Pages

16 May 2008

Debeli ljudi i spas planete...

Razne teorije slušamo o razlozima ovako brzog porasta cena hrane. Iako se stidljivo priznaje da bi sa tim mogle imati veze ogromne subvencije proizvodnji biogoriva koje daju mnoge vlade, a najviše američka, a koje preusmeravaju proizvodnju kukuruza i drugih biljaka sa hrane na gorivo, do sada su glavna objašnjenja bila u porastu tražnje u Aziji i porastu cena energije.

No, imamo novog kandidata: To su debeli ljudi. Po jednom novom istraživanju engleskih ekperata debeli ljudi jedu za petinu više od "normalnih" čime povećavaju tražnju za hranom, te time i vrše pritisak na cene. Dodatno, oni opterećuju vozila više nego mršavi, te time troše više goriva, a time i emituju više ugljen-dioksida u atmosferu. Dakle, debeljuce su odgovorne kako za umiranje od gladi u Africi, tako i za klimatsku katastrofu koja samo što nije počela.

Iako je ova najnovija dijagnoza uzroka najakutnijih ekoloških problema po svojoj bizarnosti i zaumnosti verovatno bez premca, "rešenje" je dobro poznato, jedino moguće i nezamenljivo zeleno: smanjiti upotrebu automobila, i kako kažu eksperti "promovisati šetnju i vožnju biciklom", jer se time em smanjuje tražnja za naftom, em smanjuje težina i time opterećenje vozila i dodatna potrošnja goriva. Tako ćemo, mimo jeftine hrane i spasa od klimatskog Holokausta, dobiti i "održivi saobraćaj".

No, tu sad postoji mali nesklad sa drugim ekspertskim nalazima kako o održivom razvoju tako i o održivom saobraćaju, do kojih je došao jedan ranije navođeni konkurentski ekspert iz Amerike. Naime, ovakva politika dolazi u sukob sa još jednim nezaobilaznim imperativom održivog razvoja, a to je da bude što manje ljudi na planeti da bi se msanjilo njeno svekoliko uništavanje. Šetnja i biciklizam produžavaju život pa je možda bolje voziti električne skutere da bi vozači što pre pomrli i time doprineli rešenju hroničnog problema prenaseljenosti, gladi i globalnog zagrevanja. Ali, ta logika onda govori i protiv smanjivanja težine, jer se sa većom debljinom povećava i rizik od infarkta ili šloga, i time doprinosi održivom razvoju po liniji bržeg umiranja. Ali, time se poništavaju praktično svi blagotvorni efekti konvencionalne terapije planete engleskih eksperata, na liniji povećanja siromaštva kroz smanjenje potrošnje hrane i energije . Klasični primer toga kako različiti ciljevi socijalno održive ekonomske politike mogu doći u sukob: recimo smrt što većeg broja ljudi i siromaštvo što većeg broja ljudi.

2 comments:

  1. Najjednostavnije bi bilo da izvrsimo masovno samoubistvo. Recimo, svako ko je rodjen neparnog dana u mesecu. Ili, ako slusamo eksperte, svako ko je tezi od, recimo, 80 kg.

    Ali, onda bi se neko setio da proces raspadanja tela emituje CO2 i druge stetne gasove (mozda cak i metan!!!).... Tako da je bolje da izvrsimo samoubistvo, a onda da nas sahrane u hermeticki zatvorenim kovcezima.

    To bi bilo ok sve dok se neko ne bi setio da groblja zahtevaju mnogo zemlje, sto moze da narusi osetljiv balans u prirodi (morale bi da se iskrce neke sume, sigurno).

    Pretpostavljam da bi se onda neki pametni norveski premijer setio sledeceg resenja: izvrsi kolektivno samoubistvo ko treba, pa se onda izvrsi kremacija. Pepeo se iskoristi za djubrenje amazonske prasume, a na dimnjak krematorijuma se stave posebni baloni koji se pune ugljen dioksidom i ostalim gasovima koji nastaju spaljivanjem tela. Ti baloni se naknadno posalju u svemir raketama koje idu na etanol.

    Siguran sam da bi neko nasao zamerku i ovom predlogu (recimo, sagorevanje etanola emituje CO2), ali ne mogu ja bas o svemu da mislim.

    ReplyDelete
  2. Крив сам! Признајем! Имам 10кг вишка! Са тенденцијом пораста! Мајко Земљо, опрости ми!!

    ReplyDelete

Da biste komentarisali potrebno je da imate Google ili OpenID nalog. Budući da otvaranje novog naloga ne zahteva više od 2 minuta, a kad ga jednom otvorite ostaje zauvek, smatramo da to nije velika prepreka.

Napominjemo da će uvredljivi komentari biti obrisani.