika (bilo koje vrste) sigurno ćete naći nešto što vam se sviđa. I sve to za 7-8 evra mesečno!
Ali, čak i bez tih 7-8 evra dobijate iznenađujuće zabavan program "iz antene". Za one koji će da se žale zbog Farme, Velikog brata ili Zvezda granda - razmislite, da li postoji ijedna druga oblast u kojoj od firmi dobijate toliko toga za džabe. Što se mene tiče, isped domaćih TV stanica (gde ne računam RTS jer ga plaćam) je samo Google.
Ponoviću - TV program u Srbiji je izuzetno dobar. Ako imate osnovni SBB-ov paket bukvalno nema šanse da ne naletite na nešto što vas zanima. Da li su to filmovi, serije, sport, informativni program, obrazovni program, naučni program, crtani filmovi, muzika (bilo koje vrste) sigurno ćete naći nešto što vam se sviđa. I sve to za 7-8 evra mesečno!
Ali, čak i bez tih 7-8 evra dobijate iznenađujuće zabavan program "iz antene". Za one koji će da se žale zbog Farme, Velikog brata ili Zvezda granda - razmislite, da li postoji ijedna druga oblast u kojoj od firmi dobijate toliko toga za džabe. Što se mene tiče, isped domaćih TV stanica (gde ne računam RTS jer ga plaćam) je samo Google.
Nuklearke
Izjava ruskog ambasadora je rasplamsala raspravu o izgradnji nuklearke. Stručnjak za nuklearke Dejan Dimov za Danas kaže:
Moratorijum je usvojen 1989 godine. Njegovom usvajanju je prethodio referendum kao i četvorogodišnja javna rasprava širom bivše Jugoslavije. Političke strukture bile su na strani izgradnje nuklearki, ali je mišljenje stručnjaka i javnog mnjenja preovladalo - kaže Dimov i dodaje da bi Srbija trebalo da se okrene alternativnim izvorima energije i da se u tom pogledu ugleda na Nemačku i Švedsku, koje su na taj način rešile problem nedostatka energenata.
Nemačka, inače, ima 17, a Švedska ima 10 nuklearki. O ostalim evropskim zemljama pogledajte sajt Evropskog udruženja za nuklearnu energiju. Ja mogu samo da zaključim da od "ozbiljnih" (u smislu veličine) zemalja nuklearku nemaju samo Italija, Grčka, Austrija, Portugal, Poljska i Belorusija.
Moratorijum je usvojen 1989 godine. Njegovom usvajanju je prethodio referendum kao i četvorogodišnja javna rasprava širom bivše Jugoslavije. Političke strukture bile su na strani izgradnje nuklearki, ali je mišljenje stručnjaka i javnog mnjenja preovladalo - kaže Dimov i dodaje da bi Srbija trebalo da se okrene alternativnim izvorima energije i da se u tom pogledu ugleda na Nemačku i Švedsku, koje su na taj način rešile problem nedostatka energenata.
Nemačka, inače, ima 17, a Švedska ima 10 nuklearki. O ostalim evropskim zemljama pogledajte sajt Evropskog udruženja za nuklearnu energiju. Ja mogu samo da zaključim da od "ozbiljnih" (u smislu veličine) zemalja nuklearku nemaju samo Italija, Grčka, Austrija, Portugal, Poljska i Belorusija.
Niske kamate ili olakšani uslovi zaduživanja
Kategorija:
Finansije,
Monetarna politika
Na sajtu Klivlendskog FED-a je objavljen kratak tekst u kojem se porede američko i kanadsko tržište nekretnina. Pošto je kanadsko tržište prošlo znatno bolje (vidi sliku), autor analizira uzroke sloma američkog tržišta - da li je do njega došlo usled preniskih kamatnih stopa ili usled olakšanih uslova zaduživanja (niži depozit i slično).

Autor zaključuje:
Poređenje Kanade i SAD nam sugeriše da je politika niskih kamatrnih stopa u obe zemlje doprinela rastu tržišta nekretnina u periodu 2001. - 2006, ali i da je olakšavanje uslova za zaduživanje u SAD bio kritičan faktor u stvaranju uslova za slom tržišta.
Autor zaključuje:
Poređenje Kanade i SAD nam sugeriše da je politika niskih kamatrnih stopa u obe zemlje doprinela rastu tržišta nekretnina u periodu 2001. - 2006, ali i da je olakšavanje uslova za zaduživanje u SAD bio kritičan faktor u stvaranju uslova za slom tržišta.
Dobrovoljni porezi
Kategorija:
Porezi
Na sajtu organizacije Americans for Tax Reform se nalazi spisak američkih država koje su građanima omogućile da uplate dodatne pare, ukoliko smatraju da im je određeni porez suviše nizak.
Efekti? Na primer, poslednji ček u Arkanzasu je uplaćen januara 2005. godine.
Međutim, iako se očigledno radi o inicijativi koja nije imala finansijskog efekta, imala je više nego značajan politički efekat. Naime, kad god bi neko u kampanji izašao sa tvrdnjom da "neki ljudi smatraju da treba da plate veće poreze", odgovor bi bio jasan - "pa neka uplate".
Massachusets ima zanimljiv metod - kada popunjavate poresku prijavu, sami birate da li ćete da platite porez po stopi od 5,35% ili 5,85%. Ne znam kakvi su efekti, ali naslućujem.
Efekti? Na primer, poslednji ček u Arkanzasu je uplaćen januara 2005. godine.
Međutim, iako se očigledno radi o inicijativi koja nije imala finansijskog efekta, imala je više nego značajan politički efekat. Naime, kad god bi neko u kampanji izašao sa tvrdnjom da "neki ljudi smatraju da treba da plate veće poreze", odgovor bi bio jasan - "pa neka uplate".
Massachusets ima zanimljiv metod - kada popunjavate poresku prijavu, sami birate da li ćete da platite porez po stopi od 5,35% ili 5,85%. Ne znam kakvi su efekti, ali naslućujem.
02 December 2009
Klimagejt
Mi smo propustili da prokomentarišemo, ali Jovana Papan nije:
U međusobnoj prepisci, kako se pokazalo, naučnici su razrađivali taktike za "štimovanje" dobijenih podataka, skrivajući jedne a ističući druge, one koji se bolje uklapaju u teoriju po kojoj je globalno zagrevanje rezultat čovekovog delovanja. Takođe, međusobno su se savetovali o metodama zadržavanja tajnosti podataka na osnovu kojih su donosili zaključke i prognoze, i čak su sporazumno pristupali brisanju inkriminišućih baza podataka. Na ovaj način želeli su da prikriju činjenicu da su, manipulišući podacima, temperature iz prošlosti prikazivali nižim, a skorašnje temperature "naduvavali", pretvarajući ravne grafikone u grafikone sa krivuljama koje upadljivo rastu.
Transparentan budžet korisniji od revizora
Kategorija:
Porezi
B92:
Izveštaj Državnog revizora pokazuje da je iz budžeta za 2008. izdvojeno 57 000 dinara za kupovinu novina i časopisa princu Aleksandru Karađorđeviću.
Drago mi je da je državni revizor konačno počeo da radi, doduše sa nekih šest godina zakašnjenja. Uloga državnog revizora je da nadgleda državnu potrošnju i podnosi izveštaje parlamentu i javnosti. Danas su nas na primer obavestili koliko novca se daje Karađorđevićima za novine. Svakako korisna informacija. Međutim državni revizor će nas obaveštavati samo o slučajevima koji su njima interesantni. Trenutno i ne rade reviziju celokupne državne potrošnje.
Iako smatram da je njihova uloga korisna mislim da bi bilo daleko korisnije da vlada objavi programski budžet, odnosno da ovakvi detalji koje pominje revizor budu dostupni svima. Nažalost, kao što smo više puta do sada govorili, budžet koji nam serviraju je više nego škrt i oni su u stanju da rasipaju novac samo zato što je sve obavijeno velom tajne i niko ne zna na šta se pare troše. Ovih 57,000 dinara za novine je verovatno podvedeno pod stavku Specijalizovane usluge Ministarstva kulture što je za 2009. godinu iznosilo 1,637 milijardi dinara. Zamislite koliko tu sličnih gluposti ima. Koliko je tu Palminih žirafa, koja takođe nije nađena analizom budžeta. Dokle god država tretira budžet kao da je službena tajna dotle političare neće biti sramota da troše pare na svakakve gluposti.
Inače juče je na vladi usvojen budžet koji, čak ni ovako tajan, još nije dostupan građanima. Građani će moći da bace pogled tek kada se uradi pravno-tehnička redakcija. Ono što znamo jeste da su planirani rashodi 797,5 milijardi dinara (oko 8,5 milijardi evra). To je nominalni rast od oko 6,5% u odnosu na prošlu godinu i svakako veći nego rast BDPa. Podsećanja radi 2001. prve godine pošto je DOS preuzeo vlast ukupna izvršenja budžeta su iznosila 127,4 milijarde. Nominalno 6,3 puta manji budžet nego ovaj najnoviji. Kako je inflacija za ovaj period (2001 - 2009) iznosila oko 200% (ne mogu da nađem podatke sada) sami procenite koliki je to realni rast potrošnje.
Izveštaj Državnog revizora pokazuje da je iz budžeta za 2008. izdvojeno 57 000 dinara za kupovinu novina i časopisa princu Aleksandru Karađorđeviću.
Drago mi je da je državni revizor konačno počeo da radi, doduše sa nekih šest godina zakašnjenja. Uloga državnog revizora je da nadgleda državnu potrošnju i podnosi izveštaje parlamentu i javnosti. Danas su nas na primer obavestili koliko novca se daje Karađorđevićima za novine. Svakako korisna informacija. Međutim državni revizor će nas obaveštavati samo o slučajevima koji su njima interesantni. Trenutno i ne rade reviziju celokupne državne potrošnje.
Iako smatram da je njihova uloga korisna mislim da bi bilo daleko korisnije da vlada objavi programski budžet, odnosno da ovakvi detalji koje pominje revizor budu dostupni svima. Nažalost, kao što smo više puta do sada govorili, budžet koji nam serviraju je više nego škrt i oni su u stanju da rasipaju novac samo zato što je sve obavijeno velom tajne i niko ne zna na šta se pare troše. Ovih 57,000 dinara za novine je verovatno podvedeno pod stavku Specijalizovane usluge Ministarstva kulture što je za 2009. godinu iznosilo 1,637 milijardi dinara. Zamislite koliko tu sličnih gluposti ima. Koliko je tu Palminih žirafa, koja takođe nije nađena analizom budžeta. Dokle god država tretira budžet kao da je službena tajna dotle političare neće biti sramota da troše pare na svakakve gluposti.
Inače juče je na vladi usvojen budžet koji, čak ni ovako tajan, još nije dostupan građanima. Građani će moći da bace pogled tek kada se uradi pravno-tehnička redakcija. Ono što znamo jeste da su planirani rashodi 797,5 milijardi dinara (oko 8,5 milijardi evra). To je nominalni rast od oko 6,5% u odnosu na prošlu godinu i svakako veći nego rast BDPa. Podsećanja radi 2001. prve godine pošto je DOS preuzeo vlast ukupna izvršenja budžeta su iznosila 127,4 milijarde. Nominalno 6,3 puta manji budžet nego ovaj najnoviji. Kako je inflacija za ovaj period (2001 - 2009) iznosila oko 200% (ne mogu da nađem podatke sada) sami procenite koliki je to realni rast potrošnje.
