Pages

20 February 2013

Opet im nije dobro


I danas mašta može svašta. Kažu da maštu kod dece ne treba sputavati i da ista izrastu u zdrave jedinke sa mnogo više kreativnosti ako im se pusti na volju da lutaju po svetovima koje stvore. Ali šta ako maštaju ljudi koji su odavno zagazili u punoletstvo? Da li taj proces kada se plasira preko medija ima konsekvence na običan svet koji čita šta sve neko može da zamisli? Pa još kada stručno novinarstvo to prenese?

L&M, današnja ideja je da nam Kinezi naprave prugu gde vozovi jure 300 na sat, od Beograda do Budimpešte. Cijena 2 milijarde, prava sitnica, ustvari to košta koliko košta. Ključne poruke koje stižu su da se to može napraviti (može naravno, može i par kosmodroma i spejs šatl koji leti na istoj relaciji 3 puta dnevno). Ali dok se narod zamlaćuje sa tim savršenim neskladom lepih maštarija i raspalom infrastrukturom na svakom koraku, treba insistirati na tome da ono što se može napraviti nikako ne znači da će biti napravljeno.

Dakle, ako se razlože 2 milijarde evra, na njih se očekuje neki prinos. Sigurno ne manji od 5-6% godišnje jer naša država daje 4,75% na hartije koje nisu rizične (teorijski, jakako), a trenutno su kamate jako nisko i teško da mogu niže. Kada se pruga koristi ište ona i neko održavanje i da se izdvoje neke parice za amortizaciju. Neka pruga traje 50 godina i neka se svake godine izdvoji ukupno 3% za amortizaciju i održavanje. Potrebno je ostvariti 8% od 2 milijarde ili 160 miliona evra od onoga ko tu prugu koristi, osim ako ne mislimo da nam ta pruga ubzo počne da liči na ove koje imamo. Dakle, neko ko uđe u priču mora da plati nama i Mađarima ili koncesionaru 160 miliona, da ima barem jednu kompoziciju i da se ista amortizuje, da zaposli ponekog radnika, da plati pripadajuće poreze, da plati troškove električne energije i tako dalje. Ja ne znam tačno koliko je to, ali za sada ostavimo to na stranu. Računajmo samo onaj deo koji pokriva troškove infrastrukture. I naravno, treba imati u vidu da je ovo projekt samo za putnički saobraćaj jer je za posao potpuno svejedno da li će ono što ide u tertne vagone stići za 2 ili 12 sati.

I koliko to ljudi ide u Budimpeštu i nazad. I koja je cena koja bi povukla efektivnu tražnju. Mislim da ne može biti mnogo viša od one koja se plaća za vožnju kombijem od vrata do vrata, to jest nekih 80-100 EUR. Preko toga nema tražnje.. Onda zamislimo koliko ljudi treba da putuje da bi se samo pokrili troškovi infrastrukture. Odgovor je 4380 ljudi koji putuju u oba pravca svaki dan. Da li ih toliko putuje? Odgovor je ne. Dalje, da li će autobusi prestati da budu atraktivni zbog nižih cena i dužeg putovanja - odgovor je neće. Za Sarajevo leti avion koji je jeftin, košta oko 100 EUR, ali je uvek prazan, a autobusi i kombiji puni. Da li će se javiti saobraćaj u tranzitu? Teško, avion je bolja opcija.

Sve u svemu, selo spava kanal žubori a vozovi idu ćihu-ćihu-ćihu-hu.

65 comments:

Leone said...

U rangu vesti sa KCNA.

Marko Paunović said...

A svo to vreme, jedini infrastrukturni projekat koji sigurno ima smisla - obilaznica oko Beograda - nikako da se zavrsi.

zmau said...

Marko, da li si za tu obilaznicu pravio proračun o isplativosti nalik ovom Aleksandrovom, pa si na osnovu njega zaključio da ima smisla ? Ili su takvi proračuni nebitni za drumski a bitni za železnički saobraćaj ?

Marko Paunović said...

Naravno da nisam radio apsolutno nikakav proracun isplativosti osim sto sam pogledao kakva je frekvencija saobracaja na kojem putu u Srbiji.

Pravimo autoputeve punog profila tamo gde ima 4.000 vozila dnevno, a nikako da zavrsimo ni poluautoput tamo gde ih ima nekoliko desetina hiljada dnevno (naravno, pre svega zato sto se radi o gradskoj deonici).

Nemanja said...

Kod aviona gledamo kanap tacka A do tacke B. Kod brzih zeleznica valjda postoji vise tacaka pre cilja, otud mobilnost radne snage mozda stvori traznju. NPR. U duhu centralizacije, ljudi iz Novog Sada krenu da rade u Beogradu.

Inace, logika projekta je pogresna, kao kada bi sahista amater krenuo na velemajstora a nije jos savladao ni lake protivnike.

Anonymous said...

Наравно, пруга је Беч-Будимпешта-Београд и 4280 људи је ситница, за путовање до Беча је ситница уколико је путовање до Беча испод 3 сата.

Права ствар је Беч-Будимпешта-Београд-Букурешт/Софија са путовањем између крајњих дестинација испод 4,5/3 сата, са станицама на аеродромима ;) Ретко добра идеја.

Aleksandar Stevanović said...

