Pages

18 September 2008

Strategija trgovine

Moram priznati da mi nije baš potpuno jasan smisao dokumenta pod nazivom "Strategija i politika razvoja trgovine u Republici Srbiji", ali sve jedno, imamo nekoliko desetina strategija, još jedna neće napraviti neku razliku. 

Vezano za ovaj dokument, profesor Stipe Lovreta, jedan od autora Strategije kaže za Politiku

I konačno, da nešto kažem i o zabludama i nestručnim ocenama o koncentraciji trgovine i maržama u Srbiji. Nivo koncentracije trgovine u Srbiji je ispod proseka EU. Tako, na primer, prema Evrostatu, inače zvaničnoj statistici Evropske unije, učešće najveće trgovinske kompanije u maloprodaji robom (pre svega, hrane i pića) po pojedinim zemljama je sledeće: Austrija 38 odsto, Danska 42, Slovenija 46, Švedska 37, Velika Britanija 31, dok je u Srbiji to učešće 26 procenata. Učešće pet najvećih trgovinskih kompanija je: u Austriji 95 odsto, Nemačkoj 80 odsto, Sloveniji 87, Švedskoj 81, Velikoj Britaniji 77, dok u Srbiji iznosi 40 odsto.  

Na drugom mestu kaže:

Kada su u pitanju marže, iznenađen sam koliko na ovom polju ima zabuna. Čak se plasiraju nestručne informacije da su marže zarada trgovine, a ne izvor njenog ukupnog prihoda, iz kojeg se pokrivaju svi troškovi poslovanja. Tvrdnje da su marže u trgovini Mađarske od sedam i 12 odsto dovode građane u zabunu, jer tako niski procenti bruto marži ne postoje nigde u svetu. Isto tako, tvrdnje koje se iznose u javnosti da se marže ne mogu uprosečivati krajnje su nenaučne i pokazatelj su nepoznavanja elementarne struke.

Za kraj:

Iste stope marži imali smo samo u bivšem Sovjetskom Savezu, i to za vreme vladavine Staljina. Oduzeti trgovini mogućnost da zaračunava različite stope marži za različite proizvode, prodajne formate i lokacije znači sprečiti je da vodi cenovnu konkurenciju.

Stare tekstove na Tržišnom rešenju o pitanju marže možete naći ovde.

1 comment:

  1. Да би подаци о концентрацији трговине били упоредиви морају се утврдити истоврсна референтна тржишта, тј. тржишни сегменти. Исти је случај код утврђивања постојања доминантног положаја. Референтно тржиште подразумева и референтно тржиште производа/услуга и референтно географско тржиште.
    Уколико то није прецизно утврђено могућа су различита штеловања и интерпретације типа: "није монополски положај, јер на територији Србије учествује сa мање од 40% тржишног удела" (не узима се територија Београда као референтно географско тржиште, док се база обухвата шири увођењем у анализу нпр. броја киоска, иако је њихов промет хране и пића ипак занемарљив у односу на ланце супер/хипермаркета).
    Што се маржи тиче, оне уистину нису једнаке профиту, нити је нормално спутавати ценовну конкуренцију у било којој делатности, па ни у трговини, тежњом ка уравниловци маржи.

    Иначе се калкулација цена у трговини врши по систему марже или по систему рабата. Код система марже, на фактурну цену се додају зависни трошкови набавке и маржа (која обухвата трошкове пословања и добит) и тако се добија продајна цена. Код система рабата се иде обрнутим редом, одузимајући од продајне цене рабат (који такође треба да покрије трошкове пословања и обезбеди профит)и зависне трокове набавке, чиме се долази до фактурне цене.

    ReplyDelete

Da biste komentarisali potrebno je da imate Google ili OpenID nalog. Budući da otvaranje novog naloga ne zahteva više od 2 minuta, a kad ga jednom otvorite ostaje zauvek, smatramo da to nije velika prepreka.

Napominjemo da će uvredljivi komentari biti obrisani.