Balkan monitor
Na sajtu www.balkan-monitor.eu se nalazi zaista mnogo korisnih i zanimljivih anketa.
Ovde možete da vidite rezime poslednje ankete, koja je nedavno sprovedena (a o delu nalaza danas izveštava i B92).
Ovde se nalazi odličan softver koji vam prikazuje razne rezultate ankete. Izaberite varijablu desno i pogledajte kako se osećaju ljudi na Balkanu. Na primer, samo 25% građana Srbije smatra da "se može napredovati ako se mnogo radi". Taj procenat je oko 40% u Makedoniji, BiH i Hrvatskoj, a preko 50% u Albaniji i na Kosovu. Ili, recimo pitanje "Da li mislite da je verovatno da uskoro dođe do formiranja Velike Albanije?", procenti za "Da" su: Kosovo 47%, Makedonija 44%, Albanija 40%.
Posebno zanimljiva je čudna razlika između toga kako ljudi kažu da žive i toga da li su spremni da napuste zemlju u kojoj žive. Konkretno, odgovori na pitanje "kako procenjujete ekonomsku situaciju u zemlji?" su direktno SUPROTNI od bilo kog objektivnog merila. Oko 35% građana Kosova kaže da je situacija "loša", dok čak 68% građana Hrvatske kaže to isto. Naravno, kako god da merite, Hrvati žive bolje od Kosovara. Ali, zanimljivo je i to da je želja za migracijom opet suprotna od onoga kako ljudi procenjuju da žive, pa je tako najviše pozitivnih odgovora da će da se iseli iz zemlje upravo u onim zemljama u kojima su ljudi najmanje nezadovoljni životom (Kosovo, Albanija).
Sve u svemu, gomila kontradiktornosti - oni koji objektivno bolje žive su nezadovoljniji, ali zato oni koji su zadovoljniji više žele da napuste svoju zemlju.
Još jedan zanimljiv nalaz je vezan za tzv. socijalni kapital, odnosno poverenje među građanima. Naime, postoji dosta dokaza da što je nivo poverenja u društvu veći, ekonomski razvoj je brži i lakši (za ekonomiste - razmišljajte o nepoverenju kao transakcionom trošku). Odgovor na pitanje "Generalno govoreći, da li mislite da se većini ljudi može verovati ili da treba biti oprezan u odnosima sa drugim ljudima?" je sledeći: "Može se verovati" kaže 23% Hrvata i 21% Kosovara, ali samo 10% Srba i Albanaca. Sa druge strane, kao pozitivni ekstremi, nalaze se skandinavske zemlje sa oko 70%.
Za kraj, dobio sam odgovor na pitanje iz posta od pre par nedelja - Srbiju bi volelo da napusti 22% građana. Pošto izgleda da bi jedan broj ljudi iz regiona voleo da živi upravo u Srbiji, pretpostavljam da se može zaključiti da je broj za "potencijalnu neto migraciju" za Srbiju između 15% i 20%.
Ovde možete da vidite rezime poslednje ankete, koja je nedavno sprovedena (a o delu nalaza danas izveštava i B92).
Ovde se nalazi odličan softver koji vam prikazuje razne rezultate ankete. Izaberite varijablu desno i pogledajte kako se osećaju ljudi na Balkanu. Na primer, samo 25% građana Srbije smatra da "se može napredovati ako se mnogo radi". Taj procenat je oko 40% u Makedoniji, BiH i Hrvatskoj, a preko 50% u Albaniji i na Kosovu. Ili, recimo pitanje "Da li mislite da je verovatno da uskoro dođe do formiranja Velike Albanije?", procenti za "Da" su: Kosovo 47%, Makedonija 44%, Albanija 40%.
Posebno zanimljiva je čudna razlika između toga kako ljudi kažu da žive i toga da li su spremni da napuste zemlju u kojoj žive. Konkretno, odgovori na pitanje "kako procenjujete ekonomsku situaciju u zemlji?" su direktno SUPROTNI od bilo kog objektivnog merila. Oko 35% građana Kosova kaže da je situacija "loša", dok čak 68% građana Hrvatske kaže to isto. Naravno, kako god da merite, Hrvati žive bolje od Kosovara. Ali, zanimljivo je i to da je želja za migracijom opet suprotna od onoga kako ljudi procenjuju da žive, pa je tako najviše pozitivnih odgovora da će da se iseli iz zemlje upravo u onim zemljama u kojima su ljudi najmanje nezadovoljni životom (Kosovo, Albanija).
Sve u svemu, gomila kontradiktornosti - oni koji objektivno bolje žive su nezadovoljniji, ali zato oni koji su zadovoljniji više žele da napuste svoju zemlju.
Još jedan zanimljiv nalaz je vezan za tzv. socijalni kapital, odnosno poverenje među građanima. Naime, postoji dosta dokaza da što je nivo poverenja u društvu veći, ekonomski razvoj je brži i lakši (za ekonomiste - razmišljajte o nepoverenju kao transakcionom trošku). Odgovor na pitanje "Generalno govoreći, da li mislite da se većini ljudi može verovati ili da treba biti oprezan u odnosima sa drugim ljudima?" je sledeći: "Može se verovati" kaže 23% Hrvata i 21% Kosovara, ali samo 10% Srba i Albanaca. Sa druge strane, kao pozitivni ekstremi, nalaze se skandinavske zemlje sa oko 70%.
Za kraj, dobio sam odgovor na pitanje iz posta od pre par nedelja - Srbiju bi volelo da napusti 22% građana. Pošto izgleda da bi jedan broj ljudi iz regiona voleo da živi upravo u Srbiji, pretpostavljam da se može zaključiti da je broj za "potencijalnu neto migraciju" za Srbiju između 15% i 20%.
01 December 2009
Ideja za proleće
Ukinuše nam vize. Šta sad? Evo, daću vam relativno jeftinu ideju, makar onima koji imaju auto koji je u iole dobrom stanju.
Ako ste spremni da spavate u kolima, možete da obiđete veliki deo Evrope za 20-ak dana i za par stotina evra. Ja sam to uradio 2002. godine sa tadašnjom devojkom (sadašnjom suprugom).
Beograd - Budimpešta - Beč - Salcburg - Minhen - Nirnberg - Keln - Amsterdam - Brisel - Pariz - Marsej - Rim - Firenca - Venecija, za, da ne lažem, ne sećam se baš, ali ne više od 800 maraka. Praktično jedini troškovi su bili gorivo, drumarina, piće i delom hrana, pošto smo nešto poneli i od kuće. Onda smo 2004. to ponovili, ali smo iz Pariza otišli u Madrid, pa u Barselonu, a i uz put smo stajali u mestima koja nismo obišli prošli put, recimo Strazbur.
Poenta je da smo skoro sve noći spavali u kolima. Evropski autoputevi imaju ogromne benzinske pumpe, gde možeš slobodno da se parkiraš, a za 1 evro možeš i da se ujutru istuširaš. Jeste naporno, naravno, ali vredi. U roku od 3 nedelje se kupaš u Sheveningenu, San Sebastianu i Saint Tropezu, usput obiđeš pola Evrope, za par stotina evra!
Savet je pre svega upućen onima u ranim 20-im godinama - nemojte da ste konformisti, ima vremena za to. Nemojte da vas pomisao na spavanje u kolima i jedenje iz konzervi spreči da nešto vidite. Ne vredi da čekate da zaradite pare, da "putujete ko ljudi". Moj dobar drug i dalje čeka da "putuje ko čovek" i još nije nigde otišao. Takođe, doći će kasnije porodica, nećete imati prilike da tako nešto uradite. Možete to da shvatite i kao "izvidnicu". Obiđite 20 gradova u 20 dana, kako bi ste jednog dana mogli bolje da odlučite gde ćete da idete na malo duže. U svakom slučaju, čini mi se da je mnogo pametnije ovako potrošiti pare nego na 2 nedelje u Grčkoj, ili Crnoj Gori.
Ako ste spremni da spavate u kolima, možete da obiđete veliki deo Evrope za 20-ak dana i za par stotina evra. Ja sam to uradio 2002. godine sa tadašnjom devojkom (sadašnjom suprugom).
Beograd - Budimpešta - Beč - Salcburg - Minhen - Nirnberg - Keln - Amsterdam - Brisel - Pariz - Marsej - Rim - Firenca - Venecija, za, da ne lažem, ne sećam se baš, ali ne više od 800 maraka. Praktično jedini troškovi su bili gorivo, drumarina, piće i delom hrana, pošto smo nešto poneli i od kuće. Onda smo 2004. to ponovili, ali smo iz Pariza otišli u Madrid, pa u Barselonu, a i uz put smo stajali u mestima koja nismo obišli prošli put, recimo Strazbur.
Poenta je da smo skoro sve noći spavali u kolima. Evropski autoputevi imaju ogromne benzinske pumpe, gde možeš slobodno da se parkiraš, a za 1 evro možeš i da se ujutru istuširaš. Jeste naporno, naravno, ali vredi. U roku od 3 nedelje se kupaš u Sheveningenu, San Sebastianu i Saint Tropezu, usput obiđeš pola Evrope, za par stotina evra!
Savet je pre svega upućen onima u ranim 20-im godinama - nemojte da ste konformisti, ima vremena za to. Nemojte da vas pomisao na spavanje u kolima i jedenje iz konzervi spreči da nešto vidite. Ne vredi da čekate da zaradite pare, da "putujete ko ljudi". Moj dobar drug i dalje čeka da "putuje ko čovek" i još nije nigde otišao. Takođe, doći će kasnije porodica, nećete imati prilike da tako nešto uradite. Možete to da shvatite i kao "izvidnicu". Obiđite 20 gradova u 20 dana, kako bi ste jednog dana mogli bolje da odlučite gde ćete da idete na malo duže. U svakom slučaju, čini mi se da je mnogo pametnije ovako potrošiti pare nego na 2 nedelje u Grčkoj, ili Crnoj Gori.
Leges sine moribus vanae
Rečenica iz naslova je moto mog bivšeg univerziteta, a otprilike znači "Zakon bez morala je beskoristan".
Klasičan primer takve zakonske odredbe je nebuloza da ne smeš da piješ alkohol u okolini stadiona kada se odigrava utakmica "povećanog rizika". Tadić je danas na saslušanju rekao ono što bi rekao manje-više svaki građanin Srbije "Nisam znao da je konzumiranje alkohola, makar samo u vidu nazdravljanja, zabranjeno".
Naravno, neznanje ne može da bude izgovor. Ali, vraćam se na izreku - kakav tačno moralni princip stoji iza ovakve zakonske odredbe, kada ni predsednik države nije znao (niti je verovatno mogao i da nasluti) da je (po članu 6. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama) zabranjena:
...prodaja i konzumiranje alkoholnih pića u sportskom objektu i na udaljenosti do 1 kilometra od njega u Beogradu, Kragujevcu, Nišu i Novom Sadu, a u ostalim mestima do 300 metara, za vreme održavanja sportske priredbe i tri časa pre i posle njenog završetka.
Znači, baš tako piše - bez ikakvih ograda da se, na primer, odnosi samo na one koji su već pijani, ili barem da se odnosi samo na one koji idu na utakmicu ili se sa nje vraćaju. Ne, nego je zabranjeno svima da konzumiraju alkohol, pa makar nemali nameru da uopšte idu na utakmicu.