Mrka kapa sa time dok prosecne plate ne budu na nivou koji je blize 1000 EUR pa da neko plati 200-300 eur za 22 povratne karte ili mesecnu. Taj segment je sada jako mali da bi stvorio veci saobracaj, cak i da ih posmatrate kao puki inkrementalni prihod. Realnije je da se sredi postojeca pruga i da bude kao sto je bila pre 30 godina (eto sto ti je Srbija) pa da se stigne u bg za sat i da to uvek bude sat, a da mesecni prevoz bude reda 100 EUR sto bi i pokrilo osnovne troskove starodmodne zeleznice. Brzi saobracaj bi uvrh glave imao jos Suboticu/Segedin i eventualno jedno stajanje u Mađarskoj.
Nazalost nama je realno jedino da u BP stignemo za 4-5h vozom, ali da se zeleznicom ne bave likovi iz stripa.

Marko Paunović said...

Ja koliko vidim, voz Bec-Budimpesta putuje sada 3 sata. :)

http://www.raileurope-world.com/rail-products/journeys-insight/article/vienna-budapest

Aleksandar Stevanović said...

Nije bas peace of cake, inace ne bi Niki odustao od letova BG-Bec. Nije imao definitivno pun jedan avion dnevno za 100 EUR po povratnoj karti. A ne leti sa avionima koji imaju vise od 200 mesta.

Anonymous said...

@Marko Paunović

Свако путовање возом које траје испод 3 сата гаси одговарајућу авионску линију, а изнад 4,5 сата чини релацију некомпетитивном са авионским саобраћајем. Зато је право питање да ли је 300 овољо висок стандард за релацију Беч-Букурешт и да ли се може вишим стандардом смањити време путовања од Беча до Софије испод 3 сата.

Anonymous said...

Александре,

Зависи од тога шта се узима у обзир као потенцијално одредиште и полазиште. Моје је мишљење да једина могућност да брза пруга (HS2) буде исплатива је да Београд буде део већег система који сам горе описао, а да време путовања између крајњих одредишта буде испо 3/4,5 сата.

Aleksandar Stevanović said...

Da, to je potreban, ali ne i dovoljan uslov. Mozda je bilo pre pojave low cost avio saobracaja.

Anonymous said...

И да, потпуно се слажем са погледом да је конвенционална железница са 160 стандардом приоритетније, али ту постоји низ проблема, почем од ЈП, па до локалних дегенерика, где је ван сваке категорије београдски (и то у низу година) па до положаја станица и траса. Суштина је да су Алстом отерали, као што су отерали и Алпину, а тренутно се њихове услуге користе на најретардиранији начин - као извођачи радова :) Мислим, мора се разумети да су Мркоњић, Илић, Ђилас, Дулић, Пајтић, Чанак и остали много паметнији људи од оних који пројектују саобраћајнице свуда у свету и управљају њима :D

Anonymous said...

Авиопревозници не издржавају конкуренцију брзе железнице уколико је путовање испод 3 сата.

Конвенционална железница има за такмаца друмски превоз, а брза авио.

Међутим, у погледу брзе железнице која је предложена, јако је битан feeder који би требало да буде регионални (како за аеродром, тако и за саму станицу Београд) и т опет долазимо до позиције станице, неповезаност са околним градовима, метро и приградску железницу, и наравно до низа комунистичких дебила који управљају Београдом и тренутно граде јбни кинески зид на НБг како некако оправдали идиотску идеју са УМП која резултирала мостом на Ади.

Anonymous said...

И да будемо поштени, Веља Илић је једини који је концесије претпоставио државној изградњи, али није прихватио пројектне измене у коценпцији саобраћајне мреже. Остали су тотални комуњарски дебили и лопине.

Anonymous said...

И обилазница око Београда нема никаквог смисла, она је производ нечије болесне маште.

BluesRocker said...

Mad Max Manus said...
"И обилазница око Београда нема никаквог смисла, она је производ нечије болесне маште."

Obilaznica oko svakog mesta ima smisla jer autoputevi i magistralni putevi ne treba da prolaze kroz naseljena mesta. Probaj da prođeš petkom uveče autoputem kroz Beograd pa ćeš razumeti zašto je potrebna obilaznica. Ako nije potrebna obilaznica, onda nije ni koridor 10.

Anonymous said...

@BluesRocker

Замислите да све оно што су причали и причали у вези са економијом, а знате колико је то погрешно, причају и у вези са саобраћајем?

Зар је тако шта тешко замислити?

"Obilaznica oko svakog mesta ima smisla jer autoputevi i magistralni putevi ne treba da prolaze kroz naseljena mesta."

Зависи од тога шта су насељена места, шта је аутопут, шта је магистрални пут ;)

"Probaj da prođeš petkom uveče autoputem kroz Beograd pa ćeš razumeti zašto je potrebna obilaznica."

Ако је то једини разлог за постојање обилазнице, он се могао решити флуктуацијом цене... Али се транзит кроз град НЕ НАПЛАЋУЈЕ што НЕМА НИКАКВЕ ЛОГИКЕ :) осим ако ниси комунистички имбецил који води град.

"Ako nije potrebna obilaznica, onda nije ni koridor 10."

Зависи шта је то коридор 10... и чему уопште служи :)

Anonymous said...

Све те ствари... Ауто-пут Братства и јединства, унутрашњи магистрални прстен са мостом на Ади, обилазнице, коридор 10, Прокоп, паркинг сервиси, наплатне рампе, аеродроми, акцизе (!) итд итд... Све су то комунистичке глупости које су или потпуни промашаји или фалични пројекти који за резултат имају гушење саобраћаја, његово поскупљење и небезбедност.

Све је то наопако. Погрешно. Скупо. Неефикасно. Небезбедно.

И све то има смисла укоико се повеже са тим да је основна матрица контрола кретања насупрот слободе кретања, јер је корен онога што се види као резултат у саобраћају.

BluesRocker said...