Ali, verovatno najveća nebuloza je kazna - zatvor do 60 dana. Da, bukvalno tako piše u članu 23 Zakona:
"Kaznom do 60 dana kazniće se za prekršaj fizičko lice ako..." pa je Izmenama i dopunama dodata tačka 7a) koja kaže "konzumira alkoholno piće suprotno zabrani".
Da se bavimo hipotetičkim slučajem. Povede deda unuka u park. Dete sedi na ljuljašci, deda vadi sok od jabuke za unuka i limenku piva za sebe iz torbe i počinje da pije, ne znajući da se na 800 metara odatle odigrava "sportska priredba povećanog rizika". Pored parka prolazi policija, vide dedu, pa mu preti robija. Zašto? Da li iko misli da će ijedan sudija za prekršaje zaista da u takvoj situaciji nekoga osudi? Ako ne, zašto onda to stoji u zakonu?
Klasičan primer takve zakonske odredbe je nebuloza da ne smeš da piješ alkohol u okolini stadiona kada se odigrava utakmica "povećanog rizika". Tadić je danas na saslušanju rekao ono što bi rekao manje-više svaki građanin Srbije "Nisam znao da je konzumiranje alkohola, makar samo u vidu nazdravljanja, zabranjeno".
Naravno, neznanje ne može da bude izgovor. Ali, vraćam se na izreku - kakav tačno moralni princip stoji iza ovakve zakonske odredbe, kada ni predsednik države nije znao (niti je verovatno mogao i da nasluti) da je (po članu 6. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama) zabranjena:
...prodaja i konzumiranje alkoholnih pića u sportskom objektu i na udaljenosti do 1 kilometra od njega u Beogradu, Kragujevcu, Nišu i Novom Sadu, a u ostalim mestima do 300 metara, za vreme održavanja sportske priredbe i tri časa pre i posle njenog završetka.
Znači, baš tako piše - bez ikakvih ograda da se, na primer, odnosi samo na one koji su već pijani, ili barem da se odnosi samo na one koji idu na utakmicu ili se sa nje vraćaju. Ne, nego je zabranjeno svima da konzumiraju alkohol, pa makar nemali nameru da uopšte idu na utakmicu.
Ali, verovatno najveća nebuloza je kazna - zatvor do 60 dana. Da, bukvalno tako piše u članu 23 Zakona:
"Kaznom do 60 dana kazniće se za prekršaj fizičko lice ako..." pa je Izmenama i dopunama dodata tačka 7a) koja kaže "konzumira alkoholno piće suprotno zabrani".
Da se bavimo hipotetičkim slučajem. Povede deda unuka u park. Dete sedi na ljuljašci, deda vadi sok od jabuke za unuka i limenku piva za sebe iz torbe i počinje da pije, ne znajući da se na 800 metara odatle odigrava "sportska priredba povećanog rizika". Pored parka prolazi policija, vide dedu, pa mu preti robija. Zašto? Da li iko misli da će ijedan sudija za prekršaje zaista da u takvoj situaciji nekoga osudi? Ako ne, zašto onda to stoji u zakonu?
Ekspertska vlada

30 November 2009
Baksuz
B92 objašnjava zašto je Severna Koreja u problemu:
Godine lošeg upravljanja privredom, u kombinaciji sa prirodnim katastrofama i sankcijama zbog nuklearanog programa Pjongjanga gotovo su uništili privredu Severne Koreje, navela je britanska agencija Rojters.
Proverio sam i Reuters, piše baš tako. Ispada da su prirodne katastrofe i sankcije tu negde po odgovornosti sa pedeset godina komunističke diktature što u Severnoj Koreji nema svetla; a čak se ni komunistička diktatura ne zove tako, nego je samo u pitanju "loše upravljanje privredom". Kao da totalitarni komunistički diktator, u načelu, može i dobro upravljati privredom ali ovaj baš nije. Sistem je u redu, ali što kiša, što sankcije, što ljudski faktor, upropastiše zemlju.
27 November 2009
Deca, penzioneri, vojna lica, novinari, profesori?
To su kategorije koje imaju pravo na povlastice u domaćim vozovima.
Hajde ovo za decu, penzionere i vojna lica još i razumem. Ali, zašto profesori i novinari imaju pravo na 30%, odnosno 50% popusta na kartu, nije mi uopšte jasno.
Hajde ovo za decu, penzionere i vojna lica još i razumem. Ali, zašto profesori i novinari imaju pravo na 30%, odnosno 50% popusta na kartu, nije mi uopšte jasno.
Još jedan mit
Kategorija:
EU
Srbija mora da se regionalizuje ako želi u EU.
Ima mnogo ljudi koji veruju u ovu izjavu. Oni koji iole znaju o čemu pričaju se uglavnom pozivaju na odluku Evropskog parlamenta iz 2003. kojom se uvodi zajednička klasifikacija teritorijalnih jedinica. Međutim, ta klasifikacija se sprovodi isključivo za statističke svrhe. O čemu se radi?
Evropska unija vodi veoma intenzivnu politiku ravnomernog regionalnog razvoja (čitaj, uzimaju se pare od bogatih regiona i šalju se siromašnim regionima). Ako se ne označi jasno šta je "region" i koliki najmanje mora da bude, moguće su zloupotrebe sistema.
Suština je u tome da se ekstremi "gube" sa povećanjem nivoa agregacije. Za one kojima nije jasno šta prethodna rečenica znači, evo konkretnog primera. Ako posmatrate, na primer, prosečnu platu u 2008. u Srbiji, moguća su tri nivoa posmatranja. Prvo, 31.985 din u Centralnoj Srbiji prema 31.065 u Vojvodini. Razlika nije velika. Ako gledate razliku u plati na nivou okruga, najniža je u Topličkom okrugu, oko 24.000, a najviša u Beogradu, oko 40.000 dinara. Znači, odnos 1,66:1. Na nivou opštine, međutim, razlika je ogromna - 50.000 din Novi Beograd, a Bela Palanka oko 13.000 din, znači odnos od 4:1.
Dakle, što je niži nivo posmatranja, razlike su, sasvim očigledno i očekivano - veće.
Kakve to ima veze sa regionalnom politikom? Pa ima, jer ako dozvolite da posmatranje bude veoma nisko, onda svaka zemlja u EU može da napravi tako usitnjen sistem u kojem se više ne zna ko je zaista nerazvijen. Zato je EU izašla sa pravilima oko toga šta se može smatrati regionom za potrebe regionalne politike.
Ali, ponavljam, to je samo za te potrebe. Statistički regioni u EU se često poklapaju sa administrativnom podelom zemlje, ali se često i ne poklapaju. A, čak i kada se poklapaju, ni na koji način ne impliciraju nadležnosti koje administrativni regioni moraju da imaju.
Dakle, sasvim je kompatibilno sa EU pravilima da ne postoji nijedan jedini administrativni region u Srbiji. To, naravno, ne znači da Srbija ne treba da ima regione, jedino znači da korišćenje argumentacije "EU to zahteva" nije na mestu. Jednostavno, teritorijalna organizacija države članice je isključivo unutrašnje pitanje.
Moje lično mišljenje, inače, je da je Srbija mala zemlja i da zaista nema potrebe za administrativnim regionima. Po meni, Republika i opštine su dovoljne. Sadašnji okruzi su, na primer, sasvim sigurno višak. Što se Vojvodine tiče moj stav je - ako su spremni sami da plaćaju svoju administraciju, nemam ništa protiv. Međutim, koliko sam do sada video, niko nikada nije pomenuo uvođenje dodatnih poreza Vojvođanjima za izdržavanje pokrajinske administracije i finansiranje vojvođanskih programa.
Ima mnogo ljudi koji veruju u ovu izjavu. Oni koji iole znaju o čemu pričaju se uglavnom pozivaju na odluku Evropskog parlamenta iz 2003. kojom se uvodi zajednička klasifikacija teritorijalnih jedinica. Međutim, ta klasifikacija se sprovodi isključivo za statističke svrhe. O čemu se radi?
Evropska unija vodi veoma intenzivnu politiku ravnomernog regionalnog razvoja (čitaj, uzimaju se pare od bogatih regiona i šalju se siromašnim regionima). Ako se ne označi jasno šta je "region" i koliki najmanje mora da bude, moguće su zloupotrebe sistema.
Suština je u tome da se ekstremi "gube" sa povećanjem nivoa agregacije. Za one kojima nije jasno šta prethodna rečenica znači, evo konkretnog primera. Ako posmatrate, na primer, prosečnu platu u 2008. u Srbiji, moguća su tri nivoa posmatranja. Prvo, 31.985 din u Centralnoj Srbiji prema 31.065 u Vojvodini. Razlika nije velika. Ako gledate razliku u plati na nivou okruga, najniža je u Topličkom okrugu, oko 24.000, a najviša u Beogradu, oko 40.000 dinara. Znači, odnos 1,66:1. Na nivou opštine, međutim, razlika je ogromna - 50.000 din Novi Beograd, a Bela Palanka oko 13.000 din, znači odnos od 4:1.
Dakle, što je niži nivo posmatranja, razlike su, sasvim očigledno i očekivano - veće.
Kakve to ima veze sa regionalnom politikom? Pa ima, jer ako dozvolite da posmatranje bude veoma nisko, onda svaka zemlja u EU može da napravi tako usitnjen sistem u kojem se više ne zna ko je zaista nerazvijen. Zato je EU izašla sa pravilima oko toga šta se može smatrati regionom za potrebe regionalne politike.
Ali, ponavljam, to je samo za te potrebe. Statistički regioni u EU se često poklapaju sa administrativnom podelom zemlje, ali se često i ne poklapaju. A, čak i kada se poklapaju, ni na koji način ne impliciraju nadležnosti koje administrativni regioni moraju da imaju.
Dakle, sasvim je kompatibilno sa EU pravilima da ne postoji nijedan jedini administrativni region u Srbiji. To, naravno, ne znači da Srbija ne treba da ima regione, jedino znači da korišćenje argumentacije "EU to zahteva" nije na mestu. Jednostavno, teritorijalna organizacija države članice je isključivo unutrašnje pitanje.
Moje lično mišljenje, inače, je da je Srbija mala zemlja i da zaista nema potrebe za administrativnim regionima. Po meni, Republika i opštine su dovoljne. Sadašnji okruzi su, na primer, sasvim sigurno višak. Što se Vojvodine tiče moj stav je - ako su spremni sami da plaćaju svoju administraciju, nemam ništa protiv. Međutim, koliko sam do sada video, niko nikada nije pomenuo uvođenje dodatnih poreza Vojvođanjima za izdržavanje pokrajinske administracije i finansiranje vojvođanskih programa.
26 November 2009
Koliko vredi Marakana?
Kategorija:
Sport
Ne znam, ali ovo deluje zanimljivo.
Naime, Silverdome, bivši stadion Detroit Lionsa je prodat za 583 hiljade dolara.
Kao što u vesti možete da pročitate, stadion (koji je u stvari hala, jer je zatvoren) ima preko 80.000 mesta, a uz njega "ide" i 127 jutara zemlje.
Naime, Silverdome, bivši stadion Detroit Lionsa je prodat za 583 hiljade dolara.
Kao što u vesti možete da pročitate, stadion (koji je u stvari hala, jer je zatvoren) ima preko 80.000 mesta, a uz njega "ide" i 127 jutara zemlje.
Miša Đurković protiv GZ histerije
U današnjoj Politici je izašao tekst Miše Đurkovića u kojem kritikuje pokret protiv globalnog zagrevanja. Odlično!
Ali, moram da priznam da mi se ne sviđa mi to što je za histeriju pretežno okrivio Ameriku, koja i nije prva "na frontu" borbe protiv GZ-a. Po mom mišljenju, osnovni problem je u Evropi koja, iz meni ne baš sasvim razumljivih razloga, na međunarodnoj sceni ima mnogo više "moralnog kapitala" nego Amerika.
Međutim, da je napisao da iza GZ histerije pretežno stoji Evropa, onda bi morao i da napiše da suština borbe protiv GZ-a nije borba protiv Kine, Rusije i Indije, već borba protiv kapitalizma i globalizacije. Takođe, poslednji put kada je Kjoto protokol bio na glasanju u američkom Senatu (1997. godine), rezultat je bio 95 protiv, 0 za.
Za kraj pogledajte ovu mapu koja pokazuje status ratifikacije Kjoto protokola, pa onda tvrdite da je to bitka koju Amerika vodi kako bi porobila zemlje u razvoju.

Bilo kako bilo, zaključak Miše Đurkovića je na mestu
U svkaom slučaju, ne bi bilo loše da se i kod nas otvori ova debata. Ako smo u poslednjih pola veka bili žrtve nasilja nekoliko totalitarnih ideologija imamo obavezu da ovu sledeću ne prigrlimo sami.
Ali, moram da priznam da mi se ne sviđa mi to što je za histeriju pretežno okrivio Ameriku, koja i nije prva "na frontu" borbe protiv GZ-a. Po mom mišljenju, osnovni problem je u Evropi koja, iz meni ne baš sasvim razumljivih razloga, na međunarodnoj sceni ima mnogo više "moralnog kapitala" nego Amerika.
Međutim, da je napisao da iza GZ histerije pretežno stoji Evropa, onda bi morao i da napiše da suština borbe protiv GZ-a nije borba protiv Kine, Rusije i Indije, već borba protiv kapitalizma i globalizacije. Takođe, poslednji put kada je Kjoto protokol bio na glasanju u američkom Senatu (1997. godine), rezultat je bio 95 protiv, 0 za.
Za kraj pogledajte ovu mapu koja pokazuje status ratifikacije Kjoto protokola, pa onda tvrdite da je to bitka koju Amerika vodi kako bi porobila zemlje u razvoju.
Bilo kako bilo, zaključak Miše Đurkovića je na mestu
U svkaom slučaju, ne bi bilo loše da se i kod nas otvori ova debata. Ako smo u poslednjih pola veka bili žrtve nasilja nekoliko totalitarnih ideologija imamo obavezu da ovu sledeću ne prigrlimo sami.
24 November 2009
Kome li je ovo palo na pamet?
Zakon o udruženjima, član 13.
Naziv udruženja mora biti na srpskom jeziku i ćiriličkom pismu.
Naziv udruženja može sadržati pojedine strane reči ako one čine naziv međunarodne organizacije čije je udruženje član, ako su te reči uobičajene u srpskom jeziku, ako za njih nema odgovarajuće reči u srpskom jeziku, ili ako se radi o rečima na mrtvom jeziku.
Zašto državu zanima kako se zove neko udruženje, stvarno mi nije jasno.
Naziv udruženja mora biti na srpskom jeziku i ćiriličkom pismu.
Naziv udruženja može sadržati pojedine strane reči ako one čine naziv međunarodne organizacije čije je udruženje član, ako su te reči uobičajene u srpskom jeziku, ako za njih nema odgovarajuće reči u srpskom jeziku, ili ako se radi o rečima na mrtvom jeziku.
Zašto državu zanima kako se zove neko udruženje, stvarno mi nije jasno.
23 November 2009
Ambasadori
Kategorija:
Razno
Danas smo dobili ekonomske ambasadore. Sledeći teoriju "crnog labuda" neću generalizovati outpute idejnog izvora celog projekta, mada je vrlo verovatno da će labud opet da bude beo.
Prvi argument je logički. Investitori ne dolaze u Srbiju upravo zato jer znaju kako je u Srbiji. Oni imaju pregršt javnih dostupnih izvora podataka koji im pomažu da formiraju sliku o poslovnom okruženju. Teško da bi i Čak Noris uspeo da bude efikasniji od tolikih organizacija, bilo javnih, bilo privatnih, koje se bave analizom poslovnog okruženja u Srbiji.
Drugi argument je dupliranje napora. Ako već imamo PKS koja ima svoje ispostave u svetu i mamutski aparat, da li je bilo pametnije pozabaviti se radom PKS ili lansirati usamljene jahače promocije srpske privrede.
Treće, nosilac ovog projekta kaže da će se ovim poboljšati promocija srpskog izvoza. Prihvatam ovu teoriju, neka odmah ugase SIEPU i ovim ljudima daju i duplo veće plate. Ukupan neto efekt na izvoz će verovatno biti nula, ali će troškovi biti niži.
Četvrto, u opisu posla ambasadora je da prikupljaju podatke i analiziraju poslovno okruženje u zemljama gde su postavljeni. Čak i da ne idem u poslove dnevne štampe koja je već objavila impozantne biografije ambasadora moje pitanje je: "Zar ti podaci već ne postoje i nisu javno dostupni prostim klikom miša, baš kao i analize tih zemalja od strane organizacija koje analiziraju i poslovno okruženje u Srbiji".
Peto, koliko je potrebno biti demagog pa da se javno izjavljuje da će jedan ambasador ili jedan Palma u Moskvi ili živi dokaz tonjenja Srbije u predsednički sistem u bezbrojnim posetama, znati da učine više nego 50.000 preduzeća u Srbiji. Koliki je stepen bahatosti da političari koji su uglavnom sav imetak zaradili upravo politikom promovišu slanje svojih ljudi kao superirono u odnosu na akcije onih koji zarađuju novac na tržištu.
Sve u svemu, nepotreban projekt koji nije skup u monetarnim iznosima, ali je jako loše što se troši dosta vremena u medijima na promociju apsurdnog koncepta da birokrate mogu da efikasno pomognu preduzećima.
Prvi argument je logički. Investitori ne dolaze u Srbiju upravo zato jer znaju kako je u Srbiji. Oni imaju pregršt javnih dostupnih izvora podataka koji im pomažu da formiraju sliku o poslovnom okruženju. Teško da bi i Čak Noris uspeo da bude efikasniji od tolikih organizacija, bilo javnih, bilo privatnih, koje se bave analizom poslovnog okruženja u Srbiji.
Drugi argument je dupliranje napora. Ako već imamo PKS koja ima svoje ispostave u svetu i mamutski aparat, da li je bilo pametnije pozabaviti se radom PKS ili lansirati usamljene jahače promocije srpske privrede.
Treće, nosilac ovog projekta kaže da će se ovim poboljšati promocija srpskog izvoza. Prihvatam ovu teoriju, neka odmah ugase SIEPU i ovim ljudima daju i duplo veće plate. Ukupan neto efekt na izvoz će verovatno biti nula, ali će troškovi biti niži.
Četvrto, u opisu posla ambasadora je da prikupljaju podatke i analiziraju poslovno okruženje u zemljama gde su postavljeni. Čak i da ne idem u poslove dnevne štampe koja je već objavila impozantne biografije ambasadora moje pitanje je: "Zar ti podaci već ne postoje i nisu javno dostupni prostim klikom miša, baš kao i analize tih zemalja od strane organizacija koje analiziraju i poslovno okruženje u Srbiji".
Peto, koliko je potrebno biti demagog pa da se javno izjavljuje da će jedan ambasador ili jedan Palma u Moskvi ili živi dokaz tonjenja Srbije u predsednički sistem u bezbrojnim posetama, znati da učine više nego 50.000 preduzeća u Srbiji. Koliki je stepen bahatosti da političari koji su uglavnom sav imetak zaradili upravo politikom promovišu slanje svojih ljudi kao superirono u odnosu na akcije onih koji zarađuju novac na tržištu.
Sve u svemu, nepotreban projekt koji nije skup u monetarnim iznosima, ali je jako loše što se troši dosta vremena u medijima na promociju apsurdnog koncepta da birokrate mogu da efikasno pomognu preduzećima.
Jedna ideja
Kategorija:
Obrazovanje
Danas su protestvovali prosečni i odlični studenti koji su postali prosečni. Njihovi zahtevi su da se izmeni ugovor koji su sami potpisali i da poreski obveznici, ili bilo ko drugi, finansira njihovo dalje školovanje. Meni ovde nekoliko stvari nije logično, čak i ako prihvatimo da država treba da finansira privatne investicije kod kojih su pozitivni eksterni efekti mali.
Ako neko od akademskih građana treba da se žali na ovakav sistem to su većinski studenti privatnih fakulteta, a posebno oni koji spadaju u bolje studente i finansiraju iz svog džepa 100% troškova svojih studija. Ako prihvatimo da treba finansirati neke studente, onda je besmisleno da su prosečni studenti državnih fakulteta u prednosti u odnosu na najbolje sa privatnih.
Dalje, da li studenti državnih fakulteta treba da se bune zbog rezultata ili zbog sistema u kome je i dalje moguće imati minimalnu prolaznost i da za to niko ne odgovara. Ako su već doneli lošu odluku i poverili državi svoje visoko obrazovanje, da li je bolje pitanje zašto će ti isti studenti po završetku državnih fakulteta imati pregršt vremena da razmisle kakva su znanja i veštine, ustvari, stekli.
I da pogodili su gde treba da protestvuju, shvativši da je svaki ministar prosvete od 2004. godine ličnost iz stripa.
Ako neko od akademskih građana treba da se žali na ovakav sistem to su većinski studenti privatnih fakulteta, a posebno oni koji spadaju u bolje studente i finansiraju iz svog džepa 100% troškova svojih studija. Ako prihvatimo da treba finansirati neke studente, onda je besmisleno da su prosečni studenti državnih fakulteta u prednosti u odnosu na najbolje sa privatnih.
Dalje, da li studenti državnih fakulteta treba da se bune zbog rezultata ili zbog sistema u kome je i dalje moguće imati minimalnu prolaznost i da za to niko ne odgovara. Ako su već doneli lošu odluku i poverili državi svoje visoko obrazovanje, da li je bolje pitanje zašto će ti isti studenti po završetku državnih fakulteta imati pregršt vremena da razmisle kakva su znanja i veštine, ustvari, stekli.
I da pogodili su gde treba da protestvuju, shvativši da je svaki ministar prosvete od 2004. godine ličnost iz stripa.
Sve su banke jednake
Kategorija:
Socijalizam
Za mene nema kraja iznenađenjima o tome koliko je ustvari američko finansijsko i bankarsko tržište bilo preregulisano. Pogledajmo slučaj osiguranja bankarskih depozita. Državno osiguranje depozita postoji skoro svuda u svetu, ali se razlikuje nivo garancije. Najviši je u Americi, najniži u Australiji i još po negde. To je sve počelo kao socijalna mera, da bi se zaštitile male štediše ako im propadne banka, da bi joj se kasnije dao i nekakav ekonomski značaj, da bi se sprečile bankarske panike i eventualni domino efekti. Hajde da poverujemo da je to tako kada su u pitanju male štediše. U Srbiji su bili garantovani depoziti do 3.000 evra, da bi se posle krize to povećalo na 50.000. (Sada kada je panika prošla možda bi neko mogao da se seti da ovo smanji na prethodni nivo?)