Mad Max Manus said...
"Ако је то једини разлог за постојање обилазнице, он се могао решити флуктуацијом цене... Али се транзит кроз град НЕ НАПЛАЋУЈЕ што НЕМА НИКАКВЕ ЛОГИКЕ :) осим ако ниси комунистички имбецил који води град."

Voleo bih da vidim kako bi rasporedio naplatne rampe u ovom momentu a da ne zaguše saobraćaj. Osim toga, autoput ne bi trebalo da prolazi kroz grad zbog buke i zagađenja.

"Зависи шта је то коридор 10... и чему уопште служи :)"

Služi da se povežu autoputevi kroz Evropu i da brzo stigneš kolima do Budimpešte ili Soluna, a ne samo ti nego kamioni sa robom i na taj način se olakšava međunarodna trgovina i podela rada i zarade. Naravno, nije nužno državno finansiranje autoputeva, mnogo je bolje da se grade preko koncesija.

jouissance said...

ma sta bre voz do Budimpeste, lift do meseca da se napravi!

andrijapfc said...

@Aleksandar

"Nije bas peace of cake, inace ne bi Niki odustao od letova BG-Bec. Nije imao definitivno pun jedan avion dnevno za 100 EUR po povratnoj karti. A ne leti sa avionima koji imaju vise od 200 mesta."

Nije pitanje samo koliko su avioni bili puni, vec i sama cena karte. Kada se pojavio Niki, i Jat i Austrian su odma skresali cene karata, imao si, koliko 15-20 letova nedeljno za Bec, i pouzdano znam da NIJEDAN nije bio profitabilan - svi su gubili pare. Iz Jata su mi se zalili kako je Bec ranije bio jedna od najprofitabilnijih linija, a od dolaska Nikija samo gube pare na toj liniji. I bilo je pitanje samo ko ce duze da izdrzi, i ocigledno nije izdrzao Niki - sto i ne cudi, jer kada po slicnim cenama imate Niki, Jat, i Austrian, ova druga dva su bolja opcija i zbog termina koje su prvi zauzeli i zbog mogucnosti vezanih letova ka dalje (preko okeana, itd.), narocito jer Jat i Austrian imaju (ili su imali) code share.

Nakon sto se Niki skroz povuce, redukovace i druga dva prevoznika broj letova, i povecati cene.

andrijapfc said...

A ovo za voz - no comment. Jedino u Srbiji gde bi takva pruga eventualno, mozda, u nekom scenariju imala smisla i to nategnuto i na ivici isplativosti je Beograd - Bar, zbog velikog broja ljudi koji cirkulise izmedju CG i Beograda, narocito leti. Mada, tu je i dosta skuplje praviti brzu prugu nego kroz ravnicu. Da ne pricamo da fali drugi kolosek. Mada i na tom potezu, kada bi imali prugu da voz BG - Bar prosecno putuje 120 km/h (znaci pruga za 160 km/h maks. brzine), to bi vec razvaljivalo sa konkurentoscu, i isplatilo bi se. Neko ko ima mozga bi Zeleznicu razvijao u pravcu da ima vozove koji putuju bas tom prosecnom brzinom - 120 km/h - svuda po zemlji. Ove sanjarije o 300 na sat, dok ti vise od pola pruga sluzi za "laganu voznju" ne bi ni vredelo komentarisati da ne dolaze od nadleznih u drzavi.

Vladimir said...

@jouissance

Ne znam da li se sećate Dragoljuba Aleksića, čoveka od čelika, koji se jednom zgodnom prilikom ispalio iz topa, pa su ga potom komunisti uhapsili zbog kontrarevolucionarnih aktivnosti.
Da skratim - top je najbolje prevozno sredstvo.

kanura said...

"Nakon sto se Niki skroz povuce, redukovace i druga dva prevoznika broj letova, i povecati cene."

i onda ce opet da dodje Niki (ili neki novi Niki)

hasd said...

"i onda ce opet da dodje Niki (ili neki
novi Niki)"

Samo u bajkama ejn rand, misesa, itd

Anonymous said...

@BluesRocker

"Voleo bih da vidim kako bi rasporedio naplatne rampe u ovom momentu a da ne zaguše saobraćaj. Osim toga, autoput ne bi trebalo da prolazi kroz grad zbog buke i zagađenja."

Зашто морају да буду наплатне рампе. Наплатне рампе данас служе како би сместили неког у кућицу да се игра папирићима. Саобраћај и рампа. Рампа.

Једна од ретких добрих ствари које су комунисти направили је Газела и тај пут кроз град. Мало су зајебали ствар са петљама али то је отприлике то.

Преко Газеле прелази градски, приградски, међуградски и међународни саобраћај. Који од тих не би требало да пролази кроз град и колики му је обим?

"Služi da se povežu autoputevi kroz Evropu i da brzo stigneš kolima do Budimpešte ili Soluna, a ne samo ti nego kamioni sa robom i na taj način se olakšava međunarodna trgovina i podela rada i zarade. Naravno, nije nužno državno finansiranje autoputeva, mnogo je bolje da se grade preko koncesija."

Све је то лепо и красно али о ком то обиму сабраћаја причамо, колико то кошта и ко то плаћа. Зашто мора да буде аутопут а не рецимо магистрални?

Aleksandar Stevanović said...

@ hasd
Ne treba biti bukvalan. Wizzair lepo izracuna da je aerodrom u Brnu nesto dalji od BEca nego Malpensa u odnosu na Milano i napravi lep paket sa 1 h u busu do centra Beca. I eto ga spektakl za obe drzavne kompanije.

A Wizz jos ne leti za Austriju i Slovacku pa bi tu moglo biti jos iznenadjenja za becku skolu. Ako ima konkurencije bice i blagostanja.