U Americi je država garantovala do 100.000 dolara štednje, a prošle godine je to povećano na 250.000. Ali to nije garancija za jednu individuu, nego za jedan račun. Ako ste milioner, mogli ste i možete otvoriti stotinak računa u stotinak ili koliko hoćete različitih banaka i imati osiguranu svu tu štednju na račun poreskih obveznika. Da stvar bude apsurdnija, banke su se u saradnji sa Državnom agencijom za osiguranje depozita (FDIC) postarale da ne morate uopšte ići u sve ove banke i otvarati sve ove račune. Možete imati račun i u samo jednoj banci i upotrebiti mehanizam zvan CDARS, koji vaš depozit nominalno raspoređuje po različitim bankama tako da ne prelazi granicu od 100, ili sada 250 hiljada. Vaš novac je i dalje sav kod jedne banke i vi operišete jednim računom, ali država garantuje za njega kao da je raspoređen u različitim! Ovo je potpuno legalni mehanizam koji su regulatori FDIC podržali i ohrabrivali, ali koji obesmišljava limit garancije i u praksi čini osiguranje depozita neograničenim.
Ovde se ne radi samo o osiguranju na račun poreskih obveznika, nego pre svega o tome da ovo opšte i neograničeno državno osiguranje briše osnovni mehanizam bankarske konkurencije. Banke nemaju čime da se takmiče. Ako ste depozitor i strahujete za vaš novac, vi ćete proveriti kakva je banka u koju ulažete, kome daje kredite i kakve vrednosne papire kupuje, ili još bolje, naći će se stručnjak ili firma koja će to raditi za vas. Nećete nositi devize u Beobanku, ali će druge banke morati nečim da vam dokažu da su sigurnije od Beobanke. Ali kada su svi depoziti svima sigurni, niko nema razloga da kontroliše banke, niti banke imaju zašto da se takmiče u opreznošću i disciplini. Glavni mehanizam regulacije - samoregulacija radi uspeha na tržištu -je isključen.
Vekovne težnje Nemačke
Kategorija:
Istorija
Čuli smo svi priče o tome kako postoje vekovne nemačke težnje da se na neki način okupira Balkan, a pre svega Srbija. Evo šta kaže sporazum između Molotova i Ribentropa (Staljina i Hitlera), potpisan 23. avgusta 1939. godine:
Što se tiče Jugoistočne Evrope, sovjetska strana skreće pažnju na svoj interes u Besarabiji. Nemačka strana saopštava potpunu političku nezainteresovanost za ovaj region.
Što se tiče Jugoistočne Evrope, sovjetska strana skreće pažnju na svoj interes u Besarabiji. Nemačka strana saopštava potpunu političku nezainteresovanost za ovaj region.
21 November 2009
Kada će Kina prestići Ameriku?
Kategorija:
Svet
Možda već sledeće godine, kaže Scott Sumner.
Možda nikada, a sigurno ne još 100 godina, kaže Lester Thurow.
Možda nikada, a sigurno ne još 100 godina, kaže Lester Thurow.
20 November 2009
Da li je mrkanje prelazna bolest?
Kategorija:
Verovali ili ne
U regionu se sve više ugledaju na Srbiju, posebno u onim delovima sa kojima nas vežu specijalne veze. Da pauci ne bi nebo premrežili pobrinuće se novi neimar. Za razliku od orginala, ovaj misli da nebeski narod, kao što mu i priliči, treba da leti.
19 November 2009
Za ovo nije bilo strategije
Odličan tekst Branka Milanovića o proglašenju Beograda za najbolje mesto za provod. Ključna rečenica je:
I upravo danas možemo da osetimo kako će se komparativne prednosti Srbije ispoljiti u onim oblastima o kojima uopšte ne mislimo, i gde ih nijedna strategija razvoja neće videti.
Hrišćanstvo i ekonomija
Kategorija:
Istorija

Pošto se ovih dana mnogo govori o SPC, ovde Vladimir Gligorov analizira vezu između religije i ekonomije. U suštini pravi dobru poentu, da crkva nije ni neophodan ni dovoljan uslov moralnog ponašanja koje vodi opštem napretku. Takođe, pre neki dan sam naišao na ovaj grafik iznad i dosta razmišljao o njemu. Grafik je s namerom komičan, ali kao i sve ostalo komičan je zato što u njemu vidimo zrno istine. Na kraju krajeva to je ono čemu nas školska istorija uči. Hrišćanstvo je dugi niz vekova sputavalo razvoj nauke i tehnologije i opšteg napretka; pre hrišćanstva Grci i Rimljani su bili na dobrom putu razvoja nauke, ali je to naprasno prestalo, da bi se progres nastavio tek posle nekoliko vekova mračnog doba.
To nije skroz pogrešna hipoteza, ali evo šta izostavlja. Arapski svet i Kina su u srednjem veku bili tehnološki i naučno napredniji od evropske civilizacije. Ali onda se, očigledno, dogodilo nešto što je drastično promenilo tok istorije i preokrenulo zapadnu Evropu u apsolutnog lidera u političkom, ekonomskom i naučnom smisu. Do današnjeg dana gotovo celokupni progres ostvaren bilo gde u svetu može se pripisati ovom skoku zapadne civilizacije. Dalekoistočne zemlje su počele da rastu tek kada su počele da se integrišu u zapadni sistem i ugledaju na njega, prihvatile već gotove naučne i tehnološke rezultate i prepisale zapadne političke i pravne sisteme (mislim posebno na period od kraja 19. veka do posle II sv. rata). Sada funkcionišu odlično, ali to je istorijski dosta novi fenomen.
Šta je to što je Evropu negde u srednjem veku preokrenulo u lidera civilizacije? Tu dolazi uloga religije i jedan, možda i sasvim slučajan događaj koji nema direktne veze sa suštinom hrišćanstva i koji je sigurno pomognut ostalim slučajnim geografskim i istorijskim faktorima. Centralni događaj je Papska revolucija u 12. veku koja je uspostavila novi politički sistem iz kojeg se izrodio novi pravni sistem. U ostatku sveta, svetovni i religiozni vođa je bilo jedna te ista stvar, apsolutni vladar koji legitimitet dobija direktno od Boga, koji je iznad svetovnog zakona i čijoj neograničenoj vlasti se ne suprotstavlja. Isto je važilo i u zapadnoj Evropi, sve dok papa Grgur VII nije krajem 11. veka sa Svetim Rimskom Carstvom krenuo u borbu oko postavljenja biskupa. Posle nekoliko decenija sukoba i ratova, papa je uspeo da uspostavi autoritet i da situaciju okrene naglavačke. Ne samo da se vladari nisu više mešali u postavljanje sveštenika, nego je Papa, obrnuto, dobio autoritet da imenuje vladare. Vladar nije više bio dat od Boga nego je morao da traži autoritet od njegovog izaslanika na zemlji. Autoritet svetovnih vladara bio je zauvek narušen i njihova volja postala ograničena nekim višim pravom. I osim narasle svesti o višem, prirodnom, od boga datom pravu, regularno kanonsko pravo je i bukvalno tretiralo vladara jednako kao i ostale građane.
To je događaj koji razlikuje zapadnu Evropu od ostatka sveta. Što se više udaljavate od zapadne Evrope, manje je to slučaj. U Rusiji je, i sa pravoslavnim patrijarhom, car sve vreme bio smatran za polubožanstvo, a onda se ta aura prenela na političke lidere sve do danas. U islamskom svetu religija i do današnjeg dana nije odvojena od države.
Da se sada vratimo na grafik, šta bi bilo bez zapadnog hrišćanstva? Da li bi kriva progresa nastavila da raste posle Grka i Rimljana? Sudeći po ostatku sveta, ne. Ostatak sveta je bio na manje ili više istom nivou političkog, ekonomskog i naučnog razvoja već dve hiljade godina, sve do upliva zapadnog uticaja. Da nije bilo zapadne Evrope i Papske revolucije u njoj, kako znamo da mi danas ne bi bili na nivou 13. veka? Nauka i tehnologija su direktni, ali političke i pravne institucije su krajnji, konačni uzrok ekonomskog razvoja.
Ako vas ova tema interesuje, autor teorije je pokojni harvardski profesor Harold Berman, u knjizi Pravo i revolucija. Priznato je da je Reformacija u 16. veku igrala ulogu u daljem razvoju ograničene vlade i individualizma, ali Papska revolucija je istovremeno ubedljivija teorija -- jer su zapadno pravo, slobodni gradovi i trgovina i nauka u njima, počeli da se razvijaju odmah posle nje -- i za razliku od Reformacije neobjašnjivo zanemarena. Berman je prvi koji je skrenuo pažnju na to.
Skadarlija i splavovi
Kategorija:
Razno
Ako već ne možemo da se rangiramo na vrhu Heritageove liste ekonomskih sloboda utešna nagrada stiže iz Lonley Planeta. Beograd je po njima najbolje "neotkriveno" mesto za provod.
18 November 2009
Mystery Citizen
Kategorija:
Svet
Tyler Cowen prenosi sledeći citat iz knjige City of Gold: Dubai and the Dream of Capitalism:
Šeik Muhamed nadgleda grupu tajnih "mystery shoppera", koji glume nervozne građane koji nešto traže od države. Njihovi izveštaji su često odlučujući kada se donose odluke o otpuštanjima i unapređenjima. Nijedan birokrata ne može da bude siguran da zahtevni građanin s one strane šaltera ne podnosi izveštaje šefu.
Pitanje se nekako samo nameće - zašto sve države i svi državni organi ne uvedu ovakvu praksu? Odgovor je jasan - zato što ostale države i njihove državne organe generalno uopšte ne zanima kakav je odnos službenika prema građanima.
Meni je mnogo zanimljivije sledeće pitanje - zašto Šeika Muhameda zanima odnos birokrata prema građanima? Njemu ne prete izbori.
Šeik Muhamed nadgleda grupu tajnih "mystery shoppera", koji glume nervozne građane koji nešto traže od države. Njihovi izveštaji su često odlučujući kada se donose odluke o otpuštanjima i unapređenjima. Nijedan birokrata ne može da bude siguran da zahtevni građanin s one strane šaltera ne podnosi izveštaje šefu.
Pitanje se nekako samo nameće - zašto sve države i svi državni organi ne uvedu ovakvu praksu? Odgovor je jasan - zato što ostale države i njihove državne organe generalno uopšte ne zanima kakav je odnos službenika prema građanima.
Meni je mnogo zanimljivije sledeće pitanje - zašto Šeika Muhameda zanima odnos birokrata prema građanima? Njemu ne prete izbori.
Za udžbenike
Obavezno pročitajte ovu vest o JAT-ovoj ideji besplatne taksi vožnje do beogradskog aerodroma. To je udžbenički primer očekivanog ponašanja jednog državnog preduzeća: glupi projekat realizuje se pomoću nameštenog tendera.
Obe ključne karakteristike svakog državnog mešanja u privredu su prisutne. Prva je da ne znaju šta rade, u pokušaju bavljenja biznisom politikanti su smislili fenomenalno glup projekat. Druga je da šta god da je to što pokušavaju da urade, neko se ugrađuje.
O siromaštvu i gluposti
Dana Popović po običaju izvrsna. Lep članak koji govori o različitosti poimanja siromaštva u različitim zemljama i beskrajnoj gluposti i zlonamernosti naših mrzitelja dobrog života i slobode.
O strukturi GDP i socijalnoj zaštiti u MNE 18. i 19. veka
Da ne bude da nalazim citate koji omalovažavaju "dostignuća" u Srbiji, ovaj put jedan koji govori o "preduzimljivosti" Kuča i još nekih plemena Crnogoraca u 18. i 19. veku.
***
Niko nije više slavljen kao razbojnici iz plemena Kuči, koji su u teškim vremenima „živeli gotovo isključivo od pljačke i ratnog plena“. Kuči, međutim, nisu čekali glad. Za njih, razbojništvo je bilo dobro organizovan posao. Ono je čak obezbeđivalo primitivnu socijalnu zaštitu jer se deo plena namenjivao kao pomoć udovicama i siročadi.
***
...kako se jedan Crnogorac „bezazleno“ poverio posetiocu: „Kada ne bi bilo Turaka, ne znam kako bismo živeli“. U svakom slučaju, nikada nisu bili posebno izbirljivi što se tiče meta. U 18. veku, Dubrovnik, a ne otomanske provincije, bio je glavna meta jer su mete bile bogatije i potvrđeno je da su Crnogorci otimali dubrovačke devojke da bi ih prodali Turcima. U 19. veku bande Kuča kao plen su videli sve i svakoga, uključujući i sunarodnike Crnogorce.
***
Niko nije više slavljen kao razbojnici iz plemena Kuči, koji su u teškim vremenima „živeli gotovo isključivo od pljačke i ratnog plena“. Kuči, međutim, nisu čekali glad. Za njih, razbojništvo je bilo dobro organizovan posao. Ono je čak obezbeđivalo primitivnu socijalnu zaštitu jer se deo plena namenjivao kao pomoć udovicama i siročadi.
***
...kako se jedan Crnogorac „bezazleno“ poverio posetiocu: „Kada ne bi bilo Turaka, ne znam kako bismo živeli“. U svakom slučaju, nikada nisu bili posebno izbirljivi što se tiče meta. U 18. veku, Dubrovnik, a ne otomanske provincije, bio je glavna meta jer su mete bile bogatije i potvrđeno je da su Crnogorci otimali dubrovačke devojke da bi ih prodali Turcima. U 19. veku bande Kuča kao plen su videli sve i svakoga, uključujući i sunarodnike Crnogorce.
17 November 2009
Pitanje
Zamislite da produktivnost svih zemalja sveta, uključujući i Srbiju, ove godine poraste za 1%. Za koliko će porasti životni standard u Srbiji?
Odgovor je lak -- za 1%.
Zamislite sada da produktivnost Srbije poraste za 1%, a produktivnost svih ostalih zemalja za 3%. Šta se dešava sa životnim standardnom u Srbiji?
Odgovor je sada malo teži i glasi -- isto za 1%.
Poruka je opet da je ceo koncept nacionalne "konkurentnosti" irelevantan. Primer je od Paula Krugmana, mog omiljenog ekonomiste kada se radi o međunarodnoj ekonomiji (i ničemu više).
Evo našeg ranijeg kviza sa sličnim pitanjem.
Ko je ovo rekao o Rusiji?
Kategorija:
Svet
Zarad naše budućnosti neophodno je je osloboditi našu zemlju od upornih društvenih problema koji sprečaavaju kreativnu energiju i onemogućavaju progres. Ovi problemi su, između ostalih:
1. Vekovi ekonomske zaostalosti i navika da se oslanjamo na izvoz sirovina, razmenjujući ih za gotove proizvode. Petar Veliki, posledni carevi i boljševici su stvorili elemente sistema invoacija. Ali cena tih uspeha je bila previskova. Kao pravilo, to je postignuto uz ogromne napore, koristeći sve poluge totalitarne državne mašinerije.
2. Vekovi korupcije su oslabili Rusiju. Do današnjeg dana ova korozija je posledica prevelike uloge države u mnogim bitnim aspektima ekonomskih i drugih aktivnosti. Ali, to nije ograničeno na državu - biznis takođe greši. Mnogi preduzetnici ne brinu oko nalaženja talentovanih pronalazača, uvođenja jedinstvenih tehnologija, razvoja i prodavanja novih proizvoda, već se pretežno bave podmićivanjem vladinih činovnika zarad kontrolisanja tokova redistribucije imovine.
3. Paternalistički stavovi su široko rašireni u našem društvu, poput ubeđenja da država treba da reši sve probleme. Ili neko drugi, ali nikada osoba o kojoj s radi. Želja da se napravi karijera "od nule", da se postigne uspeh korak po korak, jednostavno nije jedna od naših navika. Ovo se ogleda u nedostatku inicijative, nedostatku novih ideja, mnogim nerešenim pitanjima, lošem kvalitetu javne rasprave, uključujući i kritiku.
Izvodi iz članka Dmitrija Medvedeva, predsednika Rusije. Ima još mnogo toga zanimljivog, vredi pročitati. Tu je i intervju koji je dao Spieglu, pre neki dan, pod nazivom "Nafta i gas su naša droga".
PS. Ovo sam prosto morao da dodam:
Impresivna zaostavštvina dve velike modernizacije u istoriji naše zemlje - ona koju je sproveo Petar Veliki i ona sovjetska - doveli su do propasti i poniženja i rezultirali su smrću miliona građana. Nije na nama da sudimo našim pretcima. Ali, moramo prepoznati da očuvanje ljudskog života nije bio, eufemistički rečeno, prioritet vlasti u tim godinama. Nažalost, to je činjenica. Danas je prvi put u našoj istoriji da imamo šansu da dokažemo sebi i svetu da se Rusija može razviti na demokratski način.
1. Vekovi ekonomske zaostalosti i navika da se oslanjamo na izvoz sirovina, razmenjujući ih za gotove proizvode. Petar Veliki, posledni carevi i boljševici su stvorili elemente sistema invoacija. Ali cena tih uspeha je bila previskova. Kao pravilo, to je postignuto uz ogromne napore, koristeći sve poluge totalitarne državne mašinerije.
2. Vekovi korupcije su oslabili Rusiju. Do današnjeg dana ova korozija je posledica prevelike uloge države u mnogim bitnim aspektima ekonomskih i drugih aktivnosti. Ali, to nije ograničeno na državu - biznis takođe greši. Mnogi preduzetnici ne brinu oko nalaženja talentovanih pronalazača, uvođenja jedinstvenih tehnologija, razvoja i prodavanja novih proizvoda, već se pretežno bave podmićivanjem vladinih činovnika zarad kontrolisanja tokova redistribucije imovine.
3. Paternalistički stavovi su široko rašireni u našem društvu, poput ubeđenja da država treba da reši sve probleme. Ili neko drugi, ali nikada osoba o kojoj s radi. Želja da se napravi karijera "od nule", da se postigne uspeh korak po korak, jednostavno nije jedna od naših navika. Ovo se ogleda u nedostatku inicijative, nedostatku novih ideja, mnogim nerešenim pitanjima, lošem kvalitetu javne rasprave, uključujući i kritiku.
Izvodi iz članka Dmitrija Medvedeva, predsednika Rusije. Ima još mnogo toga zanimljivog, vredi pročitati. Tu je i intervju koji je dao Spieglu, pre neki dan, pod nazivom "Nafta i gas su naša droga".
PS. Ovo sam prosto morao da dodam:
Impresivna zaostavštvina dve velike modernizacije u istoriji naše zemlje - ona koju je sproveo Petar Veliki i ona sovjetska - doveli su do propasti i poniženja i rezultirali su smrću miliona građana. Nije na nama da sudimo našim pretcima. Ali, moramo prepoznati da očuvanje ljudskog života nije bio, eufemistički rečeno, prioritet vlasti u tim godinama. Nažalost, to je činjenica. Danas je prvi put u našoj istoriji da imamo šansu da dokažemo sebi i svetu da se Rusija može razviti na demokratski način.
Obavezna žalost
Kategorija:
Lične slobode,
Regulacija
Ne sviđa mi se ovo što radi RRA.
Da li će neko nekoga da žali treba da bude privatna, a ne javna stvar. Država može, ako baš želi, da uvede neka posebna pravila za državne medije, ali da zabranjuju privatnim TV stanicama da emituju program je potpuno bez veze.
Ako neko hoće da žali pokojnog patrijarha, niko ga ne tera da gleda DM Sat ili sluša Radio S. Sa druge strane, ako neko neće da žali, niko mu ne brani da sluša muziku sa CD-a. Ako je to već tako, zašto zabraniti emitovanje zabavnog programa?
Da li će neko nekoga da žali treba da bude privatna, a ne javna stvar. Država može, ako baš želi, da uvede neka posebna pravila za državne medije, ali da zabranjuju privatnim TV stanicama da emituju program je potpuno bez veze.
Ako neko hoće da žali pokojnog patrijarha, niko ga ne tera da gleda DM Sat ili sluša Radio S. Sa druge strane, ako neko neće da žali, niko mu ne brani da sluša muziku sa CD-a. Ako je to već tako, zašto zabraniti emitovanje zabavnog programa?
16 November 2009
Sportisti - penzioneri
Kategorija:
Politika
Evo, upravo je Stranka simpatizera sporta iz Gornjeg Milanovca kolektivno pristupila našoj partiji.
Kaže potpredsednik Vlade Krkobabić. Ne, ovo nije izmišljeni intervju.
Kaže potpredsednik Vlade Krkobabić. Ne, ovo nije izmišljeni intervju.
Novi naučni časopis
Bavite se nekom naukom, a volite s vremena na vreme da odigrate neku MMO igru? Sada možete da spojite svoje dve strasti, napišete naučni članak i objavite ga u Journal of Virtual Worlds Research.
Tekstovi se bave najrazličitijim temama - od tehničkih standarda i grafičkog dizajna, do analize ponašanja igrača, razvoja kulture i ekonomije u ovim igrama.
Tema sledećeg broja je "Virtual Economies, Virtual Goods and Service Delivery in Virtual Worlds".
Tekstovi se bave najrazličitijim temama - od tehničkih standarda i grafičkog dizajna, do analize ponašanja igrača, razvoja kulture i ekonomije u ovim igrama.
Tema sledećeg broja je "Virtual Economies, Virtual Goods and Service Delivery in Virtual Worlds".
13 November 2009
Najveći stadion
Kategorija:
Sport
Čitajući intervju Ramba Petkovića o tome da će ući u brazilsku Kuću slavnih, naišao sam na sledeću rečenicu:
Kuća slavnih na Marakani u Rio de Žaneiru, najvećem stadionu na svetu
To me je podsetilo da ukažem da Marakana nije najveći stadion na svetu. Najveći stadion se čak ni ne nalazi u Americi, ni u Evropi, čak ni u Kini. Najveći stadion, koji prima oko 150.000 ljudi se nalazi u Pjongjangu, u Severnoj Koreji i zove se Rungrado May Day Stadium. Ovaj stadion se pretežno koristi za sletove (ili kako god Severnokorejanci zovu masovne spektakle čiji je cilj izražavanje zahvalnosti i divljenja diktatoru).