Anonymous said...

@jouissance

Зашто воз када за исте паре можемо да направимо брзи београдски трамвај на већ постојећој трамвајској траси? Јесте да је Citadis предвиђен за градове од 50 000 - 200 000 становника (мање - више), али шта фали додати још једну нулу, то је тек нешто више? У осталом шта тај Алстом зна, они су само направили тај трамвај?

Зашто воз када можемо да направимо мост преко Аде и да се возимо бисиклима туда и сликамо? Можда направимо и ролеркостер и продамо га туристичко - забавну атракцију?

Како то да брзи београдски трамвај једне недеље кошта две милијарде евре а следеће тек једну? И која је уобште разлике између једне и две милијарде, када где је једна ту су и две :P

Anonymous said...

@andrijapfc

"A ovo za voz - no comment."

"Jedino u Srbiji gde bi takva pruga eventualno, mozda, u nekom scenariju imala smisla i to nategnuto i na ivici isplativosti je Beograd - Bar, zbog velikog broja ljudi koji cirkulise izmedju CG i Beograda, narocito leti."

Колико велики број људи?

"Mada, tu je i dosta skuplje praviti brzu prugu nego kroz ravnicu."

Не само брзу, него било коју.

"Da ne pricamo da fali drugi kolosek."

Где фали, зашто фали и колико фали?

"Mada i na tom potezu, kada bi imali prugu da voz BG - Bar prosecno putuje 120 km/h (znaci pruga za 160 km/h maks. brzine), to bi vec razvaljivalo sa konkurentoscu, i isplatilo bi se. Neko ko ima mozga bi Zeleznicu razvijao u pravcu da ima vozove koji putuju bas tom prosecnom brzinom - 120 km/h - svuda po zemlji. Ove sanjarije o 300 na sat, dok ti vise od pola pruga sluzi za "laganu voznju" ne bi ni vredelo komentarisati da ne dolaze od nadleznih u drzavi.

А како си ти дошао до тога да је од максималне брзине 160 просечна 120?

Speaker said...

Ja mislim da sada uopšte nije vreme za velike kapitalne investicije, ali ne vidim razloga da se ne napravi zaobilaznica oko Beograda, to nije toliko pitanje isplativosti, već zagađenja i komfora građana, a što se tiče pruga, u to trenutno nema smisla davati ni dinara, a ne miljarde, jer se kargo ne žuri, a životni standard ne dozvoljava većini populacije ni da putuje, ni da plaća iole skuplje karte, dok oni koji imaju novca da putuju inače imaju i kola, a auto-put do Budimpešte je, koliko sam video kad sam se poslednji put vozio, skoro završen, osim par kraćih deonica (ne znam koliko je isplativ, ali su nas iz EU i ovako i onako i gurali i kreditirali da ga napravimo, a lično mislim i da jedna zemlja, osim direktne, izmerive isplativosti, ipak ima dosta indirektne koristi od toga da ne morate da se klackate satima iako je cela samo nekoliko stotina kilometara dugačka i široka), i u Budimpešti možete da budete za tri i po sata ako imate sreće na granici, te je ovo stvarno kompletno ludilo. Ja sam inače generalno protiv vozova za putnički saobraćaj, a naročito brzih pruga, jer ne volim prevozna sredstva za koje su potrebne ogromne infrastrukturne investicije, i gde se država odmah ugura svuda gde može, svako, osim puke sirotinje, bi, što se mene tiče, u normalnoj državi trebalo da može da autom stigne na posao, a ne da se gura sa stadom i zavisi od tuđe milosti. Za duže linije su tu avioni, mnogo je jeftinije napraviti dva-tri aerodroma oko svakog većeg grada, da bi postojala konkurencija, nego praviti stotine kilometara pruge, mostova, tunela, itd, a valjda će se uskoro pojaviti i ti leteći automobili koje nam već decenijama obećavaju, pa će, blago meni, odzvoniti i auto-putevima :)))

Anonymous said...

@Speaker

"Ja mislim..."

Мора то мало боље Спикеру! :)

"Ja mislim da sada uopšte nije vreme za velike kapitalne investicije, ali ne vidim razloga da se ne napravi zaobilaznica oko Beograda, to nije toliko pitanje isplativosti, već zagađenja i komfora građana..."

Је ли јесте или није време за капиталне инвестиције и чије? Ако није, чему онда обилазница, а ако јесте зашто само обилазница? Ах да, због комфора. Какве везе имају комфор и обилазница?

"...a što se tiče pruga, u to trenutno nema smisla davati ni dinara..."

Зашто ни динара и чијих динара?

"...a ne miljarde, jer se kargo ne žuri...

А и Александар је написао да је СВЕЈЕДНО да ли је у питању 2 или 12 сати :) Који монголоид вам је то рекао?

"... a životni standard ne dozvoljava većini populacije ni da putuje, ni da plaća iole skuplje karte..."

Чему онда саобраћај и зашто су железничке карте скупље када оно нису?

"dok oni koji imaju novca da putuju inače imaju i kola, a auto-put do Budimpešte je, koliko sam video kad sam se poslednji put vozio, skoro završen, osim par kraćih deonica (ne znam koliko je isplativ, ali su nas iz EU i ovako i onako i gurali i kreditirali da ga napravimo, a lično mislim i da jedna zemlja, osim direktne, izmerive isplativosti, ipak ima dosta indirektne koristi od toga da ne morate da se klackate satima iako je cela samo nekoliko stotina kilometara dugačka i široka), i u Budimpešti možete da budete za tri i po sata ako imate sreće na granici, te je ovo stvarno kompletno ludilo."