Ovde je spisak najvećih stadiona. Marakana je tek 33. na ovom spisku, a najveći stadion u Evropi, Nou Camp, je na 10. mestu.
Kuća slavnih na Marakani u Rio de Žaneiru, najvećem stadionu na svetu
To me je podsetilo da ukažem da Marakana nije najveći stadion na svetu. Najveći stadion se čak ni ne nalazi u Americi, ni u Evropi, čak ni u Kini. Najveći stadion, koji prima oko 150.000 ljudi se nalazi u Pjongjangu, u Severnoj Koreji i zove se Rungrado May Day Stadium. Ovaj stadion se pretežno koristi za sletove (ili kako god Severnokorejanci zovu masovne spektakle čiji je cilj izražavanje zahvalnosti i divljenja diktatoru).
Ovde je spisak najvećih stadiona. Marakana je tek 33. na ovom spisku, a najveći stadion u Evropi, Nou Camp, je na 10. mestu.
Konkretno i praktično
Kategorija:
EU
Ivica Dačić kaže:
Ukidanje viza je prva konkretna i praktična korist koju će građani Srbije imati od Evropske unije.
Pretpostavljam da su slobodan izvoz u EU još od 2000. godine, kao i 1,5 mlrd evra pomoći suviše nekonkretni i nepraktični.
Ukidanje viza je prva konkretna i praktična korist koju će građani Srbije imati od Evropske unije.
Pretpostavljam da su slobodan izvoz u EU još od 2000. godine, kao i 1,5 mlrd evra pomoći suviše nekonkretni i nepraktični.
11 November 2009
Potencijalna neto migracija
GALUP je uradio vrlo zanimljivo istraživanje. Naime, pitali su ljude u 135 zemalja da li žele da napuste svoju zemlju i, ako žele, gde bi voleli da pređu da žive. Onda su, za svaku zemlju, od broja potencijalnih imigranata oduzeli potencijale emigrante i tu razliku podelili sa brojem stanovnika. Tako su došli do Indeksa potencijalne neto migracije.
Na prvom mestu je Singapur, sa indeksom od 260%, što znači da bi u Singapur volelo da dođe još 2,6 puta trenutnih stanovnika. Na poslednjem mestu je Kongo sa -60%, što znači da bi 60% stanovnika Konga volelo da emigrira, kada bi moglo.
Nažalost, istraživanje u Srbiji nije rađeno, ali nije rađeno ni u "bliskim" zemljama (Hrvatska, Bosna, Crna Gora), tako da je teško zaključiti koliki bi indeks za Srbiju mogao da bude. U Sloveniji, na primer, je -5%, Mađarskoj i Poljskoj po -15%, Rumuniji -20%. Pretpostavljam da bi se i Srbija našla "tu negde", na oko -15%.
Na prvom mestu je Singapur, sa indeksom od 260%, što znači da bi u Singapur volelo da dođe još 2,6 puta trenutnih stanovnika. Na poslednjem mestu je Kongo sa -60%, što znači da bi 60% stanovnika Konga volelo da emigrira, kada bi moglo.
Nažalost, istraživanje u Srbiji nije rađeno, ali nije rađeno ni u "bliskim" zemljama (Hrvatska, Bosna, Crna Gora), tako da je teško zaključiti koliki bi indeks za Srbiju mogao da bude. U Sloveniji, na primer, je -5%, Mađarskoj i Poljskoj po -15%, Rumuniji -20%. Pretpostavljam da bi se i Srbija našla "tu negde", na oko -15%.
Megatone u megavate
Ako niste znali, Amerikanci prave struju od bivših sovjetskih nuklearnih raketa:
Salvaged bomb material now generates about 10 percent of electricity in the United States — by comparison, hydropower generates about 6 percent and solar, biomass, wind and geothermal together account for 3 percent.
Today, former bomb material from Russia accounts for 45 percent of the fuel in American nuclear reactors, while another 5 percent comes from American bombs, according to the Nuclear Energy Institute, an industry trade association in Washington.
Salvaged bomb material now generates about 10 percent of electricity in the United States — by comparison, hydropower generates about 6 percent and solar, biomass, wind and geothermal together account for 3 percent.
Today, former bomb material from Russia accounts for 45 percent of the fuel in American nuclear reactors, while another 5 percent comes from American bombs, according to the Nuclear Energy Institute, an industry trade association in Washington.
Posle dvadeset godina u EU
Prednost Istočne Nemačke nad svim ostalim postkomunističkim zemljama je bila što je odmah, automatski postala deo zapada, ne samo Nemačke nego i Evropske unije. Druga prednost je što zapadna Nemačka već dvadeset godina šalje novčanu pomoć i puni istočni budžet. Do ove godine je sa zapada na istok zemlje transferisano procenjenih 1300 milijardi evra. Plus privatne investicije, mentalitet, prednost znanja jezika. I šta je rezultat -- Istočna Nemačka je rasla najsporije od svih istočnoevropskih zemalja (izvor):


Ovo nam govori da većina zapadnoevropskih zemalja ekonomski raste još samo po inerciji. Istočnoevropske zemlje, poput Češke, Slovačke i Poljske, su imale manje privilegija i slabije početne pozicije, ali su uz pomoć zdravih ekonomskih politika, bez preteranog intervencionizma i sa nižim porezima daleko nadmašile istočnu (i zapadnu) Nemačku. Evropa još može da priušti intervencionizam, regulaciju, visoke poreze i restriktivno radno zakonodavstvo, i da sa rastom od 1-2% održava nekakav standard života. Ali za zemlje kojima je cilj da nekoga dostignu ili prestignu, takav recept je poguban.
Druga pouka je o efektivnosti državnih novčanih transfera. Srpski ministri često pominju fenomenalne transfere od nekoliko stotina miliona koje ćemo dobiti ako postanemo član, pa i samo zvanični kandidat za EU. Pa, istočna Nemačka je dobila 1300 milijardi, ili više nego što je EU dala ili će ikada dati svim članicama ukupno. Ali to očigledno nije pomoglo. Izgleda da ima boljih recepata za razvoj nego što je presipanje para iz budžeta u budžet.
10 November 2009
Zid ka unutra
B92 prenosi zanimljiv tekst o preostalim "Berlinskim zidovima" u svetu.
Međutim, iako je tekst zanimljiv, poenta teksta uopšte nije na mestu. Svi ovi zidovi su napravljeni kako bi se sprečio DOLAZAK stranaca. Originalni Berlinski zid je napravljen da bi se sprečio ODLAZAK domaćih građana.
Razlika je ogromna.
Svaka kuća ima ogradu kako bi se otežao ulazak nezvanih gostiju. A samo izuzetno okrutan čovek drži svoju porodicu pod ključem i ne da im da izađu. Reći da se u oba slučaja radi o "prepreci slobodnom kretanju" je faktički tačno, ali potpuno promašuje suštinu.
Međutim, iako je tekst zanimljiv, poenta teksta uopšte nije na mestu. Svi ovi zidovi su napravljeni kako bi se sprečio DOLAZAK stranaca. Originalni Berlinski zid je napravljen da bi se sprečio ODLAZAK domaćih građana.
Razlika je ogromna.
Svaka kuća ima ogradu kako bi se otežao ulazak nezvanih gostiju. A samo izuzetno okrutan čovek drži svoju porodicu pod ključem i ne da im da izađu. Reći da se u oba slučaja radi o "prepreci slobodnom kretanju" je faktički tačno, ali potpuno promašuje suštinu.
09 November 2009
I fatvu i anatemu
Kategorija:
Razno
Našim verskim velikodostojnicima koji imaju vremena za sve osim onoga što im je, valjda, misija nije lako. Vesti koje su stigle iz Švedske možda su neke od njih i potajno obradovale, a pokazale su prilično jasno da crkva ne mora nužno biti najveći neprijatelj dobrog života.
Od mislioca pod pseudonimom
Kategorija:
Regulacija
Ovo je mala mudrost o regulatorima jednog od dosta čestih kometatora vesti na sajtu B92.
Ja mislim da su od svega najopasniji ovakvi pseudoeksperti koji bi da sve "rangiraju", etiketiraju, kontrolišu, drugim rečima da upravljaju svakim detaljima naših života, i to, molim vas, sve za naše dobro. A još sve to rade za naše rođene pare, jer sami nikada u životu nisu zaradili jedan pošten evro, niti bi to što rade ikada ikome mogli da naplate ili da prodaju. Drugim rečima, ko zna išta o biologiji, sve udžbeničke karakteristike zloćudog parazita.
Kao da gledam našu vladu ili briselsku birokratiju.
Ja mislim da su od svega najopasniji ovakvi pseudoeksperti koji bi da sve "rangiraju", etiketiraju, kontrolišu, drugim rečima da upravljaju svakim detaljima naših života, i to, molim vas, sve za naše dobro. A još sve to rade za naše rođene pare, jer sami nikada u životu nisu zaradili jedan pošten evro, niti bi to što rade ikada ikome mogli da naplate ili da prodaju. Drugim rečima, ko zna išta o biologiji, sve udžbeničke karakteristike zloćudog parazita.
Kao da gledam našu vladu ili briselsku birokratiju.
Sloboda kretanja
Najbolji indikator kvaliteta života je kretanje ljudi. Ako ljudi iz godine u godinu odlaze iz jedne zemlje u drugu, svakome je jasno da se u toj drugoj zemlji bolje živi. Znali su to i komunisti. Zato su i podigli zid, da se ne bi videlo koliko ljudi želi da napusti socijalistički raj.
Ja sam bio klinac kada je Zid pao. Iskreno, uopšte se ne sećam da sam tada pričao sa bilo kim na tu temu. Zid naravno nisam nikada video, ali sam video granične prelaze. U sećanju mi je ostao jedan prelaz, verovatno između Mađarske i Austrije, 1984. godine. Na ničijoj zemlji napravljene su veoma oštre krivine, rampa je u stvari ogromna betonska bandera, u asfalt su ugrađeni šiljci, osmatračnice sa naoružanim stražarima i reflektori se podrazumevaju. Sve to, naravno, napravljeno da spreči očajnike koji su spremni da se kolima zalete i pobegnu.
Ovde možete videti kako je izgledalo prvo otvaranje Zida, a ovde možete videti čuveni Reganov govor i rečenicu "Mr. Gorbachev, tear down this wall."
Kad smo već kod Gorbačova, ovde možete da vidite reklamu koju je snimio za Pizza Hut, a ovde je poster Gorbačova iz reklamne kampanje Louis Vuittona.
Ja sam bio klinac kada je Zid pao. Iskreno, uopšte se ne sećam da sam tada pričao sa bilo kim na tu temu. Zid naravno nisam nikada video, ali sam video granične prelaze. U sećanju mi je ostao jedan prelaz, verovatno između Mađarske i Austrije, 1984. godine. Na ničijoj zemlji napravljene su veoma oštre krivine, rampa je u stvari ogromna betonska bandera, u asfalt su ugrađeni šiljci, osmatračnice sa naoružanim stražarima i reflektori se podrazumevaju. Sve to, naravno, napravljeno da spreči očajnike koji su spremni da se kolima zalete i pobegnu.