И онда направиш пругу, која јефтинија од аутопута и видиш да је аутопут тотални промашај. Па Спикер плаћа 1000€ путарине јер ваља платити за одржавање пута и враћање кредита :) И чекај... Зашто не идеш авионом до Будимпеште или летећим аутомобилом?

"Ja sam inače generalno protiv vozova za putnički saobraćaj"

Ја сам иначе генерално против аутомобила за путнички саобраћај.

"...a naročito brzih pruga, jer ne volim prevozna sredstva za koje su potrebne ogromne infrastrukturne investicije"

Наравно, изградња и одржавање путева је бесплатна ствар коју сада плаћа сиротиња да би се Спикер возикао.

"...i gde se država odmah ugura svuda gde može, svako, osim puke sirotinje, bi, što se mene tiče, u normalnoj državi trebalo da može da autom stigne na posao, a ne da se gura sa stadom i zavisi od tuđe milosti."

Све је ствар избора и цене.

"Za duže linije su tu avioni, mnogo je jeftinije napraviti dva-tri aerodroma oko svakog većeg grada, da bi postojala konkurencija, nego praviti stotine kilometara pruge, mostova, tunela, itd, a valjda će se uskoro pojaviti i ti leteći automobili koje nam već decenijama obećavaju, pa će, blago meni, odzvoniti i auto-putevima :)))"

а што само 2-3 аеродрома, зашто не 5 или 7?

Aleksandar Stevanović said...

@ MMM

Kargu je potpuno svejedno. Nije mu bitno da li je 2 ili 12 sati, jedino je bitno da kada se kaze 12 sati to bude 12 sati, ne 14 ili 10. Kargo kome se zuri ide auto putem, na primer.

Speaker said...

@Mad Max Manus
Kakav ste vi smarač, postavljate gomilu glupih pitanja, a ništa pametno ne kažete :)))) Ako vas ne mrzi, napravite elaborat o svemu tome, a ja ću ga, kad stignem, rado pročitati :))) Dotle će ovo biti moje, za sada potpuno neutemeljeno i na pukim površnim utiscima i nešto zdravog razuma i preduzetničkog iskustva zasnovano mišljenje, a vi više ne morate da stojite mirno i čekate na sledeći post da biste uključili mašinu-pitalicu, barem što se mene tiče ste voljno :)))

Navuhodonosor said...

Koliko ja znam rekonstrukcija 1km postojećih pruga košta oko 1 milion, nakon toga na takvoj pruzi vozovi mogu da saobraćaju brzinom do 160km/h, znači za 2 milijarde može da se rekonstruiše oko 2000km postojećih pruga. I Srbija je mala zemlja, šta će nam vozovi koji idu 300km/h, to nema nikakvog smisla, maskimalna brzina do 160km/h ili eventualno do 200km/h je nešto što je sasvim prihvatljivo za jednu tako malu zemlju.

Anonymous said...

@Speaker

Добар воз увек има више класа да понуди путницима

Speaker said...

@MMM
Vir 'o mare quant’è bello,
Ispira tantu sentimento,
Comme tu a chi tiene a' mente,
Ca scetato 'o faie sunnà.
Guarda gua' chistu ciardino;
Siente, sie’ sti sciure arance:
Nu profumo accussi fino
Dinto 'o core se ne va…
E tu dice: "I’ parto, addio!"
T’alluntane da stu core…
Da sta terra de l’ammore…
Tiene 'o core 'e nun turnà?

Ma nun me lassà,
Nun darme stu turmiento!
Torna a Surriento,
famme campà!
:))

andrijapfc said...

@Aleksandar:

"Ne treba biti bukvalan. Wizzair lepo izracuna da je aerodrom u Brnu nesto dalji od BEca nego Malpensa u odnosu na Milano i napravi lep paket sa 1 h u busu do centra Beca. I eto ga spektakl za obe drzavne kompanije.

A Wizz jos ne leti za Austriju i Slovacku pa bi tu moglo biti jos iznenadjenja za becku skolu. Ako ima konkurencije bice i blagostanja. "


Wizz je kompanija koja od osnivanja nijedan jedini put nije bila profitabilna. Mislim, mozda ce preci u profitabilnost jednoga dana, no meni se pre cini da ce zavrsiti kao ona druga istocnoevropska loukost kompanija SkyEurope - u bankrotu i likvidaciji. Da bi opstao na evropskom lowcost trzistu izgleda moras biti ogroman - easyJet ili Ryanair.

No, dok mnogi - mozda uzalud spucavaju svoje pare pokusavajuci da imitiraju uspeh easy-a i Ryan-a, nama putnicima je svakako dobro :) neka nastave :).

Mislim medjutim da od nekih ozbiljnih lowcost letova na duze staze iz Srbije nema leba dok se bar ne udvostruci zivotni standard. Nasim aviosaobracajem van letnje carter sezone dominiraju gasterbajteri, mali je % koji putuje iz cistog turizma ili na brze poslovne sastanke, a to su ciljne grupe lowcost kompanija. Gastosima se ne isplati lowcost jer dok doplate prtljag, dosli su do cene Jatove ili Lufthanzine karte. A Jat i LH ti jos daju toleranciju 10ak% preko onoga sto pise na karti, ne mere svaki milimetar prtljaga, ako rucni ne moze u kabinu da stane, cekira se besplatno itd. dok lowcosteri gledaju bukvalno u milimetar i naplacuju penale. Kada je dosla lowcost konkurencija u vidu Wizza, Jat je odjedanput digao broj kilograma koju se mogu cekirati sa 20 na 30. Znaju ljudi profil putnika, ipak.

Postoji razlog zasto nas zaobilazi Ryanair i zasto easyJet krece tek sada, i to vrlo oprezno sa jednim letom. Nismo mi jos pravo trziste za lowcost avijaciju. Dok se ne obogatimo jos malo (paradoksalno :)), osudjeni smo na dolaske-odlaske ovih sto neuspesno pokusavaju da uzmu deo easy/Ryan kolaca.

Nego, Aleksandre, evo nove teme za blog :):

http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2013&mm=02&dd=21&nav_id=688963

loukost kompanija sa Jatovim avionima starim 20 i kusur godina :D njima stvarno nije dobro.

Aleksandar Stevanović said...

Pa wizz je podigao sa 20 na 32 kg za prtljagom cena 15-30 EUR + mali rucni, moze i do 10 kg (mada su dimenzije skromne. Ne verujem da bi tako grabili napred i investirali da ne misle da ce im se isplatiti. Cak mislim i da nase trziste nije premalo jer oni ceo posao rade sa jednim/dva aviona, sto im je dosta za 8 letova dnevno, to jest da pokriju sve sadasnje destinacije.

Inace Jat-u je sa prtljagom valjda jedina pametna marketinska fora,a imalo je i smisla dok su davali jestivu hranu na evropskim letovima za razliku od ostalih kompanija. Doduse tu ih je bukvalno jadio Jat ketering.

A sa Genexom im nije dobro, ali tu nece nista ni da urade, koga je briga za firmu koja ima toliki broj zaposlenih, a vecina ljudi i ne zna sta je u pitanju.

Navuhodonosor said...

Voz je daleko bezbednije prevozno sredstvo od auta, železnički saobraćaj je generalno veoma bezbedan za putnike, šta bi porodica Tošea Proeskog dala za to da je on preferirao putovanje vozom umesto autom? Sigurno sve što ima. A za 2 milijarde evra bi sigurno mogle da se rekonstruišu postojeće pruge na linijama Beograd-Novi Sad, Beograd-Niš, Novi Sad-Subotica, Beograd-Bar tako da vozovi mogu da saobraćaju brzinom do 160km/h.

kanura said...

Dokel god nema lowcost kompanija da lete iz beograda, ili cak Nisa, treba da smo presrecni. Nisu te kompanije izmislile toplu vodu pa su njihove karte jeftinije. Moze na karti da se usteti neki euro ali da karta bude jeftinja po 200e je malo teze. Uglavnom se te kopanije delom finansira drzava u koju lete. Recimo Hrvatska subvecionise neku lowcost kompaniju u toku leta kako bi ovi prodavali jeftinije karte i tako vise turista dolazili u Hrvatsku.

Nis. Tamo je slicna situacija. Samo Montenegro Airlines leti iz nisa. broj putnika je od 15 do 50 svaki dan. To nije isplativo, jer je povratna karta 105e. Zato onda MA leti za Nis? Da bi let bio isplativ treba 50 prodatih karata (ne znam tacnu cifru) i onda kada se proda samo 30 karata grad nis Montenegru doplati za onih 20 neprodatih.

Vladimir said...

@Speaker

Napisali ste ovom ćiriličnom Mad Max Manusu: "Kakav ste vi smarač, postavljate gomilu glupih pitanja, a ništa pametno ne kažete :)))) Ako vas ne mrzi, napravite elaborat o svemu tome, a ja ću ga, kad stignem, rado pročitati".

Podsetili ste me na onu vucibatinu Oskara Vajlda - nikada ne odgovaram svojim kritičarima, jednog dana ću održati predavanje i tako im odgovoriti svima u isto vreme. :)

A spomenuli ste i leteće automobile. Mi u Srbiji jako kasnimo. Ovaj Mad Max Manus je sigurno nenadjebivi borac za ćirilicu, a nije ni svestan da će se u skorijoj budućnosti pismo izbaciti iz upotrebe. Kvantna informatika, hologram, direktna veza između mozga i mašine, a on razmišlja o Lazaru i Kosovu. :)

Navuhodonosor said...
This comment has been removed by the author.
Navuhodonosor said...

Vladimir said...
Kvantna informatika, hologram, direktna veza između mozga i mašine, a on razmišlja o Lazaru i Kosovu. :)

Tako je, dok neki ovde razmišljaju o Kosovu dotle evo ka čemu se stremi u naprednom, modernom i civilizovanom svetu:
Kanađani proizvode i prodaju kvantne kompjutere:
http://www.dwavesys.com/en/dw_homepage.html
Ameri simuliraju funckionisanje mozga u superkompjuteru:
http://www.ibm.com/smarterplanet/us/en/business_analytics/article/cognitive_computing.html
Italijani demonstriraju hladnu fuziju:
http://ecat.com/
:)

Pavle Mihajlović said...

Dobro bre čime hranite Mad Max Manusa? :) Obilaznica nije pametna investicija? Ma daj molim te. Pa pogledaj bilo koju studiju bilo koje međunarodne finansijske institucije koja govori o infrastrukturi. Obilaznica prioritet no. 1

Stanke said...

Imate vrlo romantičnu ideju o efikasnosti naših železnica za transportni saobraćaj.

Evo reći ću vam lični primer iz prakse:
Meni je pretprošle godine za prevoz 2-3 vagona robe od juga Srbije do juga Poljske, recimo oko 1200km maksimalno, bilo potrebno 14 (četrnaest) DANA. Ne radi se ovde o satima, drugarice i drugovi, nego o nedeljama :).