Ovde možete videti kako je izgledalo prvo otvaranje Zida, a ovde možete videti čuveni Reganov govor i rečenicu "Mr. Gorbachev, tear down this wall."
Kad smo već kod Gorbačova, ovde možete da vidite reklamu koju je snimio za Pizza Hut, a ovde je poster Gorbačova iz reklamne kampanje Louis Vuittona.
Na ovaj dan, 20 godina ranije
Kategorija:
Socijalizam
Berlinski zid je pao na isti način kao i sam komunizam. Gorbačov je ušao u reforme ne da bi srušio već da bi spasao komunizam i SSSR, ali su se reforme otrgle njegovoj kontroli. Na kraju je mogao da ih zaustavi jedino silom, ali je za razliku od partijskih tvrdolinijaša odustao od toga. Berlinski zid pao je nakon što je službenik Kominističke partije objavio liberalizaciju restrikcija za putovanje, ali je njegova objava postigla mnogo više nego što je iko tog dana mogao da pretpostavi. Komunizam je među svim zlim režimima jedinstven po tome - i zato verovatno najgori od svih - što ne dopušta ljudima ni tu poslednju preostalu slobodu, slobodu izlaska iz komunističkog raja u slučaju da im se on ne svidi. Izlazak je bio moguć iz SFRJ, ali ne iz SSSR-a i zemalja sovjetskog bloka. Danas nema izlaska iz Severne Koreje i Kube, a još neke zemlje kao Kina i Belorusija imaju izlazne vize. Po tome se komunizam može porediti još jedino sa robovlasništvom. Rob, kao ni proleter, ne može napustiti plantažu. On pripada vlasniku.
Pošto su Mađarska i Čehoslovačka te godine već počele da puštaju istočne Nemce da kroz njihove granice prelaze u Zapadnu Nemačku, službenik istočnonemačke komunističke partije trebalo je da objavi odluku da se restrikcije za izlaz iz zemlje uskoro ukidaju. Pošto nije znao tačno o kakvoj se odluci radi, na pitanje kada odluka o liberalizaciji stupa na snagu, dodao je "odmah". Domaći i nekoliko stranih novinara sa konferencije protumačili su to još malo drugačije i pustili u javnost priču da je izlazak iz zemlje od tog dana potpuno slobodan. Ljudi koji su tih dana već bili počeli da se organizuju po protestima su se u roku od par sati okupili oko zida, zahtevali od stražara da ih puste i na kraju počeli da ga ruše. I tako je počelo. Odluke o rušenju zida nikada nije bilo. Stvar se, kao i perestrojka, otrgla kontroli.
08 November 2009
Kriza i regulacija
Kategorija:
Finansije,
Regulacija
Godinu dana posle finansijske krize rekao bih da se uzroci znaju dosta pouzdano. Glasovi koji su u početku krivicu svalili na kapitailzam, deregulaciju ili pohlepu su utihnuli. Elokventno trabunjanje o divljem tržištu i zlom kapitalizmu je veoma efektivno, ali njegov domet je ograničen. Retorika bez sadržaja posle nekog vremena dosadi, a ostanu prava, smislena i konkretna uzročno-posledična objašnjenja događaja. Vratiću se na novo sumiranje tačnih uzroka i mehanizama krize u nekoliko narednih postova ili možda jednom većem tekstu, ali pogledajmo za sada samo jedan detalj.
Od svih finansijskih institucija danas su najmanje regulisani hedž fondovi. Kao relativno novi oblik organizovanja ulaganja, zatvoren za širu javnost i otvoren samo većim investitorima, oni su nekako uspeli da izmaknu regulaciji. Do prošle godine glavna finansijsko-makroekonomska tema je bila potreba za regulacijom hedž fondova, jer su ovako nekontrolisani navodno bili podložni riziku i dovodili u opasnost čitav sistem.
Šta se umesto toga desilo? Krizu su ustvari izazvale strogo regulisane investicione i poslovne banke, a neregulisani hedž fondovi ne samo da nisu imali udela u celoj stvari, nego su bili jedine institucije koje su krizu izbegle, koliko god se to u opštoj klimi moglo.
Jedan od razloga za to je što hedž fondovi nisu robovali bazelskim kriterijumima. Banke su sekjuritizaciju hipoteka vršile pre svega da bi ispunile bazelske kriterijume koji regulišu nivo kapitala ponderisan rizikom. Američki regulatori su Bazel upotpunili time što su hipotekarnim obveznicama pripisali manji rizik nego samim hipotekama. Da bi isppunile ovaj kriterijum, smanjle ponder rizika kod dela svoje pasive, banke su prodavale hipoteke, a za uzvrat kupovale hipotekarne obveznice.
Drugi, jako zanimljiv detalj je regulacija plata menadžera. Menadžeri neregulisanih hedž fondova su tipično plaćeni na način koji im omogućuje da učestvuju u stopi profita koji fond napravi, ali ne učestvuju u eventualnom gubitku. To je zato što ovi ulagači svesno hoće menadžera koji je spreman da preduzima određene rizike. Sa takvim ugovorom, on još uvek hoće da stvori profit radije nego gubitak, ali pošto ni eventualni gubitak ne plaća iz svog džepa, nije preterano konzervativan u tome. Menadžerima običnh investicionih fondova, sa druge strane, to regulacija ne dozvoljava. Oni ne mogu da učestvuju u profitu ako istovremeno u jednakoj meri ne učestvuju i u gubitku fonda. Ova regulacija je smišljena da bi se zaštitili ulagači, ali posledica je bila da sa takvim podsticajima niko uopšte neće da upravlja fondom. Umesto toga, menadžeri običnih fondova izbegli su deobu i profita i gubitka i po pravilu odlučili da rade za fiksni procenat ukupnog obima ulaganja.
Šta onda tako plaćeni menadžer maksimizuje? Ne profit, nego ukupan obim portfolia. Glavni cilj menadžera ovih fondova je da ulože novac -- bilo kako, bilo gde. I to je bio jedan od glavnih razloga za nastanak krize. Menadžeri hedž fondova su, ako nisu videli profitabilnu priliku, mogli da to kažu svojim ulagačima i novac uopšte ne ulože. Menadžeri investicionih fondova su pre svega gledali da novac stave u promet. Zato što je regulacija štitila njihove klijente od menadžerskih zloupotreba.
Meni nije poznato da je neko o ovome razmišljao pre krize. Ali u tome i jeste stvar. Nepredvidivost posledica je najvažnija negativna strana regulacije i u isto vreme najpotcenjeniji argument protiv regulacije. Regulacija koja deluje potpuno razumno i benigno ex ante, koju su dizajnirali najbolji stručnjaci iz najboljih namera, može se ispostaviti pogubnom ex post. Mi sistematski potcenjujemo mogućnost samoregulacije (način na koji su hedž fondovi sami sebi uspešno odredili optimalan način plaćanja menadžera), i istovremeno sistematski precenjujemo našu moć saznavanja i razumevanja svih mogućih uzročno-posledičnih veza u ekonomiji i sposobnost njihovog regulisanja.
05 November 2009
Uskoro...
Prodjoše i ti izbori. U meri u kojoj nešto iz njih može da se sa sigurnošću zaključi, to je da su priče o značaju Obamine pobede bile krajnje preterane. Obama je pobedio ne zato što je mnogo ljudi u nešto ubedio, nego pre svega kao rezultat protesta protiv politike G.W. Bush-a. Sad kad Demokrate imaju svu vlast, velike su šanse da će i sami biti žrtve istog protesta. To je jako dobro, ako ni zbog čega drugog, da bi se poluge vlasti podelile i usporili Obamini planovi.
Novi izbori (ceo House, trećina senata, i preko 30 guvernerskih mesta) su na redu sledećeg novembra. U medjuvremenu će biti dosta zanimljivih unutarpartijskih trka, naročito u Republikanskoj stranci gde razne vrste ekonomskog liberalizma, ustavobraniteljstva i konzervativnog populizma dozivljavaju novu renesansu. U tom smislu, vodi se za nas nekoliko zanimljivih trka:
Izbori za republikanskog kandidata za senatora u Konektikatu. Ime poznato sa TR-a, Peter Schiff, je jedan od kandidata. U opštim izborima protiv Chrisa Dodda verovatno ima neke šanse (Dodd je ekstremno kompromitovan tokom finansijske krize), ali osvajanje republikanske nominacije će biti veoma teško.
Izbori za republikanskog kandidata za senatora u Kentakiju, gde se republikanski senator Jim Bunning povlači sa scene. Jedan od dva glavna republikanska kandidata je Rand Paul, sin Rona Paula. Republikanski establišment je stao iza Traya Graysona, ali, posle onog što se desilo u NY-23, nijedan partijski apartčik više nije siguran: potuno neočekivano, prema najnovijoj anketi, Paul ima malu prednost u odnosu na Graysona i drži se sasvim solidno protiv potencijalnih kandidata Demokrata.
Izbori za republikanskog kandidata za senatora u Kaliforniji: Chuck deVore vs. Carly Fiorina. De Vore je ustavobranitelj čija je glavna tema uloga države a Fiorina je tipičan RINO, izbor partijskog mejnstrima zbog svojih zasluga u McCainovoj kampanji (?). DeVore ima realne šanse da pobedi Fiorinu, ali teško da bilo ko od njih ima šanse protiv Barbare Boxer (ipak je to Kalifornija).
Ovde je kalendar za sve partijske izbore. Jedno od mesta sa najpouzdanijim procenama šansi je ovde.
Novi izbori (ceo House, trećina senata, i preko 30 guvernerskih mesta) su na redu sledećeg novembra. U medjuvremenu će biti dosta zanimljivih unutarpartijskih trka, naročito u Republikanskoj stranci gde razne vrste ekonomskog liberalizma, ustavobraniteljstva i konzervativnog populizma dozivljavaju novu renesansu. U tom smislu, vodi se za nas nekoliko zanimljivih trka:
Izbori za republikanskog kandidata za senatora u Konektikatu. Ime poznato sa TR-a, Peter Schiff, je jedan od kandidata. U opštim izborima protiv Chrisa Dodda verovatno ima neke šanse (Dodd je ekstremno kompromitovan tokom finansijske krize), ali osvajanje republikanske nominacije će biti veoma teško.
Izbori za republikanskog kandidata za senatora u Kentakiju, gde se republikanski senator Jim Bunning povlači sa scene. Jedan od dva glavna republikanska kandidata je Rand Paul, sin Rona Paula. Republikanski establišment je stao iza Traya Graysona, ali, posle onog što se desilo u NY-23, nijedan partijski apartčik više nije siguran: potuno neočekivano, prema najnovijoj anketi, Paul ima malu prednost u odnosu na Graysona i drži se sasvim solidno protiv potencijalnih kandidata Demokrata.
Izbori za republikanskog kandidata za senatora u Kaliforniji: Chuck deVore vs. Carly Fiorina. De Vore je ustavobranitelj čija je glavna tema uloga države a Fiorina je tipičan RINO, izbor partijskog mejnstrima zbog svojih zasluga u McCainovoj kampanji (?). DeVore ima realne šanse da pobedi Fiorinu, ali teško da bilo ko od njih ima šanse protiv Barbare Boxer (ipak je to Kalifornija).
Ovde je kalendar za sve partijske izbore. Jedno od mesta sa najpouzdanijim procenama šansi je ovde.
Subscribe to:
Posts (Atom)