Mad Max, stvarno ne shvatam šta je problem u obilaznici oko BG. Pa BG je jedini glavni grad u Evropi koji nema obilaznicu. Niš ima obilaznicu.
Što da ja kad idem iz KG na aerodrom da dočekam nekoga gubim 45 minuta do 2 sata u saobraćaju u Beogradu umesto da zabobiđem grad i odem pravo do aerodroma? Da ne govorim o komercijalnom transportu. Koliko cisterni sa užasno opasnim materijama prolaze kroz centar grada? Koliko se lamela pogori na kreni-stani preko gazele? Hiljadu razloga ima.

Marko Paunović said...

To je mozda malo ekstreman primer, ali definitivno se radi o 5-10 dana.

Ja se uopste ne bih iznenadio kada bih saznao da kod prevoza robe, roba na prugama provede manje od 10%. Ostalo vreme se provede na granici i depoima cekajuci utovar, pretovar, istovar....

Dodatni problem je sto roba zna da "nestane". Kada je moj cale pre nekoliko godina prevozio nesto iz Italije, ljudi iz Zeleznica Srbije su mu otvoreno rekli da na vagone stavlja samo kabaste i teske stvari, a da za sve sto je iole vredno uzme kamion.

Navuhodonosor said...

Vladimir said...
A spomenuli ste i leteće automobile. Mi u Srbiji jako kasnimo. Ovaj Mad Max Manus je sigurno nenadjebivi borac za ćirilicu, a nije ni svestan da će se u skorijoj budućnosti pismo izbaciti iz upotrebe.

Evo malo high-tech ćirilice:
Severodvinsk
Ćirilični laser najjači na svetu:
Russia to build world's most powerful laser station

hasd said...

Speakeru, kako uspevate da pisete tako dugacke recenice? U cemu je tajna?

Anonymous said...

@Navuhodonosor

Реконструкција подразумева исте коридоре, а потребне су нове трасе са новим станицама.

@Pavle

Па добро, онда нека почну да наплаћују транзит обилазицом, како би исплатили кредите.

@Stanke

Тангентни правци формирају обилазнице око већих градова, а око мањих не. Зато би само Београд имао комплетну "обилазницу" али она не би изгледала овако.

Anonymous said...

@Navuhodonosor

Реконструкција подразумева исте коридоре, а потребне су нове трасе са новим станицама.

@Pavle

Па добро, онда нека почну да наплаћују транзит обилазицом, како би исплатили кредите.

@Stanke

Тангентни правци формирају обилазнице око већих градова, а око мањих не. Зато би само Београд имао комплетну "обилазницу" али она не би изгледала овако.

Navuhodonosor said...

Rekonstrukcija pruge Beograd-Bar bi koštala 300 miliona evra, time bi prosečna brzina vozova porasla sa sadašnjih 40km/h na 100km/h, dakle 2,5 puta:
Rekonstrukcija pruge Beograd-Bar koštala bi najviše 300 miliona evra
Samo ne znam da li je u toj studiji izvodljivosti razmatrana mogućnost nabavle Pendolino vozova? Pendolino vozovi mogu brže da se kreću u krivinama u odnosu na klasične vozove, možda bi sa takvim vozovima mogla da se postigne prosečna brzina 120km/h?
Brzi „Pendolino” kao stvoren za naše pruge

andreas breme said...

taj pendolino je reklamiran pocetkom devedesetih kao jedan od glavnih predizbornih aduta milosevica na nekim od prvih izbora ako se dobro secam, tad sam bio klinac, ali kada sam zapamtio tako nesto jasno je koliko su pricali o tome...

verovatno sam zbog toga sve takve na prvi pogled zavodljive a megalomanske ideje smatrao odrazom ili proizvodom nekog socijalistickog/autoritarnog uma ili plana, makar podsvesno sklonog represiji i diktaturi...

Speaker said...

@Vladimir
Nisam siguran da ste - osim u tome da je siroti, stari Speaker pomalo vucibnatina iako daleko heteroseksualnija od besmrtnog Oskara :) - u pravu, odnosno, siguran sam da jeste, u malo dužem vremenskom horizontu kada se usavrši direktno povezivanje mozga i kompjutera, ali imam utisak da se momentalno dešava upravo suprotna stvar: ogromna većina mlađih ljudi ubrzano postaje dislektična i praktično nepismena kada je u pitanju svaki sadržaj preko 140 znakova, pa imam utisak da će sposobnost razumevanja složenih tekstova (koji su, zajedno sa matematičkom notacijom, sa kojom stvari ništa bolje ne stoje, još uvek glavni medijum prenosa ogromne većine relevatnih i marketabilnih informacija) biti jedan od glavnih elemenata nove globalne klasne podele koja se polako uspostavlja :)) Naravno, ćirilični tekstovi se ne računaju, ćirilica nije pismo, to je dijagnoza :)))
@hasd
Ne znam ni sam, to je nekako moj ritam, ta reka reči koja se preliva i upliće po rukavcima i katarktima, zovite me Nil, iako više nisam baš toliko young, zovite me Amazon, ali ne zaboravite da dodate Dot Com, zovite me Jangce, samo nemojte da vam neka zasedanja Av-Gnoja slučajno padnu na pamet :))

Navuhodonosor said...

Zašto mislite da je nabavka Pendolino vozova i rekonstrukcija pruge Beograd-Bar megalomanski projekat? Mislim da to uopšte nije megalomanski projekat (za razliku od predložene pruge Beograd-Budimpešta), jedan takav voz košta nekih 15-20 miliona dolara (valjda!?) i takvi vozovi putuju recimo od Helsinkija do Sankt Peterburga samo tri do tri i po sata:
Allegro
Takođe železnice u Češkoj, Sloveniji i Poljskoj su nabavile Pendolino vozove, bilo bi lepo da Železnice Srbije nabave takve vozove koji bi saobraćali između nekoliko najvećih gradova (Beograd, Novi Sad, Niš, Subotica, Bar) brzinom do 160km/h.

andreas breme said...

za nabavku pedolino vozova: zvuci suvise lepo i lako da bi bilo istina... mozda gresim...

sto se rekonstrukcije pruge Bg - Bar tice, ne verujem da sada tako nesto iole prioritetno... ne mozete da poredite BG - Budimpesta sa BG - Bar, kada je u prvom slucaju ravnica a u drugom krs... znam da je trosak izgradnje autoputa preko planina mnogo veci nego u ravnici, verujem da je slicno kod zeleznice. Uostalom kome treba takva investicija BG - Bar kada ima neke druge luke (solun, konstanca, rijeka...) koje su sa aspekta duzine puta tu negde ili nisu mnogo dalje...

Navuhodonosor said...

Ovo je samo obnova postojeće pruge, ne izgranja nove pruge, a koliko vidim sve je već odlučeno, Rusi daju kredit između ostalog i za rekonstrukciju pruge Beograd-Bar.

U ovoj fazi je i rekonstrukcija 200 kilometara srpskog dela pruge Beograd – Bar, procenjena na oko 200 miliona evra. Saobraćajni institut CIP je uradio studiju sa italijanskom kompanijom „Italfer” o mogućnostima i načinima rekonstrukcije tog važnog železničkog pravca i ta studija je osnov za izradu glavnih projekata.

YoKey said...

Skroz off topic, kad je već pomenut Neil Young, mislim da će barem nekim čitaocima TR biti zanimljivo

http://www.spiked-online.com/site/reviewofbooks_preview/13347/

Anonymous said...

CIP, saobracajni fakultet i razni skeretarijati znaju o saobracaju poput blogera ovde :P S tim sto Speaker bar to priznaje a moj alter ego nije od pomoci :)

Anonymous said...

Kakav fail rekonstrukcija pruga... Pendolino... Autoputevi... Da ti ljudi nesto znaju, Srbija bi imala razvijen saobracaj a ne uzas.

Navuhodonosor said...

Ovde često mnogi hvale Estoniju, ako je već tema saobraćaj evo je jedna vest iz Estonije koja je mene skroz oduševila :)
Estonia goes electric with new car charger network

Marko Paunović said...

Napravili 165 mesta za punjenje 619elektricnih automobila od kojih je 500 u vlasnistvu Vlade?

Navuhodonosor said...

Estonci spremno dočekuju budućnost, meni se mnogo dopada ovaj auto.

Navuhodonosor said...

Spremaju se za budućnost, recimo mene je oduševio ovaj auto.

andrijapfc said...

@Aleksandar

"Pa wizz je podigao sa 20 na 32 kg za prtljagom cena 15-30 EUR + mali rucni, moze i do 10 kg (mada su dimenzije skromne. Ne verujem da bi tako grabili napred i investirali da ne misle da ce im se isplatiti. Cak mislim i da nase trziste nije premalo jer oni ceo posao rade sa jednim/dva aviona, sto im je dosta za 8 letova dnevno, to jest da pokriju sve sadasnje destinacije."

Ako je jedan avion, trziste je premalo :) Sasvim je moguce da su oni profitabilni u Srbiji, gde je njihovo letenje dosta ograniceno (a opet pokriva zahteve trzista). No oni su neprofitabilni u globalu. To sto oni misle da ce jednog dana biti, nije nikakva garancija :) mislim da je loukost sektor jos uvek u svojoj ranoj fazi, mnogo ce tu igraca jos da crkne. Ja tipujem da Wizz nece biti medju prezivelima, narocito kada istocna trzista postanu dovoljno primamljiva za Ryan i easy, ali mozda gresim.

Inace Wizzova politika sa prtljagom mi je bezveze, mogu da platim 0 kg ili 30 kg, i to me kosta 30 EUR (povratno), dakle dok dodam prtljag, airport check-in, dodatni fee jer placam Vizom koji ima svaki normalan covek a ne nekom njihovom karticom koju nema niko, itd. izadje me ista cena kao i Jat na promociji (jer i Wizz je skup kada kupujes danas za sutra) - bas sam nedavno gledao karte i uporedjivao, plus Jat leti na bolji aerodrom (bolje povezan sa gradom, jeftiniji prevoz do centra).

Wizzu bi bilo bolje da naplacuje recimo 10 evra za 10 kg prtljaga, 20 evra za 20 kg, 30 evra za 30 kg, kao sto rade neke loukost kompanije.

"Inace Jat-u je sa prtljagom valjda jedina pametna marketinska fora,a imalo je i smisla dok su davali jestivu hranu na evropskim letovima za razliku od ostalih kompanija. Doduse tu ih je bukvalno jadio Jat ketering."

U Jatu se i dalje bolje klopa od SWISSa recimo na istoj relaciji npr., u Jatu dobijes Ok sendvic dok u SWISSu dobijes...perecu, ili tako nesto (leti sladoled). Naravno u Jatu je sendvic uvek sendvic ma gde god leteo, dok u LHu dobijes na duzim relacijama (preko 2 sata) i neki pravi topli obrok :)

"A sa Genexom im nije dobro, ali tu nece nista ni da urade, koga je briga za firmu koja ima toliki broj zaposlenih, a vecina ljudi i ne zna sta je u pitanju."

Ja se nadam. Jatovi avioni, kada se penzionisu, su za secenje a ne za trosenje jos drzavnih para na njih.